Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_1A_C45_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizę statyczną płaskiego i przestrzennego układu sił. Powinien umieć przeprowadzić pełną analizę ruchu punktu oraz analizę ruchu obrotowego i ruchu płaskiego bryły sztywnej. Powinien także umieć napisać dynamiczne równanie ruchu punktu i ruchu obrotowego bryły sztywnej oraz umieć wykorzystać zasadę zachowania energii mechanicznej w analizach dynamicznych ruchu punktu. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
IM_1A_U06 | Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
IM_1A_U19 | Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analizy statycznej prostych, płaskich i przestrzennych układów sił znajdujących się w równowadze oraz ukształtowanie umiejętności opisu i analizy ruchu punktu i prostych przypadków ruchu bryły sztywnej. |
---|
Treści programowe | T-W-7 | Kinematyka punktu. Równanie ruchu punktu. Prędkości i przyspieszenia punktu. Przyspieszenie styczne i przyspieszenie normalne. |
---|
T-W-12 | Praca siły, moc siły. Energia kinetyczna punktu materialnego. Twierdzenie o energii kinetycznej. Prawo zachowania energii mechanicznej. Pęd i kręt punktu materialnego. |
T-W-6 | Środki ciężkości: bryły, powierzchni, linii. |
T-A-5 | Przestrzenny dowolny układ sił. |
T-A-12 | Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu. |
T-W-15 | Dynamika ruchu postępowego i ruchu obrotowego ciała sztywnego - równania różniczkowe ruchu obrotowego. |
T-A-1 | Płaski zbieżny układ sił: a) metoda geometryczna. b) metoda analityczna - równania równowagi. |
T-A-3 | Tarcie ślizgowe i tarcie toczne. |
T-W-3 | Moment siły względem punktu. Para sił i moment pary sił. Redukcja sił działających w jednej płaszczyźnie do siły i pary sił. Równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił. |
T-W-13 | Momenty bezwładności ciał materialnych. |
T-A-9 | Ruch obrotowy. |
T-W-2 | Płaski zbieżny układ sił. Wypadkowa sił zbieżnych. Równowaga płaskiego układu sił zbieżnych. Twierdzenie o równowadze trzech sił. |
T-W-11 | Dynamika ruchu punktu - równanie różniczkowe ruchu punktu. |
T-W-4 | Tarcie i prawa tarcia. |
T-A-7 | Środki ciężkości: bryły, powierzchni i linii. |
T-A-11 | Przekazywanie ruchu. |
T-A-10 | Ruch płaski - prędkości i przyspieszenia. |
T-W-5 | Przestrzenny zbieżny układ sił - równania równowagi. Moment siły względem osi. Dowolny przestrzenny układ sił - równania równowagi. |
T-W-1 | Pojęcia podstawowe z mechaniki. Prawa Newtona. Jednostki siły. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje. |
T-W-10 | Ruch względny i ruch bezwzględny:
- składanie prędkości,
- składanie przyspieszeń, przyspieszenie Coriolisa. |
T-W-8 | Ruch postępowy i ruch obrotowy ciała sztywnego. |
T-A-8 | Kinematyka punktu - równanie ruchu, prędkości i przyspieszenia. |
T-W-14 | Energia kinetyczna układu punktów materialnych. |
T-A-2 | Moment siły względem punktu. Płaski dowolny układ sił. Równania równowagi. |
T-A-4 | Przestrzenny zbieżny układ sił.
Moment siły względem osi. |
T-W-9 | Ruch płaski ciała sztywnego. Prędkości i przyspieszenia w ruchu płaskim. |
Metody nauczania | M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie całej grupy ćwiczeniowej |
---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych - na podstawie sprawdzianów lub odpowiedzi ustnych oraz wykonanych prac domowych. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się w ramach ćwiczeń audytoryjnych - wyniki dwóch pisemnych kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy, składający się z części pisemnej (90 min.) i ustnej. Do egzaminu można przystąpić dopiero po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń audytoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | - Student nie zna jednostek takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie.
- Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił.
- Nie potrafi zdefiniować warunków równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił.
- Nie potrafi zdefiniować pojęcia momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi.
- Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu.
- Nie potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i ruch płaski bryły sztywnej.
- Nie zna praw Newtona.
- Nie zna prawa zachowania energii mechanicznej.
- Nie potrafi napisać równań równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił.
- Nie potrafi napisać równań równowagi dla pprzestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił.
- Nie potrafi obliczyć prędkości i przyspieszenia punktu przy znanym równaniu ruchu punktu.
- Nie potrafi obliczyć prędkości kątowej i przyspieszenia kątowego bryły sztywnej przy znanym równaniu ruchu obrotowego. |
3,0 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie.
- Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił.
- Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił.
- Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi.
- Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu.
- Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i ruch płaski bryły sztywnej.
- Zna praw Newtona.
- Zna prawo zachowania energii mechanicznej.
- Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił.
- Potrafi napisać równania równowagi dla pprzestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił.
- Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanym równaniu ruchu punktu.
- Potrafi obliczyć prędkości kątowej i przyspieszenie kątowe bryły sztywnej przy znanym równaniu ruchu obrotowego. |
3,5 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie.
- Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił.
- Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił.
- Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi.
- Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.
- Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.
- Potrafi opisać ruch płaski bryły sztywnej, wielkości charakteryzujące ten ruch i zależności zachodzące między nimi..
- Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia.
- Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił z takimi połączeniami.
- Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia.
- Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi wyznaczyć tor ruchu lub promień krzywizny.
- Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie dowolnego punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego. |
4,0 | - Student zna jednostki takich wielkości, jak: siła, moment siły, praca, moc, prędkość, przyspieszenie.
- Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla płaskiego zbieżnego i płaskiego dowolnego układu sił.
- Potrafi zdefiniować warunki równowagi dla przestrzennego zbieżnego i przestrzennego dowolnego układu sił.
- Potrafi zdefiniować pojęcie momentu siły względem punktu i momentu siły względem osi.
- Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch punktu i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.
- Potrafi opisać wielkości charakteryzujących ruch obrotowy i zdefiniować zależności zachodzące między nimi.
- Potrafi opisać ruch płaski bryły sztywnej, wielkości charakteryzujące ten ruch i zależności zachodzące między nimi..
- Potrafi opisać zjawisko tarcia i zna prawa tarcia.
- Potrafi napisać równania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił z połączeniami przegubowymi i dla przestrzennego układu sił z takimi połączeniami.
- Potrafi napisać równania równowagi dla układów, w których występują siły tarcia.
- Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie punktu przy znanych równaniach ruchu i potrafi wyznaczyć tor ruchu lub promień krzywizny.
- Potrafi obliczyć prędkość i przyspieszenie dowolnego punktu bryły sztywnej przy przeniesieniu ruchu obrotowego.
- Zna praw Newtona. Potrafi napisać równanie różniczkowe ruchu punktu.
- Zna prawo zachowania energii mechanicznej i potrafi je praktycznie wykorzystać w analizie dynamicznej ruchu punktu. |
4,5 | Wymagania jak na ocenę 4.0 i dodatkowo:
- dla płaskich i przestrzennych układów sił z połączzeniami przegubowymi student potrafi napisać alternatywne równania równowagi,
- student potrafi zaproponować sposób sprawdzenia uzyskanego wyniku. |
5,0 | Wymagania jak na ocenę 4,5 i dodatkowo:
- umiejętność przeprowadzenia analizy efektywności wybranej procedury obliczeniowej. |