Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | T_1A_C38_U01 | - rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów,
- organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów,
- porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu,
- sporządza wstępny projekt układu funkcjonalnego pojazdu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | T_1A_U03 | potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji |
---|
T_1A_U13 | potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków |
T_1A_U07 | potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów |
T_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie |
T_1A_U17 | potrafi zaprojektować proste układy elementy, zespoły i układy pojazdu z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, ekonomicznych i ekologicznych, używając przy tym właściwych metod, technik i narzędzi |
T_1A_U02 | potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik |
T_1A_U10 | potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.) |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów |
---|
C-3 | Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów |
Treści programowe | T-A-5 | Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu |
---|
T-L-1 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego samochodów osobowych |
T-A-7 | Prezentacja zadań projektowych |
T-A-2 | Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania |
T-L-10 | Konstrukcja wałów i mostów napędowych |
T-A-3 | Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania |
T-L-12 | Budowa i działanie amortyzatorów |
T-L-5 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych |
T-L-9 | Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów |
T-L-2 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego samochodów |
T-A-6 | Obliczanie sprzęgła |
T-L-3 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych |
T-A-1 | Wyznaczanie położenia środka ciężkości pojazdu |
T-L-8 | Konstrukcja sprzęgieł samochodowych |
T-L-11 | Budowa i oznaczenia kół jezdnych |
T-L-7 | Budowa i działanie układu ABS na przykładzie samochodu osobowego. |
T-A-4 | Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym |
T-L-6 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów |
T-L-4 | Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego samochodu osobowego |
Metody nauczania | M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
---|
M-3 | Metoda projektów |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-1 | Ocena formująca: Ustne zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie). |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie potrafi oczytywać rysunków konstrukcyjnych i schematów kinematycznych oraz analizować działania najprostrzych mechanizmów układów pojazdów, nie umie zaprezentować wyników pomiarów, nie potrafi wykonać projektu naprostszego zespołu pojazdu |
3,0 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy. |
3,5 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, jest w stanie powiązać konstrukcję z charakterystyką techniczną układu, wykonuje projekt, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy. |
4,0 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie wszystkich mechanizmów i układów pojazdów, umie interpretować dane zawarte w charakterystyce technicznej pojazdu i ocenia jego właściwości trakcyjne oraz przydatność eksploatacyjną, analizuje działanie układu sterowania, dokonuje analizy porównawczej wyników obliczeń oraz danych pomiarowych |
4,5 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie mechanizmów i układów pojazdów, analizuje wpływ rodzaju i konstrukcji zastosowanego układu na charakterystyki eksploatacyjne, ocenia w jaki sposób systemy elektroniczne wpływają na poprawę bezpieczeństwa transmisji momentu napędowego oraz na stateczność ruchu pojazdu, prowadzi dyskusję o wynikach obliczeń i pomiarów, możliwości ich interpretacji, uzasadnia wybór określonego rozwiązania, potrafi w praktyce zastosować rachunek błędów. |
5,0 | potrafi analizować i interpretować zjawiska fizyczne występujące w ukłądach mechanicznych oraz w obwodach urządzeń elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych; ocenia współdziałanie obu różnych wg kryterium szeroko rozumianych właściwości eksploatacyjnych, prowadzi dyskusję o wynikach pomiarów i obliczeń oraz możliwości ich interpretacji z zastosowaniem rachunku błędów, potrafi wykorzystać wyniki badań do krytycznej oceny danego rozwiązania oraz zaproponować odpowiednie zmiany w konstrukcji układu, analizuje oraz nakreśla perspektywy rozwoju pojazdów samochodowych biorąc pod uwagę wymagania użytkowników oraz względy społeczne, ekologiczne, prawne itp |