Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii środowiska w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii środowiska w transporcie
Specjalność inżynieria środowiska w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,50,41zaliczenie
wykładyW7 9 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, podstawy techniki cieplnej, logistyka, systemy transportowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej.
C-2Poznanie podstaw metod służących do oceny i weryfikacji obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu oraz niezbędnej do ich eksploatacji infrastruktury.
C-3Poznanie podstaw funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego.
C-4Poznanie podstaw bilansowania materiałowego i środowiskowego w transporcie oraz opracowywania koncepcji systemów redukujacych negatywne oddziałwanie sektora transportowo-logistycznego na środowisko naturalne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu samochodowego.2
T-A-2Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu kolejowego.2
T-A-3Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu morskiego i rzecznego.1
T-A-4Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu lotniczego.1
T-A-5Rozwiązywanie zadań koncepcyjnych uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii środowiska.3
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska w transporcie.2
T-W-2Instalacje i urządzenia do ograniczenia poziomu emisji spalin i hałasu.2
T-W-3Zastosowanie proekologicznych materiałów i rozwiązań technicznych w transporcie i technice pojazdów.1
T-W-4Zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii w środowiska.2
T-W-5Zastosowanie nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych grup tematycznych z ćwiczeń audytoryjnych16
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D60-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej, - podstawowych rodzajów obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu, - zasad funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego, - nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu.
T_1A_W03, T_1A_W15, T_1A_W21T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D60-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać i analizować podstawowe rodzaje obciążeń środowiskowych wystepujących w obszarze transportowo-logistycznym oraz umieć praktycznie stosować podstawowe rodzaje metod służących określaniu i redukowaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony podstatwowych rodzajów środków transportowych.
T_1A_U01, T_1A_U04, T_1A_U20T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10InzA_U03C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D60-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej, - podstawowych rodzajów obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu, - zasad funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego, - nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D60-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać i analizować podstawowe rodzaje obciążeń środowiskowych wystepujących w obszarze transportowo-logistycznym oraz umieć praktycznie stosować podstawowe rodzaje metod służących określaniu i redukowaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony podstatwowych rodzajów środków transportowych.
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J., „Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2007
  2. Zarzycki Roman, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska Grażyna, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2009
  2. Jerzy Osiński, Piotr Żach, Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów (wyd.2 rozszerzone), Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu samochodowego.2
T-A-2Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu kolejowego.2
T-A-3Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu morskiego i rzecznego.1
T-A-4Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu lotniczego.1
T-A-5Rozwiązywanie zadań koncepcyjnych uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii środowiska.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska w transporcie.2
T-W-2Instalacje i urządzenia do ograniczenia poziomu emisji spalin i hałasu.2
T-W-3Zastosowanie proekologicznych materiałów i rozwiązań technicznych w transporcie i technice pojazdów.1
T-W-4Zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii w środowiska.2
T-W-5Zastosowanie nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych grup tematycznych z ćwiczeń audytoryjnych16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D60-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej, - podstawowych rodzajów obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu, - zasad funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego, - nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej.
C-2Poznanie podstaw metod służących do oceny i weryfikacji obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu oraz niezbędnej do ich eksploatacji infrastruktury.
C-3Poznanie podstaw funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego.
C-4Poznanie podstaw bilansowania materiałowego i środowiskowego w transporcie oraz opracowywania koncepcji systemów redukujacych negatywne oddziałwanie sektora transportowo-logistycznego na środowisko naturalne.
Treści programoweT-A-1Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu samochodowego.
T-A-2Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu kolejowego.
T-A-3Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu morskiego i rzecznego.
T-A-4Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu lotniczego.
T-A-5Rozwiązywanie zadań koncepcyjnych uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii środowiska.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska w transporcie.
T-W-2Instalacje i urządzenia do ograniczenia poziomu emisji spalin i hałasu.
T-W-3Zastosowanie proekologicznych materiałów i rozwiązań technicznych w transporcie i technice pojazdów.
T-W-4Zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii w środowiska.
T-W-5Zastosowanie nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D60-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać i analizować podstawowe rodzaje obciążeń środowiskowych wystepujących w obszarze transportowo-logistycznym oraz umieć praktycznie stosować podstawowe rodzaje metod służących określaniu i redukowaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony podstatwowych rodzajów środków transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U20przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej.
C-2Poznanie podstaw metod służących do oceny i weryfikacji obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu oraz niezbędnej do ich eksploatacji infrastruktury.
C-3Poznanie podstaw funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego.
C-4Poznanie podstaw bilansowania materiałowego i środowiskowego w transporcie oraz opracowywania koncepcji systemów redukujacych negatywne oddziałwanie sektora transportowo-logistycznego na środowisko naturalne.
Treści programoweT-A-1Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu samochodowego.
T-A-2Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu kolejowego.
T-A-3Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu morskiego i rzecznego.
T-A-4Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu lotniczego.
T-A-5Rozwiązywanie zadań koncepcyjnych uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii środowiska.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska w transporcie.
T-W-2Instalacje i urządzenia do ograniczenia poziomu emisji spalin i hałasu.
T-W-3Zastosowanie proekologicznych materiałów i rozwiązań technicznych w transporcie i technice pojazdów.
T-W-4Zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii w środowiska.
T-W-5Zastosowanie nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.