Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Pompy, wentylatory, sprężarki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pompy, wentylatory, sprężarki | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka |
W-2 | Matematyka w zakresie studiów I stopnia |
W-3 | Termodynamika techniczna lub Technika cieplna |
W-4 | Hydromechanika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z charakterystykami rurociągów |
C-2 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności urządzeń transportowych płynów |
C-3 | Zapoznanie studentów z przepływem trójwymiarowym płynu roboczego przez urządzenia transportowe |
C-4 | Zapozanie studentów z doborem, eksploatacją i zastosowaniami pomp, wentylatorów i sprężarek |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie pompy wirnikowej | 3 |
T-L-2 | Badanie pompy tłokowej | 3 |
T-L-3 | Badanie wentylatora osiowego | 3 |
T-L-4 | Badanie wentylatora promieniowego | 3 |
T-L-5 | Badanie sprężarki | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe | 1 |
T-W-2 | Przewody – opory liniowe i miejscowe przewodów hydraulicznych. Sposoby wyznaczania oporów hydraulicznych | 3 |
T-W-3 | Charakterystyki rurociągów. | 2 |
T-W-4 | Instalacje: hydrauliczna, wentylacyjna, klimatyzacyjna i sprężonego powietrza. Parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek | 2 |
T-W-5 | Zasada działania roboczych maszyn wirnikowych. Wpływ kształtu wirnika i jego wymiarów na parametry pracy pompy, wentylatora i sprężarki. Straty w maszynach wirnikowych | 2 |
T-W-6 | Bilans energii dla roboczych maszyn wirnikowych (pomp, wentylatorów, sprężarek) | 2 |
T-W-7 | Wkorzystanie charakterystyk urządzeń do wyboru optymalnych warunków jego pracy w instalacji. | 2 |
T-W-8 | Efektywne sposoby regulacji parametrów roboczych urządzeń wirnikowych | 2 |
T-W-9 | Wspólpraca urządzeń w instalacjach | 3 |
T-W-10 | Tłokowe urządzenia transportowe | 3 |
T-W-11 | Rotacyjne urządzenia transportowe | 2 |
T-W-12 | Specjalne konstrukcje pomp, wentylatorów i sprężarek | 2 |
T-W-13 | Nowoczesne konstrukcje i tendencje rozwoju pomp, wentylatorów i sprężarek | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Praca samodzielna studenta | 6 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-2_W01 Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę | MBM_2A_W05 | T2A_W04 | C-3 | T-L-2, T-W-13, T-L-1, T-W-9, T-L-3, T-W-2, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-L-5, T-W-12, T-W-6, T-W-1, T-L-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
MBM_2A_NKS/08-2_W02 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje | MBM_2A_W05 | T2A_W04 | C-1, C-4, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-L-3, T-W-1, T-L-1, T-W-13, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
MBM_2A_NKS/08-2_W03 Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów | MBM_2A_W05 | T2A_W04 | C-1, C-2, C-4 | T-W-10, T-W-2, T-W-12, T-L-1, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-13, T-W-5, T-L-3, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-W-3, T-L-5, T-W-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki | MBM_2A_U10, MBM_2A_U15 | T2A_U10, T2A_U15 | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-W-11, T-L-1, T-W-12, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-3, T-L-4, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-13, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-2_K01 Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek | MBM_2A_K06 | T2A_K06 | C-4 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-2_W01 Student zna zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez pompę, wentylator lub sprężarkę | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zjawiska występujące w przepływie czynnika roboczego. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
MBM_2A_NKS/08-2_W02 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz elementy konstrukcyjne i ich funkcje | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry i elementy konstrukcyjne urządzeń transportowych. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
MBM_2A_NKS/08-2_W03 Student zna charakterystyki pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zna sposoby regulacji parametrów | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawoe charakterystyki i sposoby regulacji wydatku. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej pompy, wentylatora, dmuchawy lub sprężarki | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady dango urządzenia. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-2_K01 Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania pomp, wentylatorów i sprężarek | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jankowski F., Pompy i wentylatory w inżynierii sanitarnej., Arkady, Warszawa, 1975
- Fortuna S., Wentylatory, Techwent, Kraków, 1999
- Garbarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach. Metody obliczeniowe., Envirotech, Poznań, 1977