Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: eksploatacja pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Systemy kontroli jakości w spawalnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy kontroli jakości w spawalnictwie | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki Wytwarzania |
W-2 | Badania i i odboiry konstrukcji spawanych |
W-3 | Metody badań złączy spawanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawowymi wymaganiami jakości stawiane przez normy serii PN-ISO 9000 |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami zapewnienia jakości w spawalnictwie zgodnie z wymaganiami zawartymi w normach serii PN-EN ISO 3834 |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia dodumentacji dotyczącej zapisów jakości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sporządznie technologicznych planów spawania | 4 |
T-A-2 | Planowanie badań technologii spawania i napawania | 3 |
T-A-3 | Opracowanie procedur sprawdznia sprzętu do spawania | 2 |
T-A-4 | Opracowanie kryteriów doboru jakościowo-ilościowego personelu spawalniczego | 2 |
T-A-5 | Opracowanie zadań i kompetencji personelu nadzoru nadzoru spawalniczego | 2 |
T-A-6 | Zapisy dotyczące jakości | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość-ewolucja pojęć | 2 |
T-W-2 | Zaraądzanie jakością prac spawalniczych | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie przez jakość -system TQM | 2 |
T-W-4 | Wymagania jakości w spawalnictwie według norm serii PN-EN ISO 3834 | 4 |
T-W-5 | Kryteria wyboru poziomu jakości | 2 |
T-W-6 | Wymagania jakoścoiwe dla procesów spawania | 2 |
T-W-7 | Dobór wymagań dotyczących jakości w spawalnictwie | 2 |
T-W-8 | Personel spawalniczy-wymagania jakościowe | 2 |
T-W-9 | Wyposażenie do produkcji i badań-nadzór nad wyposażeniem | 2 |
T-W-10 | Produkcja spawalnicza- kontrola i badania | 2 |
T-W-11 | Niezgodności i działania korygujące | 2 |
T-W-12 | Wzorcowanie, oznacznie i identyfikacja | 2 |
T-W-13 | Księga jakości | 2 |
T-W-14 | Procedury i instrukcje. Zapisy dotyczące jakości. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Sporządznie dokumentacji i procedur po każdym ćwiczeniu | 15 |
A-A-2 | Opracowanie graficzne planów spawania i kontroli | 6 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 5 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające-wyklad informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące-film |
M-3 | Metody programowane-z użyciem komputera |
M-4 | Metody praktyczne-ćwiczenia przedmoitowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium po zrealiaowaniu 1/3 programu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu po zeralizowaniu całego cyklu wykladu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiedni system zapewnienia jakości w spawalnictwie,zaproponować odpowiedni skład i kompetencje personelu nadzoru spawalniczego,powinien umieć sporządzać plany technologiczne procesu spawania | MBM_2A_W11 | T2A_W08 | C-3, C-1, C-2 | T-W-5, T-A-6, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-5, T-W-10, T-W-7, T-A-3, T-A-2, T-W-12, T-A-4, T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-13, T-W-9, T-W-14, T-W-11 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wprowadzić zaproponowany system zapewnienia jakości opracowywać i zatwierdzać plan szkoleń personelu badań nieniszczących i personelu spawalniczego, przeprowadzać okresowe kontrole z zakresu działania systemu zapewnienia jakości w spawalnictwie | MBM_2A_U17 | T2A_U17 | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-14, T-W-13, T-A-3, T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-A-4, T-W-12, T-A-6, T-A-5, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-W-8 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-3_K01 W wynku przeprowadzonych zajęć student jest otwarty na postępowanie zgodne z zasadami zapewnienia jakości w spawalnictwie,postrzega relacje panujące pomiędzy jakością a kontrolą jest zdolny do organizowania nadzoru spawalniczego. | MBM_2A_K01 | T2A_K01 | C-3, C-2, C-1 | T-A-4, T-W-2, T-A-3, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-A-5, T-W-5, T-W-13, T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-W-12, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-14, T-W-3, T-W-10 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiedni system zapewnienia jakości w spawalnictwie,zaproponować odpowiedni skład i kompetencje personelu nadzoru spawalniczego,powinien umieć sporządzać plany technologiczne procesu spawania | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat pojęć stosowanych w systemach kontroli jakości. |
3,0 | Student posiada ogólną wiedzę na temat wymagań jakościowtch dotyczących procesów spawania . | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat zarządznia jakością prac spawalniczych oraz systemu TQM. | |
4,0 | Student ma wiedzę odnośnie wymagań jakości w spawalnictwie wed lug wymagań norm serii PN-EN ISO 3834. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat wymagań jakoścoiowych personelu spawalniczego wyposażenia do produkcji i badań,wzorcowania i identyfikacji. | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie wyboru systemu jakości oraz sporzadzania niezbędnej dokumentacji jakościowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wprowadzić zaproponowany system zapewnienia jakości opracowywać i zatwierdzać plan szkoleń personelu badań nieniszczących i personelu spawalniczego, przeprowadzać okresowe kontrole z zakresu działania systemu zapewnienia jakości w spawalnictwie | 2,0 | Student nie umie formułować podstawowych pojęć dotyczących systwmu jakości w spawalnictwie. |
3,0 | Student jest w stanie formułować podstawowe wymagania dotyczące systemu zapewnienia jakości. | |
3,5 | Student potrafi wybrać odpowiedni arkusz normy PN-EN ISO 3834, stosowny do rodzju produkcji spawalniczej. | |
4,0 | Student umie charakteryzować i dobierać wymagania systemu jakości dotyczące personelu spawalniczegoi urządzeń spawalniczych. | |
4,5 | Student potrafi planować obsadę kadrową załadu czy przedsiębiorstwa zapewniającą realizację systemu zapewnienia jakości w spawalnictwie. | |
5,0 | Student umie wprowadzić i wdrożyć odpowiedni system zapewnienia jakości oraz opracować i korygować dokumentację systemu jakosciowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-3_K01 W wynku przeprowadzonych zajęć student jest otwarty na postępowanie zgodne z zasadami zapewnienia jakości w spawalnictwie,postrzega relacje panujące pomiędzy jakością a kontrolą jest zdolny do organizowania nadzoru spawalniczego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu wymagań jakościowych oraz nie ma świadomości odnośnie konieczności stosowaniasystemu zapewnienia jakości . |
3,0 | Student jest otwarty na postępowanie zgodne z zasadami systemu zapewnienia jakości . | |
3,5 | Student jest kompetentny w zakresie rozróżniania wymagań zawartych w normach serii PN-EN ISO 3834. | |
4,0 | Student jest kompetentny w zakresie dodoru personelu spawalniczego i nadzoru nad urządzeniami spawalniczymi . | |
4,5 | Student posiada kompetencje obnośnie planowania iszkolenia personelu produkcyjnego i badań nieniszczących. | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie postępowania zgodnie z wymogami systemu zapewnienia jakości ,postrzega relacje pomiedzy jakością a kontrolą ,jest przygotowany do organizowania nadzoru spawalniczego. |
Literatura podstawowa
- Szymański A., Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera" Spawalnictwo" T.II, PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Normy serii PN -EN ISO, Certyfikacja personelu, Systemy jakości w spawalnictwie, Personel spawalniczy-nadzór, PKN, Warszawa, 2011, aktualne roczniki