Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka nawozowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zrównoważona gospodarka nawozowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw gleboznawstwa, mikrobiologii, fizjologii roślin i chemii rolnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich produkcji, jak i z zagospodarowaniem nawozów z produkcji zwierzęcej i odpadów o znaczeniu nawozowym
C-2Zapoznanie doktorantów z elementami zrównoważenia gospodarki nawozowej, w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania badań naukowych w celu prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Proekologiczne zmiany w asortymencie i technologii produkcji nawozów mineralnych4
T-K-2Gospodarka odchodami i nawozami z produkcji zwierzęcej oraz sposoby ich przetwarzania w aspekcie ochrony środowiska4
T-K-3Kierunki zagospodarowania odpadów z różnych dziedzin działalności produkcyjnej (popioły ze spalania biomasy, podłoże popieczarkowe, masa pofermentacyjna z produkcji biogazu i in.)3
T-K-4Elementy oceny zrównoważenia gospodarki nawozowej3
T-K-5Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element zrównoważenia gospodarki nawozowej2
T-K-6Podstawy nawożenia precyzyjnego2
T-K-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Samodzielna praca doktoranta18
A-K-3Udział w konwersatoriach10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie doktoranta oraz za umiejętność pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C03-1_W01
W wyniku realizowanych zajęć doktorant będzie znał zmiany w asortymencie i technologiach produkcji nawozów mineralnych i naturalnych oraz możliwości zagospodarowania wybranych odpadów o znaczeniu nawozowym, w aspekcie zwiększania efektywności nawożenia i ochrony środowiska
ROL_3A_W03C-1T-K-2, T-K-1, T-K-3M-4, M-1S-1
ROL_3A_C03-1_W02
Zrealizowane zajęcia pozwolą na dokonanie krytycznej oceny stanu i skutków działania w ramach zrównoważonej gospodarki nawozowej na obszarach o zróżnicowanej antropopresji
ROL_3A_W08C-2, C-3T-K-1, T-K-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C03-1_U01
Doktorant potrafi dobrać najnowsze środki produkcji (nawozy) i wprowadzić je do praktyki rolniczej według nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych w tym zakresie
ROL_3A_U02C-2, C-3T-K-6, T-K-5M-2, M-4S-2
ROL_3A_C03-1_U02
Doktorant umie , uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne, ustalić prirytety z zakresu produkcji rolniczej i kształtowania środowiska
ROL_3A_U04C-3T-K-7, T-K-4M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C03-1_K01
Doktorant jest świadom konieczności podejmowania działań na rzecz produkcji zdrowej żywności, z wykorzystaniem nowoczesnych środkow produkcji, systematycznie sprawdzanych w badaniach naukowych
ROL_3A_K02C-3, C-2T-K-7M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C03-1_W01
W wyniku realizowanych zajęć doktorant będzie znał zmiany w asortymencie i technologiach produkcji nawozów mineralnych i naturalnych oraz możliwości zagospodarowania wybranych odpadów o znaczeniu nawozowym, w aspekcie zwiększania efektywności nawożenia i ochrony środowiska
2,0Doktorant nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,5Doktorant posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
4,0Doktorant zna większość teoretycznych podstaw z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada pełną wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej, wspomaganą wynikami badań naukowych
5,0Doktorant posiada poszerzoną wiedzę z zakresu zrownoważonej gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
ROL_3A_C03-1_W02
Zrealizowane zajęcia pozwolą na dokonanie krytycznej oceny stanu i skutków działania w ramach zrównoważonej gospodarki nawozowej na obszarach o zróżnicowanej antropopresji
2,0Doktorant nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową na oszarach o zróznicowanej atropopresji
3,5Doktorant posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
4,0Doktorant zna większość teoretycznych podstaw z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada pełną wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej, wspomaganą wynikami badań naukowych
5,0Doktorant posiada poszerzoną wiedzę z zakresu zrownoważonej gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C03-1_U01
Doktorant potrafi dobrać najnowsze środki produkcji (nawozy) i wprowadzić je do praktyki rolniczej według nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych w tym zakresie
2,0Doktorant nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny i opracowania zaleceń odnośnie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,0Doktorant posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej z wykorzystaniem najnowszych technologii
3,5Doktorant posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny i prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,0Doktorant posiada dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
5,0Doktorant posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
ROL_3A_C03-1_U02
Doktorant umie , uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne, ustalić prirytety z zakresu produkcji rolniczej i kształtowania środowiska
2,0Doktorant nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny i opracowania zaleceń odnośnie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,0Doktorant posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych ekologicznych i społecznych
3,5Doktorant posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny i prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,0Doktorant posiada dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
5,0Doktorant posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C03-1_K01
Doktorant jest świadom konieczności podejmowania działań na rzecz produkcji zdrowej żywności, z wykorzystaniem nowoczesnych środkow produkcji, systematycznie sprawdzanych w badaniach naukowych
2,0Doktorant nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
3,5Doktorant bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy, ma dostateczną świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
4,0Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
4,5Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat zrównoważonej gospodarki nawozowej i jej wpływu na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
5,0Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie zrównoważonej gospodarki nawozowej, w powiązaniu z badaniami naukowymi, na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2008, Cz. 1, wydanie pirwsze, Cz. 2, wydanie pierwsze, rok 2009
  2. Filipek T. (red.), Podstawy i skutki chemizacji agrosystemów, AR Lublin, Lublin, 1999, I
  3. Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywewgo, Przyrodnnicze wykorzystanie odpadów. Posdtawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodasrki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
  5. Ustawa o ddpadacvh z 2001 roku (Dz.U. Nr 62, poz.628), 2001
  6. Ustawa o nawozach i nawozeniu (Dz.U. z 2007 r., Nr 147, poz. 1033)., 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roszkowski A., Technologie produkcji zwierzęcej a emisje gazów cieplarnianych, Problemy Inżynierii Rolniczej, IT-P w Falentach, 2011, 2
