Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia pojazdu samochodowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia pojazdu samochodowego
Specjalność inżynieria środowiska w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW8 9 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki, fizyki i budowy pojazdów samochodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu samochodowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu samochodowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu samochodowego.
C-5Poznanie podstawowych zasad recyklingu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę cyklu życia pojazdu samochodowego. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.9
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.1
T-W-3Charakterystyka pojazdów samochodowych.1
T-W-4Faza budowy samochodu osobowego.2
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu samochodowego.1
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu samochodowego.2
T-W-7Recykling.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.5
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.5
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego oraz problemowa w postaci wykładu problemowego.
M-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne obejmujące 3 pytania problemowe. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie. Zaliczenie obejmuje zakres tematyczny wykładów sprawdzając uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowanego przez studenta projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu przed grupą.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/59_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
T_1A_W13, T_1A_W15T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/59_U01
Student: - ma umiejętność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/59_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
2,0Student nie zna podstawowych definicji dotyczacych techniki LCA, nie potrafi wymienić podstawowych elementów budowy pojazdu osobowego.
3,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego.
3,5Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy pojazdu.
4,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy i eksploatacji pojazdu.
4,5Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy, eksploatacji i złomowania pojazdu.
5,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy, eksploatacji i złomowania pojazdu. Ponadto wie na czym polega recykling w technice samochodowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/59_U01
Student: - ma umiejętność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
2,0Brak projektu i obecności na zajęciach projektowych.
3,0Oddany w terminie projekt podstawowy lub oddany projekt kompletny po terminie.
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz przedstawienie zaawansowania pracy nad projektem przed grupą.
4,0Oddany w terminie projekt kompletny.
4,5Oddany w terminie projekt kompletny oraz przedstawienie projektu przed grupą.
5,0Przyjęty projekt bez uwag, prawidłowe przedstawienie projektu, szczególna aktywność studenta na zajęciach projektowych.

Literatura podstawowa

  1. Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena życia procesów wytwórczych (LCA), PWN, Warszawa, 2007
  2. Górzyński J., Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, Warszawa, 2007
  3. Kulczycka J., Ekologiczna ocena cyklu życia LCA nową techniką zarządzania środowiskowego., Wydawnictwo Sigmie PAN, Kraków, 2001
  4. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2006
  5. Adamczyk W., Ekologia wyrobów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Norma Europejska, EN ISO 14040, 2006
  2. Norma Europejska, EN ISO 14044, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę cyklu życia pojazdu samochodowego. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.1
T-W-3Charakterystyka pojazdów samochodowych.1
T-W-4Faza budowy samochodu osobowego.2
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu samochodowego.1
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu samochodowego.2
T-W-7Recykling.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.5
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.5
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/59_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W13zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu
T_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu samochodowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu samochodowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu samochodowego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie.
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.
T-W-3Charakterystyka pojazdów samochodowych.
T-W-4Faza budowy samochodu osobowego.
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu samochodowego.
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu samochodowego.
T-W-7Recykling.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego oraz problemowa w postaci wykładu problemowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne obejmujące 3 pytania problemowe. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie. Zaliczenie obejmuje zakres tematyczny wykładów sprawdzając uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych definicji dotyczacych techniki LCA, nie potrafi wymienić podstawowych elementów budowy pojazdu osobowego.
3,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego.
3,5Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy pojazdu.
4,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy i eksploatacji pojazdu.
4,5Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy, eksploatacji i złomowania pojazdu.
5,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz potrafi omówić fazę budowy, eksploatacji i złomowania pojazdu. Ponadto wie na czym polega recykling w technice samochodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/59_U01Student: - ma umiejętność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu samochodowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu samochodowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu samochodowego.
C-5Poznanie podstawowych zasad recyklingu.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę cyklu życia pojazdu samochodowego. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowanego przez studenta projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu przed grupą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu i obecności na zajęciach projektowych.
3,0Oddany w terminie projekt podstawowy lub oddany projekt kompletny po terminie.
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz przedstawienie zaawansowania pracy nad projektem przed grupą.
4,0Oddany w terminie projekt kompletny.
4,5Oddany w terminie projekt kompletny oraz przedstawienie projektu przed grupą.
5,0Przyjęty projekt bez uwag, prawidłowe przedstawienie projektu, szczególna aktywność studenta na zajęciach projektowych.