Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikro i makroekonomia I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Mańczak <Grazyna.Manczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe kategorie ekonomiczne | 1 |
T-A-2 | Elementy rynku i mechanizm rynkowy | 2 |
T-A-3 | Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż | 2 |
T-A-4 | Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta) | 1 |
T-A-5 | Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk) | 2 |
T-A-6 | Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie) | 2 |
T-A-7 | Rynek ziemi, pracy i kapitału | 1 |
T-A-8 | Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd. | 2 |
T-A-9 | Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza | 1 |
T-A-10 | Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii | 1 |
T-W-2 | Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena) | 2 |
T-W-3 | Podstawy teorii przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-4 | Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału) | 1 |
T-W-5 | Główne kategorie i pojęcia makroekonomii | 1 |
T-W-6 | Produkt krajowy brutto i dochód narodowy | 1 |
T-W-7 | Bank centralny. Polityka pieniężna | 1 |
T-W-8 | Inflacja i deflacja | 2 |
T-W-9 | Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna | 1 |
T-W-10 | Handel międzynarodowy i zagraniczny | 3 |
T-W-11 | Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej) | 2 |
T-W-12 | Rola państwa w gospodarce | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy) | 8 |
A-A-3 | Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań) | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 24 |
A-W-2 | Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy) | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zajęć | 16 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Konsultacje do wykladu | 7 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. |
S-2 | Ocena formująca: Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-4 | Ocena formująca: Oceniana będzie również aktywność studenta podczas ćwiczeń. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B06_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi. | ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_B06_W02 Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne | ZIIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B06_U01 W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze | ZIIP_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_B06_U02 Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką | ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-3, T-A-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B06_K01 Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu | ZIIP_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-6, T-A-9, T-A-2 | M-1 | S-1 |
ZIIP_1A_B06_K02 W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06, ZIIP_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B06_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi. | 2,0 | Student nie zna podstawowych definicji w zakresie przedmiotu |
3,0 | Student w minimalnym stopniu posiada wiedzę w zakresie przedmiotu | |
3,5 | Student poprawnie defniniuję większość pojęć i prawidlowości w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student dobrze definiuje, opisuje zależności wynikające z zakresu przedmiotu | |
4,5 | Student posiada rozległa wiedzę w podstawowych kategoriach, prawach ekonomicznych w zakresie mikro- i makroekonomii | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie i posiada rozległa wiedzę w szerokim zakresie przedmiotu mikro- i makroekonomia | |
ZIIP_1A_B06_W02 Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu mikro - makroekonomii | |
3,5 | Student potrafi rozróżniać prawidłowości ekonomiczne z rzeczywistością gospodarczą | |
4,0 | Studnet umiejętnie analizuje teorię ekonomiczną z praktyką | |
4,5 | Stuudent potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczyiwstości gospodarczej | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B06_U01 W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu |
3,0 | Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym | |
3,5 | Stduent posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu | |
4,0 | Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie mikro- i makroekonomii | |
4,5 | Umiejętności studenta nie sąjeszcze pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie mikro- i makroekonomii | |
5,0 | Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu | |
ZIIP_1A_B06_U02 Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu |
3,0 | Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętności związane z zakresem przedmiotu | |
3,5 | Student posiada znaczne umiejeności polegające na prawidłowej ocenie otoczenia mikro- i makroekonomicznego | |
4,0 | Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, przejawiające się prawidłowej ocenie otaczającej rzeczywistości z teorią ekonomiczną | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikro- i makroekonomii | |
5,0 | Student umie bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości mikro- i makroekonomicznej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B06_K01 Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu | 2,0 | Student nie rozumie i nie posiada kompetencji w zakresie przedmiotu |
3,0 | Kompetencje studenta są na dostatecznym poziomie | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje i ich zakres | |
4,0 | Student nie w pełni posiada kompetencje, ale dobrze orientuje się w zakresie przedmiotu | |
4,5 | Kompetencje studenta są na dobrym poziomie, lecz nie w pełni ukształtowane | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie i posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu | |
ZIIP_1A_B06_K02 W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej. | 2,0 | Student nie posiada żadnych kompetencji w zakresie przedmiotu |
3,0 | Student posiada kompetencje w dostatecznym stopniu | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł informacji i wyciąganie wniosków | |
4,0 | Student posiada dobre kompetencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikro- i makroekonomicznych | |
4,5 | Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student zdobył bardzo dobre komptencje w zakresie mikro- i makroekonomii polegające na zdolności stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
- Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
- Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012