Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | T_1A_C37_W01 | Student powinien :
- definiować podstawowe zespoły silnika,
- opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły,
- rozpoznać i opisać efekty pracy silnika,
- wie jak dobierać silnik do okreslonych zadań,
- jest w stanie opisać nieprawidłową pracę silnika |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | T_1A_W03 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd |
---|
T_1A_W08 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania silników i elementów mechanicznych pojazdów samochodowych |
T_1A_W06 | ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W01 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | 1.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w transporcie drogowym.
2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego.
3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika.
4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi.
5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika. |
---|
Treści programowe | T-W-8 | 8. Silniki niekonwencjonalne i wielopaliwowe
- silnik Wankla,
- silnik turbospalinowy,
- silnik Stirlinga,
- silnikim gazowe,
- silniki zasilane paliwami roślinnymi. |
---|
T-W-2 | 2. Wał korbowy z kołem zamachowym
- liczba łożysk głównych,
- stosunek s/D,
- wielkości nacisków jednostkowych,
- liczba i wielkość przeciwciężarów,
- obliczenia,
- koło zamachowe,
- zadania koła zamachowego,
- nierównomierność biegu silnika,
- dobór średnicy koła zamachowego,
- sprawdzenie naprężeń. |
T-W-7 | 7. Charakterystyki silników
- charakterystyki liniowe,
- zewnętrzna,
- obciążeniowa,
- regulacyjna,
- regulatoraowa,
- charakterystyka powierzchniowa, uniwersalna. |
T-W-5 | 5. Układ zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry powietrza
- gaźnik elementarny,
- urządzenia doskonalące gaźnik,
- gaźniki wielogardzielowe,
- gaźniki o stałej prędkości przepływu,
- wtrysk paliwa lekkiego,
- rodzaje wtrysku,
- podstawowe parametry sterowania wtryskiem,
- umiejscowienie wtryskiwacza,
- rodzaje filtrów powietrza,
- skuteczność oczyszczania,
- przewietrzanie silnika. |
T-W-6 | 6. Układ zasilania silników o zapłonie samoczynnym
- pompa rzędowa,
- pary precyzyjne,
- wtryskiwacze czopikowe,wielootworowe, otwarte,
- pompa rozdzielaczowa,
- pompowtryskiwacze,
- regulatory prędkości obrotowej,
- przestawiacz kąta wtrysku,
- korekta wydatku pompy. |
T-W-10 | 10. Rozruch silników o zapłonie samoczynnym
- wymagania,
- wpływ komory spalania na rozruch,
- wpływ doładowania na rozruch. |
T-W-3 | 3. Układ rozrządu
- silniki dwusuwowe,
- silniki czterosuwowe,
- klasyczny układ rozrządu silnika czterosuwowego,
- układ rozrządu z dwoma wałkami w głowicy,
- układ rozrządu z wałkiem królewskim,
- układ rozrządu desmodromiczny,
- układ rozrzadu bezkrzywkowy. |
T-W-1 | 1. Ukształtowanie silników,kadłuby i głowice,sprzęg korbowy
- rodzaj silnika,
- wymiary główne,
- kadłub, grubości elementów,
- silniki chłodzone powietrzem,
- odległości międzycylindrowe,
- obliczenia kadłubów,
- zużywalność gładzi cylindrowej,
- sprzęg korbowy,
- tłok kompletny,
- obliczenia tłoka,
- korbowód,
- obliczenia korbowodu,
- materiały,
- łożyska,
- wyznaczenie nacisków jednostkowych. |
T-W-9 | 9. Poprawa parametrów roboczych silników
- doładowanie,
- mechaniczne,
- turbosprężarkowe,
- bez regulacji turbiny,
- z regulacją turbiny,
- sekwencyjne,
- turbocompound,
- dynamiczne,
- kombinowane,
- Comprex,
- doładowanie silników o zapłonie iskrowym. |
T-W-4 | 4. Układ smarowania i układ chłodzenia
- z mokrą miską olejową,
- z suchą miską elejową,
- rodzaje filtrów,
- chłodzenie bezpośrednie,
- chłodzenie pośrednie,
- termosyfon,
- chłodzenie wymuszone,
- chłodzenie ciśnieniowe,
- duży i mały obieg chłodzenia,
- termostat dylatacyjny,
- termostat cieczowy. |
Metody nauczania | M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
---|
M-6 | pokaz |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Silniki samochodowe - ćwiczenia laboratoryjne
zaliczenie każdego z odbytych ćwiczeń |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | poniżej 60 % maksymalnej sumy punktów w teście ( poniżej 12 pkt) |
3,0 | od 12 do 12,99 pkt |
3,5 | od 13 do 14,99 pkt |
4,0 | od 15 do 16,99 pkt |
4,5 | od 17 do 18 pkt |
5,0 | powyżej 18 pkt |