  2. Czyż E. i in. (red.), Emisja gazów cieplarnianych i amoniaku w rolnictwie, Acta Agrophysica, Lublin, 2007, 4
  3. Marcinkowski T., Kierończyk M., Emisja amoniaku z wybranych nawozów naturalnych i mineralnych, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, PAN, Warszawa, 2006, 512 (II)
  4. Opracowania róznych autorów, Studia i Raporty, IUNG-PIB, Puławy, 2011, 3,4,5
  5. Gozdowski D., Samborski S., Sioma S., Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007, I

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Proekologiczne zmiany w asortymencie i technologii produkcji nawozów mineralnych4
T-K-2Gospodarka odchodami i nawozami z produkcji zwierzęcej oraz sposoby ich przetwarzania w aspekcie ochrony środowiska4
T-K-3Kierunki zagospodarowania odpadów z różnych dziedzin działalności produkcyjnej (popioły ze spalania biomasy, podłoże popieczarkowe, masa pofermentacyjna z produkcji biogazu i in.)3
T-K-4Elementy oceny zrównoważenia gospodarki nawozowej3
T-K-5Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element zrównoważenia gospodarki nawozowej2
T-K-6Podstawy nawożenia precyzyjnego2
T-K-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Samodzielna praca doktoranta18
A-K-3Udział w konwersatoriach10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-1_W01W wyniku realizowanych zajęć doktorant będzie znał zmiany w asortymencie i technologiach produkcji nawozów mineralnych i naturalnych oraz możliwości zagospodarowania wybranych odpadów o znaczeniu nawozowym, w aspekcie zwiększania efektywności nawożenia i ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich produkcji, jak i z zagospodarowaniem nawozów z produkcji zwierzęcej i odpadów o znaczeniu nawozowym
Treści programoweT-K-2Gospodarka odchodami i nawozami z produkcji zwierzęcej oraz sposoby ich przetwarzania w aspekcie ochrony środowiska
T-K-1Proekologiczne zmiany w asortymencie i technologii produkcji nawozów mineralnych
T-K-3Kierunki zagospodarowania odpadów z różnych dziedzin działalności produkcyjnej (popioły ze spalania biomasy, podłoże popieczarkowe, masa pofermentacyjna z produkcji biogazu i in.)
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie doktoranta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,5Doktorant posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
4,0Doktorant zna większość teoretycznych podstaw z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada pełną wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej, wspomaganą wynikami badań naukowych
5,0Doktorant posiada poszerzoną wiedzę z zakresu zrownoważonej gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-1_W02Zrealizowane zajęcia pozwolą na dokonanie krytycznej oceny stanu i skutków działania w ramach zrównoważonej gospodarki nawozowej na obszarach o zróżnicowanej antropopresji
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W08Potrafi dokonać krytycznej oceny stanu i skutków działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów o zróżnicowanej antropopresji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie doktorantów z elementami zrównoważenia gospodarki nawozowej, w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania badań naukowych w celu prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
Treści programoweT-K-1Proekologiczne zmiany w asortymencie i technologii produkcji nawozów mineralnych
T-K-4Elementy oceny zrównoważenia gospodarki nawozowej
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie doktoranta oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową na oszarach o zróznicowanej atropopresji
3,5Doktorant posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową
4,0Doktorant zna większość teoretycznych podstaw z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada pełną wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej, wspomaganą wynikami badań naukowych
5,0Doktorant posiada poszerzoną wiedzę z zakresu zrownoważonej gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-1_U01Doktorant potrafi dobrać najnowsze środki produkcji (nawozy) i wprowadzić je do praktyki rolniczej według nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie doktorantów z elementami zrównoważenia gospodarki nawozowej, w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania badań naukowych w celu prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
Treści programoweT-K-6Podstawy nawożenia precyzyjnego
T-K-5Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element zrównoważenia gospodarki nawozowej
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny i opracowania zaleceń odnośnie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,0Doktorant posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej z wykorzystaniem najnowszych technologii
3,5Doktorant posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny i prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,0Doktorant posiada dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
5,0Doktorant posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-1_U02Doktorant umie , uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne, ustalić prirytety z zakresu produkcji rolniczej i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania badań naukowych w celu prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
Treści programoweT-K-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych
T-K-4Elementy oceny zrównoważenia gospodarki nawozowej
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny i opracowania zaleceń odnośnie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,0Doktorant posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych ekologicznych i społecznych
3,5Doktorant posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny i prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,0Doktorant posiada dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
4,5Doktorant posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
5,0Doktorant posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C03-1_K01Doktorant jest świadom konieczności podejmowania działań na rzecz produkcji zdrowej żywności, z wykorzystaniem nowoczesnych środkow produkcji, systematycznie sprawdzanych w badaniach naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystania badań naukowych w celu prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
C-2Zapoznanie doktorantów z elementami zrównoważenia gospodarki nawozowej, w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska
Treści programoweT-K-7Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
3,5Doktorant bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy, ma dostateczną świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
4,0Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
4,5Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat zrównoważonej gospodarki nawozowej i jej wpływu na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko
5,0Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie zrównoważonej gospodarki nawozowej, w powiązaniu z badaniami naukowymi, na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko