Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZIIP_1A_C16_U01 | Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku
SQL. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZIIP_1A_U13 | ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie |
---|
ZIIP_1A_U21 | ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi |
---|
Treści programowe | T-L-1 | Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu. |
---|
T-L-3 | Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych. |
T-L-4 | Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. |
T-W-3 | Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w
projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów
ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych.
Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja
zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych.
Przykłady normalizacji tabel. |
T-W-1 | Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarzadzania baza danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych. |
T-L-2 | Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. |
T-W-2 | Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych.
Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja
zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych.
Przykłady normalizacji tabel. |
T-W-5 | Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, wiezy domenowe i
wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed
awaria – metody. Przykłady |
T-W-4 | Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku
programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan
w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki
definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka
DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”,
„exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz
„having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy
danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie
uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL.
Operacje na perspektywach. |
Metody nauczania | M-2 | Metoda problemowa z dyskusją. W ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
---|
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz ocena dokumentacji własnego projektu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane |
3,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 3,0 i 4,0 |
4,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 4,0 i 5,0 |
5,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi |