Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Matematyka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Kamiński <Przemyslaw.Kaminski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i ekonomicznych. |
C-2 | Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań i problemów w zakresie treści programowych omawianych na wykładzie. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Liczby zespolone. | 2 |
T-W-2 | Macierze, działanie na macierzach, macierz odwrotna. Wyznacznik i jego własności. | 3 |
T-W-3 | Układy równań liniowych, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa. | 2 |
T-W-4 | Geometria analityczna: rachunek wektorowy, prosta i płaszczyzna w przestrzeni. | 3 |
T-W-5 | Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, ciągłość funkcji, pochodna i jej interpretacja, różniczka funkcji, twierdzenie Taylora, ekstrema, asymptoty funkcji. Zastosowanie rachunku różniczkowego. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. | 15 |
A-A-3 | Konsultacje. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów oraz wskazanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Egzamin. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 5 |
52 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy połączony z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, dyskusja, metody problemowe z użyciem dostępnego w sali oprogramowania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów. |
S-3 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie dyskusji. Ćwiczenia audytoryjne: na podstawie samodzielnego lub z pomocą grupy rozwiązywania zadań przy tablicy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B01_W01 Student zna podstawowe definicje i twierdzenia z działów matematyki wyższej objętych przedmiotem. | MBM_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
MBM_1A_B01_W02 Student zna podstawowe przykłady matematyczne ilustrujące definicje i twierdzenia z działów matematyki wyższej objętych przedmiotem. | MBM_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
MBM_1A_B01_W03 Student zna proste przykłady zastosowań wiedzy matematycznejobjętej przedmiotem w naukach technicznych. | MBM_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B01_U01 Student potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z działów matematyki wyższej objętych przedmiotem. | MBM_1A_U09 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
MBM_1A_B01_U02 Student potrafi zastosować pojęcia i twierdzenia matematyczne objęte przedmiotem do opisu, analizy i rozwiązywania prostych zadań i problemów z nauk technicznych. | MBM_1A_U09 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B01_K01 Student rozumie potrzeęy dalszego kształcenia się i systematycznej pracy. | MBM_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B01_W01 Student zna podstawowe definicje i twierdzenia z działów matematyki wyższej objętych przedmiotem. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić większości podstawowych definicji i twierdzeń w sposób poprawny. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia. | |
3,5 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia. | |
4,0 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody wybranych twierdzeń lub ich zastosowania. | |
4,5 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń lub ich zastosowania. | |
5,0 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń lub ich zastosowania oraz potrafi wyciągnąć wnioski z posiadanej wiedzy. | |
MBM_1A_B01_W02 Student zna podstawowe przykłady matematyczne ilustrujące definicje i twierdzenia z działów matematyki wyższej objętych przedmiotem. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić większości podstawowych definicji i twierdzeń w sposób poprawny. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia. | |
3,5 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia. | |
4,0 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody wybranych twierdzeń lub ich zastosowania. | |
4,5 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń lub ich zastosowania. | |
5,0 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń lub ich zastosowania oraz potrafi wyciągnąć wnioski z posiadanej wiedzy. | |
MBM_1A_B01_W03 Student zna proste przykłady zastosowań wiedzy matematycznejobjętej przedmiotem w naukach technicznych. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić większości podstawowych definicji i twierdzeń w sposób poprawny. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia. | |
3,5 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia. | |
4,0 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody wybranych twierdzeń lub ich zastosowania. | |
4,5 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń lub ich zastosowania. | |
5,0 | Student potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń lub ich zastosowania oraz potrafi wyciągnąć wnioski z posiadanej wiedzy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B01_U01 Student potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z działów matematyki wyższej objętych przedmiotem. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać większości zadań z zakresu treści programowych. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać wybrane, najbardziej typowe zadania z zakresu treści programowych. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować i interpretować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową. | |
MBM_1A_B01_U02 Student potrafi zastosować pojęcia i twierdzenia matematyczne objęte przedmiotem do opisu, analizy i rozwiązywania prostych zadań i problemów z nauk technicznych. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać większości zadań z zakresu treści programowych. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać wybrane, najbardziej typowe zadania z zakresu treści programowych. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować i interpretować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B01_K01 Student rozumie potrzeęy dalszego kształcenia się i systematycznej pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Krysicki, L. Włodarski., Analiza matematyczna w zadaniach cz. I., PWN, Warszawa, 2008
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2005, 12
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2002, 11