Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki i elektroniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy elektrotechniki i elektroniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Skórski <Jan.Skorski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki |
W-2 | Znajomość podstaw informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi rozwiązać proste obwody prądu stałego i przemiennego |
C-2 | Student potrafi podać zastosowania pól elektrycznych i magnetycznych |
C-3 | Student potrafi skompletować przyrządy do podstawowych pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych i wykonać nimi pomiary |
C-4 | Student potrafi opisać działanie i zastosowanie podstawowych maszyn elektrycznych |
C-5 | Student potrafi dobrać rodzaj źródeł energii do różnych odbiornikówi i podać możliwości regulacji mocy |
C-6 | Student potrafi okreslić działanie i zastosowanie podstawowych elementów elektronicznych |
C-7 | Student potrafi zaprojektować algorytm, napisać program aplikacji sterowania prostym procesem technologicznym i uruchomić sterownik |
C-8 | Student potrafi określić algorytm działania nowoczesej instalacji elektrycznej i wstępnie skompletować urządzenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności | 3 |
T-L-2 | Badanie silnika prądu stałego | 2 |
T-L-3 | Badanie silnika asynchronicznego | 2 |
T-L-4 | Pisanie i uruchamianie na sterowniku PLC prostego programu sterowania logicznego z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi | 3 |
T-L-5 | Sterowanie światłami na skrzyżowaniu | 2 |
T-L-6 | Inteligentna instalacja elektryczna | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwiązywanie obwodów prądu stałego i przemiennego | 4 |
T-W-2 | Pole magnetyczne i elektryczne | 2 |
T-W-3 | Przyrządy pomiarowe i metody pomiarowe wielkości elektrycznych - napięć, prądów, mocy, energii, rezystancji, indukcyjności, pojemności | 4 |
T-W-4 | Pomiary wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi - pomiar temperatury, ciśnienia, przesunięcia liniowego, kąta obrotu, prędkości obrotowej itp. | 4 |
T-W-5 | Wybrane maszyny elektryczne - silniki asynchroniczne, prądu stałego (rozruch, regulacja prędkości obrotowej, hamowanie); transformatory | 4 |
T-W-6 | Źródła energii prądu stałego i zmiennego dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych | 2 |
T-W-7 | Przegląd przyrządów półprzewodnikowych – diody, tranzystory, liniowe i cyfrowe układy scalone | 2 |
T-W-8 | Sterowniki programowalne działanie, programowanie i zastosowanie | 4 |
T-W-9 | Regulacja mocy w obwodach prądu stałego i przemiennego | 2 |
T-W-10 | Nowoczesne instalacje elektryczne w budynkach | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 5 |
A-L-2 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uzupełniane wiedzy z literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych problemów technicznych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych przyrządów pomiarowych, maszyn elektrycznych i przemysłowych sterowników programowalnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi ustnej na temat związany z bieżącym ćwiczeniem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z poszczególnych ćwiczeń, złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykladów na podstawie rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C20_W01 Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych | MBM_1A_W03 | T1A_W02 | — | C-7, C-8, C-4, C-2, C-5, C-1, C-3, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-L-3, T-L-6, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-8, T-W-7, T-L-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C20_U01 Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych | MBM_1A_U08, MBM_1A_U07, MBM_1A_U09 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-7, C-4, C-3, C-1, C-5, C-8, C-2, C-6 | T-L-2, T-W-10, T-L-6, T-W-9, T-W-7, T-L-5, T-W-4, T-L-1, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C20_K01 Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki | MBM_1A_K02, MBM_1A_K03, MBM_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K07 | InzA_K01 | C-8, C-6, C-1, C-7, C-4, C-5 | T-L-6, T-W-5, T-L-3, T-L-5, T-W-8, T-W-6, T-W-10, T-L-2, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-W-2, T-W-7, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C20_W01 Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych | 2,0 | Student nie zna metod rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, nie zna metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, nie zna zasad działania podstawowych maszyn elektrycznych |
3,0 | Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych | |
3,5 | Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych | |
4,0 | Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu | |
4,5 | Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu, zna zastosowanie sterowników programowalnych do sterowania prostymi procesami technologicznymi | |
5,0 | Student zna metody rozwiązywania prostych obwodów elektrycznych, zna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, zna zastosowanie różnych źródeł prądu, zna zastosowanie sterowników programowalnych do sterowania prostymi procesami technologicznymi, zna podstawowe zasady projektowania instalacji elektrycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C20_U01 Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać prostych obwodów elektrycznych, nie potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, nie potrafi wyjaśnić zasady działania podstawowych maszyn elektrycznych |
3,0 | Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych,rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi, rozumie istotę działania nowoczesnych instalacji elektrycznych | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać proste obwody elektryczne, potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, rozumie zasadę działania podstawowych maszyn elektrycznych, potrafi określić zastosowanie pól magnetycznych i elektrycznych, potrafi zastosować sterowniki programowalne do sterowania prostymi procesami technologicznymi, ozumie istotę działania nowoczesnych instalacji elektrycznych, potrafi zastosować różne źródła prądu do zasilania urządzeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C20_K01 Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki | 2,0 | Student nie zna możliwości i nie rozumie potrzeby dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki |
3,0 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki | |
3,5 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle | |
4,0 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę | |
4,5 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę, wyszukuje odpowiednie firmowe materiały dokształacające | |
5,0 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształacania się w zakresie elektrotechniki i elektroniki. potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektronicznych a przemyśle, wykazuje aktywna postawę, wyszukuje odpowiednie firmowe materiały dokształacające, umie zaprezentować zdobytą wiedzę |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Elektrotechnika i Elektronika dla nieelekryków, WNT, Warszawa, 2009
- Chwaleba A., Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 1996
- Plamitzer A., Maszyny elektryczne, WNT, Warszawa, 1986
- Horowitz P., Hill W., Sztuka elektroniki, WKiŁ, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Nowak M., Barlik R., Poradnik inżyniera energoelektronika, WNT, Warszawa, 2005
- Skórski J., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajęcia w postaci płyty CD, 2012
- Producenci urządzeń, Dokumentacja techniczna, katalogi, strony internetowe producentów, 2012