Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn

Sylabus przedmiotu Prototypowanie w budowie maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prototypowanie w budowie maszyn
Specjalność urządzenia mechatroniczne
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Szwengier <Grzegorz.Szwengier@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 0,70,44zaliczenie
wykładyW3 30 1,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna – branżowa – wiedza techniczna.
W-2Podstawowe umiejętności posługiwania się systemami projektowania konstrukcji CAD-3D.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy dotyczącej szybkiego wytwarzania prototypów urządzeń mechanicznych.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny potrzeby szybkiego prototypowanie na różnych etapach procesu projektowania urzadzeń mechanicznych.
C-3Student nabywa umiejetności przygotowania danych dla urządzeń realizujących wybrane metody szybkiego prototypowania. Zyskuje umiejetności obsługi tych urządzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Modelowanie geometryczne wybranego wyrobu #1 za pomocą systemu CAD-3D.3
T-P-2Modelowanie geometryczne wybranego wyrobu #2 za pomocą systemu CAD-3D.3
T-P-3Opracowanie danych do urządzenia RP.3
T-P-4Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).6
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu technik komputerowych w inżynierii produkcji (CAx). Rola technik CAx w zintegrowanym rozwoju produktu. Miejsce prototypowania w tradycyjnym oraz współczesnym (concurrent engineering) procesie projektowo-konstrukcyjnym. Rodzaje modeli i prototypów stosowanych na różnych etapach procesu projektowania.9
T-W-2Przegląd najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania wyrobów (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Urządzenia do realizacji technik RP. Przykłady zastosowań omówionych metod przy wytwarzaniu prototypów.15
T-W-3Metody szybkiego wytwarzania narzędzi (Rapid Tooling - RT). Urządzenia do technik RT. Przykłady realizacji tych technik.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury i opracowanie modeliu wybranych wyrobów.4
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.2
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.3
A-W-4Konsultacje.2
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego, weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Uśredniona ocena z ocen zrealizowanych projektów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_UM/08-4_W01
Nabycie wiedzy w zakresie najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania układów mechanicznych (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing).
MBM_2A_W04, MBM_2A_W10T2A_W03, T2A_W07C-1T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_UM/08-4_U01
Student jest w stanie dobrać właściwą metodę szybkiego prototypowania do określonego zastosowania. Potrafi zrealizować proste przykłady prototypowania.
MBM_2A_U10, MBM_2A_U12T2A_U10, T2A_U12C-3, C-2T-P-4, T-P-2, T-P-1, T-P-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_UM/08-4_K01
Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej.
MBM_2A_K01T2A_K01C-1T-P-4M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_UM/08-4_W01
Nabycie wiedzy w zakresie najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania układów mechanicznych (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing).
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Wiedzę tę potrafi kreatywnie analizować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_UM/08-4_U01
Student jest w stanie dobrać właściwą metodę szybkiego prototypowania do określonego zastosowania. Potrafi zrealizować proste przykłady prototypowania.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań projektowych. Przy wykonywaniu projektów nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania projektowe. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje metodami optymalnymi, posiłkując się właściwymi technikamii. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę oraz uzyskane wyniki.

Literatura podstawowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Arkady, Warszawa, 2000
  2. Oczoś K., Cykl artykułów dotyczących technik szybkiego prototypowania, Miesięcznik naukowo-techniczny "Mechanik", Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
  2. Weiss Z., Techniki komputerowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Modelowanie geometryczne wybranego wyrobu #1 za pomocą systemu CAD-3D.3
T-P-2Modelowanie geometryczne wybranego wyrobu #2 za pomocą systemu CAD-3D.3
T-P-3Opracowanie danych do urządzenia RP.3
T-P-4Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu technik komputerowych w inżynierii produkcji (CAx). Rola technik CAx w zintegrowanym rozwoju produktu. Miejsce prototypowania w tradycyjnym oraz współczesnym (concurrent engineering) procesie projektowo-konstrukcyjnym. Rodzaje modeli i prototypów stosowanych na różnych etapach procesu projektowania.9
T-W-2Przegląd najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania wyrobów (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Urządzenia do realizacji technik RP. Przykłady zastosowań omówionych metod przy wytwarzaniu prototypów.15
T-W-3Metody szybkiego wytwarzania narzędzi (Rapid Tooling - RT). Urządzenia do technik RT. Przykłady realizacji tych technik.6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury i opracowanie modeliu wybranych wyrobów.4
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.3
A-W-4Konsultacje.2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_UM/08-4_W01Nabycie wiedzy w zakresie najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania układów mechanicznych (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
MBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy dotyczącej szybkiego wytwarzania prototypów urządzeń mechanicznych.
Treści programoweT-W-2Przegląd najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania wyrobów (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Urządzenia do realizacji technik RP. Przykłady zastosowań omówionych metod przy wytwarzaniu prototypów.
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu technik komputerowych w inżynierii produkcji (CAx). Rola technik CAx w zintegrowanym rozwoju produktu. Miejsce prototypowania w tradycyjnym oraz współczesnym (concurrent engineering) procesie projektowo-konstrukcyjnym. Rodzaje modeli i prototypów stosowanych na różnych etapach procesu projektowania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego, weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Wiedzę tę potrafi kreatywnie analizować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_UM/08-4_U01Student jest w stanie dobrać właściwą metodę szybkiego prototypowania do określonego zastosowania. Potrafi zrealizować proste przykłady prototypowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
MBM_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Student nabywa umiejetności przygotowania danych dla urządzeń realizujących wybrane metody szybkiego prototypowania. Zyskuje umiejetności obsługi tych urządzeń.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny potrzeby szybkiego prototypowanie na różnych etapach procesu projektowania urzadzeń mechanicznych.
Treści programoweT-P-4Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).
T-P-2Modelowanie geometryczne wybranego wyrobu #2 za pomocą systemu CAD-3D.
T-P-1Modelowanie geometryczne wybranego wyrobu #1 za pomocą systemu CAD-3D.
T-P-3Opracowanie danych do urządzenia RP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Uśredniona ocena z ocen zrealizowanych projektów.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego, weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań projektowych. Przy wykonywaniu projektów nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania projektowe. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje metodami optymalnymi, posiłkując się właściwymi technikamii. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę oraz uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_UM/08-4_K01Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy dotyczącej szybkiego wytwarzania prototypów urządzeń mechanicznych.
Treści programoweT-P-4Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.