Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_1A_C46_U02 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe belek. Powinien także umieć przeprowadzić podstawowe próby wytrzymałościowe. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_1A_U19 | Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski |
---|
IM_1A_U13 | Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych |
IM_1A_U06 | Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
IM_1A_U20 | Potrafi stosować obowiązujące zasady i prawa w miejscu pracy i/lub nauki |
IM_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
IM_1A_U15 | Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami do charakteryzowania materiału lub wyrobu |
IM_1A_U16 | Potrafi dobrać metody i urządzenia do charakteryzowania materiału lub wyrobu |
IM_1A_U17 | Potrafi wyspecyfikować charakterystyki i określić ich zakres niezbędny do oceny stanu materiału i wyrobu dla potrzeb projektowania, przetwórstwa i eksploatacji |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętnośći prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie oraz prowadzenia obliczeń wytrzymałościowych belek. |
---|
C-3 | Praktyczne zapoznanie studentów z podstawowymi próbami wytrzymałościowymi i urządzeniami stosowanymi do ich przeprowadzania oraz ukształtowanie umiejętności analizy uzyskiwanych wyników badań doświadczalnych |
Treści programowe | T-W-2 | Zasada superpozycji. Zasada de Saint-Venanta. Koncentracja naprężeń. Prawo Hooke'a dla jednoosiowego stanu naprężenia. |
---|
T-W-8 | Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. |
T-L-8 | Wyboczenie |
T-W-12 | Wyboczenie sprężyste i niesprężyste. |
T-L-2 | Statyczna próba rozciągania metali |
T-L-9 | Pomiary naprężeń przy pomocy tensometrów oporowych |
T-A-6 | Uogólnione prawo Hooke'a. Ścinanie. |
T-W-7 | Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia, uogólnione prawo Hooke'a. |
T-L-3 | Próba statyczna ściskania metali. Próba udarności |
T-W-3 | Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne. |
T-L-5 | Pomiary twardości |
T-W-9 | Momenty bezwładności figur płaskich. |
T-W-11 | Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym. |
T-W-6 | Analiza jednoosiowego i dwuosiowego stanu naprężenia - Koło Mohra. |
T-A-7 | Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. |
T-A-3 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne, naprężenia termiczne i naprężenia montażowe. |
T-A-1 | Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych lub ściskanych. |
T-W-14 | Wytrzymałość złożona. |
T-L-11 | Twierdzenie Maxvella. Wyznaczanie reakcji belki statycznie niewyznaczalnej |
T-A-5 | Analiza płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. |
T-A-8 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym. Układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne. |
T-W-5 | Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia. Przekroje główne, naprężenia główne. |
T-L-7 | Wyznaczanie modułu Younga, umownej granicy proporcjonalności i umownej granicy plastyczności |
T-W-13 | Pojęcie wytężenia materiału. Ważniejsze hipotezy wytrzymałościowe. |
T-A-9 | Zginanie - wykresy sił tnących i momentów gnących. |
T-L-10 | Badanie metali na zmęczenie |
T-W-1 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Modele (materiału, elementu konstrukcyjnego i siły) - przyjmowane w wytrzymałości materiałów. |
T-W-4 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne i naprężenia montażowe. |
T-A-2 | Prawo Hooke'a dla osiowego stanu naprężenia. Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych - wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu. |
T-A-10 | Obliczenia wytrzymałościowe belek. |
T-L-4 | Próba ścinania |
T-W-10 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym |
T-A-11 | Wyboczenie. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady - metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
---|
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - praktyczne rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne:
a) pokaz i omówienie próby wytrzymałościowej przez prowadzącego zajęcia,
b) pokaz i omówienie próby przez prowadzącego zajęcia i samodzielne prowadzenie dalszych badań przez studentów - pod nadzorem prowadzącego. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń audytoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch pisemnych kolokwiów i dwóch sprawdzianów. |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie przeprowadzonych dwóch kolokwiów i oddanych sprawozdań. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej (105 min.) i odpowiedzi ustnej. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | - Student nie potrafi wyznaczyć sił wewnętrznych w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych.
- Nie potrafi rozwiązać prostych, statycznie wyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
- Nie potrafi przeprowadzić obliczeń wytrzymałościowych dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
- Nie potrafi przeprowadzić obliczeń wytrzymałościowych dla prętów obciążonych momentami gnącymi. |
3,0 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych.
- Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
- Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi. |
3,5 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrznye w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych.
- Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
- Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi.
- Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne w przypadku prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na rozciąganie lub ściskanie.
- Potrafi napisać równania równowagi i związki geometryczne dla prostych statycznie niewyznaczalnych układów prętowych pracujących na skręcanie. |
4,0 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych.
- Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
- Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi.
- Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciaganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć naprężenia termiczne i montazowe.
- Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na skręcanie.
- Potrafi obliczyć pręty na wyboczenie. |
4,5 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych.
- Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
- Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi.
- Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciaganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć napręzenia termiczne i montazowe.
- Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na skręcanie.
- Potrafi obliczyć pręty na wyboczenie.
- Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania. |
5,0 | - Student potrafi wyznaczyć siły wewnętrzne w prętach rozciąganych lub ściskanych, skręcanych i zginanych.
- Potrafi rozwiązać proste, statycznie wyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciąganie lub ściskanie (naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia).
- Potrafi przeprowadzić analizę płaskiego stanu naprężenia.
- Potrafi wyznaczyć momenty bezwładności figur płaskich.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami skręcającymi.
- Potrafi przeprowadzić obliczenia wytrzymałościowe dla prętów obciążonych momentami gnącymi.
- Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na rozciaganie lub ściskanie. Potrafi obliczyć napręzenia termiczne i montazowe.
- Potrafi rozwiązać proste statycznie niewyznaczalne układy prętowe pracujące na skręcanie.
- Potrafi obliczyć pręty na wyboczenie.
- Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanego rozwiązania.
- Potrafi wskazać słaby punkt - słabe ogniwo analizowanego układu i zaproponować sposób jego eliminacji. |