Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka nawozowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona gospodarka nawozowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw gleboznawstwa, mikrobiologii, fizjologii roślin i chemii rolnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z aktualnym krajowym i światowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich produkcji, jak i z zagospodarowaniem nawozów z produkcji zwierzęcej i odpadów o znaczeniu nawozowym |
C-2 | Zapoznanie doktorantów z elementami zrównoważenia gospodarki nawozowej, w aspekcie zwiększenia efektywności nawożenia i ochrony środowiska |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania badań naukowych w celu prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Proekologiczne zmiany w asortymencie i technologii produkcji nawozów mineralnych | 4 |
T-K-2 | Gospodarka odchodami i nawozami z produkcji zwierzęcej oraz sposoby ich przetwarzania w aspekcie ochrony środowiska | 4 |
T-K-3 | Kierunki zagospodarowania odpadów z różnych dziedzin działalności produkcyjnej (popioły ze spalania biomasy, podłoże popieczarkowe, masa pofermentacyjna z produkcji biogazu i in.) | 3 |
T-K-4 | Elementy oceny zrównoważenia gospodarki nawozowej | 3 |
T-K-5 | Bilansowanie makro- i mikroskładników w gospodarstwie jako element zrównoważenia gospodarki nawozowej | 2 |
T-K-6 | Podstawy nawożenia precyzyjnego | 2 |
T-K-7 | Przegląd aktualnej tematyki badań nawozowych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-K-2 | Samodzielna praca doktoranta | 18 |
A-K-3 | Udział w konwersatoriach | 10 |
A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie doktoranta oraz za umiejętność pracy w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C03-1_W01 W wyniku realizowanych zajęć doktorant będzie znał zmiany w asortymencie i technologiach produkcji nawozów mineralnych i naturalnych oraz możliwości zagospodarowania wybranych odpadów o znaczeniu nawozowym, w aspekcie zwiększania efektywności nawożenia i ochrony środowiska | ROL_3A_W03 | — | C-1 | T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-4, M-1 | S-1 |
ROL_3A_C03-1_W02 Zrealizowane zajęcia pozwolą na dokonanie krytycznej oceny stanu i skutków działania w ramach zrównoważonej gospodarki nawozowej na obszarach o zróżnicowanej antropopresji | ROL_3A_W08 | — | C-2, C-3 | T-K-1, T-K-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C03-1_U01 Doktorant potrafi dobrać najnowsze środki produkcji (nawozy) i wprowadzić je do praktyki rolniczej według nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych w tym zakresie | ROL_3A_U02 | — | C-2, C-3 | T-K-6, T-K-5 | M-2, M-4 | S-2 |
ROL_3A_C03-1_U02 Doktorant umie , uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne, ustalić prirytety z zakresu produkcji rolniczej i kształtowania środowiska | ROL_3A_U04 | — | C-3 | T-K-7, T-K-4 | M-4, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C03-1_K01 Doktorant jest świadom konieczności podejmowania działań na rzecz produkcji zdrowej żywności, z wykorzystaniem nowoczesnych środkow produkcji, systematycznie sprawdzanych w badaniach naukowych | ROL_3A_K02 | — | C-3, C-2 | T-K-7 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C03-1_W01 W wyniku realizowanych zajęć doktorant będzie znał zmiany w asortymencie i technologiach produkcji nawozów mineralnych i naturalnych oraz możliwości zagospodarowania wybranych odpadów o znaczeniu nawozowym, w aspekcie zwiększania efektywności nawożenia i ochrony środowiska | 2,0 | Doktorant nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową |
3,0 | Doktorant posiada podstawową wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
3,5 | Doktorant posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową | |
4,0 | Doktorant zna większość teoretycznych podstaw z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,5 | Doktorant posiada pełną wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej, wspomaganą wynikami badań naukowych | |
5,0 | Doktorant posiada poszerzoną wiedzę z zakresu zrownoważonej gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska | |
ROL_3A_C03-1_W02 Zrealizowane zajęcia pozwolą na dokonanie krytycznej oceny stanu i skutków działania w ramach zrównoważonej gospodarki nawozowej na obszarach o zróżnicowanej antropopresji | 2,0 | Doktorant nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową |
3,0 | Doktorant posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową na oszarach o zróznicowanej atropopresji | |
