Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych i problemami związanymi z degradacją środowiska |
C-2 | Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawy ekologii organizmów, populacji, biocenoz i ekosystemów. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna. Formy ochrony przyrody Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Ochrona lasów. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Mechaniczne, biologiczne i chemiczne oczyszczanie ścieków. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, wykorzystanie do celów przemysłowych (recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny) i rolniczych (kompostowanie, nawożenie) Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami | 13 |
T-W-2 | Dwa zaliczenia w formie testu - jednen w połowie semestru, drugi na koniec semestru | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury | 5 |
A-W-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń (2 testy) | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Dwa testy - jednen w połowie semestru, drugi na koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C30_W01 Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia oraz objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko oraz jest w stanie wymienić i kótko opisać podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. | ENE_1A_W25, ENE_1A_W23 | T1A_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C30_U01 Student potrafi określać wpływ emisj zanieczyszczeń na środowisko oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem. | ENE_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C30_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | ENE_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C30_W01 Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia oraz objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko oraz jest w stanie wymienić i kótko opisać podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. | 2,0 | Student nie potrafi definiować podstawowych systemów funkcjonujących w przyrodzie. Nie potrafi wskazać źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak i nie zna wpływu tych zanieczyszczeń na środowisko oraz nie jest w stanie wymienić podstawowych procesów wykorzystywanych do oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. |
3,0 | Student słabo opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. | |
3,5 | Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń oraz częścowo zna ich wpływ na środowisko. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Wskazuje większość głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz zna ich wpływ na środowisko. Potrafi wymienić niektóre procesy wykorzystywane do oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. | |
4,5 | Student dobrze opanował podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśnić ich wpływ na środowisko. Potrafi wymienić większość procesów wykorzystywane do oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. | |
5,0 | Student bardzo bobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie, wskazuje źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować te zanieczyszczenia i objaśnić ich niekorzystny wpływ na środowisko.Potrafi wymienić podstawowe procesów wykorzystywane do oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C30_U01 Student potrafi określać wpływ emisj zanieczyszczeń na środowisko oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem. | 2,0 | Student nie potrafi określić wpływu emisji zanieczyszczeń na środowisko, nie umie ocenić przydatności technologii ograniczających te emisje. |
3,0 | Student potrafi pobieżnie określić wpływ niektórych zanieczyszczeń na środowisko. | |
3,5 | Student potrafi pobieżnie określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. | |
4,0 | Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. | |
4,5 | Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C30_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | 2,0 | Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
3,0 | Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
3,5 | Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,0 | Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,5 | Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
Literatura podstawowa
- Mariusz Holtzer, Beata Grabowska, Podstawy ochrony środowiska : z elementami zarządzania środowiskowego, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2010
- Józef Banaszak, Henryk Wiśniewski, Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2005
- Błażej Wierzbowski, Bartosz Rakoczy, Podstawy prawa ochrony środowiska, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa, 2005
- Aleksander Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2007
- Roman Zarzycki, Mirosław Imbierowicz, Marek Stelmachowski, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Tom 1 – ochrona środowiska naturalnego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Czesława Rosik-Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000