3,5 | Doktorant posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze zrównoważoną gospodarką nawozową | |
4,0 | Doktorant zna większość teoretycznych podstaw z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,5 | Doktorant posiada pełną wiedzę z zakresu zrównoważonej gospodarki nawozowej, wspomaganą wynikami badań naukowych | |
5,0 | Doktorant posiada poszerzoną wiedzę z zakresu zrownoważonej gospodarki nawozowej. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C03-1_U01 Doktorant potrafi dobrać najnowsze środki produkcji (nawozy) i wprowadzić je do praktyki rolniczej według nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych w tym zakresie | 2,0 | Doktorant nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny i opracowania zaleceń odnośnie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej |
3,0 | Doktorant posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej z wykorzystaniem najnowszych technologii | |
3,5 | Doktorant posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny i prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,0 | Doktorant posiada dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,5 | Doktorant posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
5,0 | Doktorant posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
ROL_3A_C03-1_U02 Doktorant umie , uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne, ustalić prirytety z zakresu produkcji rolniczej i kształtowania środowiska | 2,0 | Doktorant nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny i opracowania zaleceń odnośnie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej |
3,0 | Doktorant posiada podstawowe umiejętności w zakresie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych ekologicznych i społecznych | |
3,5 | Doktorant posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny i prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,0 | Doktorant posiada dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
4,5 | Doktorant posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej | |
5,0 | Doktorant posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny i stosowania zasad zrównoważonej gospodarki nawozowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C03-1_K01 Doktorant jest świadom konieczności podejmowania działań na rzecz produkcji zdrowej żywności, z wykorzystaniem nowoczesnych środkow produkcji, systematycznie sprawdzanych w badaniach naukowych | 2,0 | Doktorant nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko | |
3,5 | Doktorant bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy, ma dostateczną świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko | |
4,0 | Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomości o zrównoważonej gospodarce nawozowej i jej wpływie na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko | |
4,5 | Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat zrównoważonej gospodarki nawozowej i jej wpływu na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko | |
5,0 | Doktorant bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie zrównoważonej gospodarki nawozowej, w powiązaniu z badaniami naukowymi, na wielkość i jakośc plonu roślin oraz na środowisko |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2008, Cz. 1, wydanie pirwsze, Cz. 2, wydanie pierwsze, rok 2009
- Filipek T. (red.), Podstawy i skutki chemizacji agrosystemów, AR Lublin, Lublin, 1999, I
- Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywewgo, Przyrodnnicze wykorzystanie odpadów. Posdtawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodasrki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
- Ustawa o ddpadacvh z 2001 roku (Dz.U. Nr 62, poz.628), 2001
- Ustawa o nawozach i nawozeniu (Dz.U. z 2007 r., Nr 147, poz. 1033)., 2007
Literatura dodatkowa
- Roszkowski A., Technologie produkcji zwierzęcej a emisje gazów cieplarnianych, Problemy Inżynierii Rolniczej, IT-P w Falentach, 2011, 2
- Czyż E. i in. (red.), Emisja gazów cieplarnianych i amoniaku w rolnictwie, Acta Agrophysica, Lublin, 2007, 4
- Marcinkowski T., Kierończyk M., Emisja amoniaku z wybranych nawozów naturalnych i mineralnych, Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych, PAN, Warszawa, 2006, 512 (II)
- Opracowania róznych autorów, Studia i Raporty, IUNG-PIB, Puławy, 2011, 3,4,5
- Gozdowski D., Samborski S., Sioma S., Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007, I