Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Wymagania w systemach oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wymagania w systemach oprogramowania
Specjalność zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Siedlecki <Krzysztof.Siedlecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,40,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,10,33zaliczenie
projektyP1 15 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technikami i metodami składającymi się na dokumentację modelu wymagań w systemach oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze odpowiednich metod i narzędzi do opracowania wymagań realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zadań projektowych4
T-A-2Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów modelowania wymagań. Specyfikacja wymagań.4
T-A-3Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zakresu przedsiewzięcia informatycznego4
T-A-4Prezentacja i omówienie rezultatów opracowania wymagań w kontekstcie cyklu życi oprogramowania. Dokument wizji oprogramowania3
15
projekty
T-P-1Modelowanie, specyfikacja i dokumentowanie wymagań wybranego zadania projektowego.7
T-P-2Określenie zakresu przedsięwzięcia informatycznego wybranego zadania projektowego3
T-P-3Opracowanie na podstawie wymagań organizacji cyklu życia wybranego zadania projektowego5
15
wykłady
T-W-1Problem wymagań. Wprowadzenie do zarządzania wymaganiami. Analiza problemu.2
T-W-2Modelowanie biznesu a inżynieria systemów informatycznych2
T-W-3Zrozumienie potrzeb użytkownika. Metody pozyskiwanie wymagań. Okreslenie cech produktu.2
T-W-4Definiowanie systemu, oganizowanie wymagań. Dokument wizji. Wymagania a zarządzanie zakresem rzedsięwzięcia informatycznego2
T-W-5Modelowanie i specyfikacja wymagań. Jakość wymagań.3
T-W-6Wymagania a implementacja. Śledzenie i weryfikacja wymagań.2
T-W-7Organizacja procesu zarzadzania wymaganiami a cyckl życia systemu informatycznego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć7
A-A-3Przygotowanie sprawozdania6
A-A-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie się do zajęć15
A-P-3Samodzielne studiowanie dokumentacji technicznej5
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia3
A-P-5Przygotowanie projektu do zaliczenia2
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu wymagań dla wybranego przedsiewsięcia informatycznego
S-2Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i sprawozdania opracowanego modelu wymagań wybranego przedsiewsięcia informatycznego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie zcharakteryzować metody i techniki składające się na dyscyplinę techniczną związaną z opracowaniem wymagań w procesie wytwórczym oprogramowania
ZIP_2A_W11, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W05T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05C-1, C-2T-P-3, T-W-7, T-A-3, T-W-6, T-A-4, T-P-1, T-A-1, T-P-2, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powien umieć dobierać właściwe metody i narzędzia do analizy i zarządzania wymaganiami w kontekstcie cyklu życia systemu informatycznego
ZIP_2A_U05, ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U24, ZIP_2A_U18, ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U08T2A_U01, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-A-1, T-P-3, T-W-6, T-P-2, T-W-7M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy: kreatywność, otwartośc na krytykę oraz innowacyjne propozycje przy rozwiązywaniu problemów.
ZIP_2A_K01, ZIP_2A_K02, ZIP_2A_K03, ZIP_2A_K04, ZIP_2A_K05T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-2, C-1T-P-3, T-A-1, T-P-1, T-A-3, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-P-2, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie zcharakteryzować metody i techniki składające się na dyscyplinę techniczną związaną z opracowaniem wymagań w procesie wytwórczym oprogramowania
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0student zna wybrane umiejętności zespołe konieczne do skutecznego zarządzania wymaganiami
3,5wymagania na ocenę 3 - dodatkowo: - zna wszytskie umiejtności zespoowe i ogolna ich charakterystyke
4,0wymagania na ocenę 3,5 - dodatkowo: - zna szcxzegółowo wybrane umiejetności zespołowe
4,5wymagania na ocenę 4 - dodatkowo: - zna szcxzegółowo wszytskie umiejetności zespołowe
5,0wymagania na ocenę 4,5- dodatkowo: - potrafi poprawnie zastosowanie poznanych umiejętności dla przedstawionego przykładu - portafi przedstawić argumenty przemawiające za swoją wypowiedzią

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powien umieć dobierać właściwe metody i narzędzia do analizy i zarządzania wymaganiami w kontekstcie cyklu życia systemu informatycznego
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zdefiniować czym są wymagania oraz sposób zarządzania wymaganiami wkontekście cyklu życia systemu informatycznego
3,5wymagania na ocenę 3 - dodatkowo: - potrafi wymienić i omówić kroki podejmowana podczas analizy problemu - potrafi wymienić techniki uzyskiwania wymagań
4,0wymagania na ocenę 3,5 - dodatkowo: - potrafi omówić techniki uzyskiwania wymagań - potrafi wyminić miary jakości wymagań w oprogramowaniu
4,5wymagania na ocenę 4 - dodatkowo: - potrafi omówić miary jakości wymagań w oprogramowaniu - potrafi wyminić i omówić techniczne metody określania wymagań - potrafi omówić proces zarządzania zmianą
5,0wymagania na ocenę 4,5- dodatkowo: - potrafi omówić szczegółowo wszytskie umiejętności zespołowe wykorzystywane w procesie tworzenia oprogramowania - potrafi praktycznie zastosować zdobytą wiedzę do zarządzania wymaganiami w całym cylku życia systemu informatycznego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/01_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy: kreatywność, otwartośc na krytykę oraz innowacyjne propozycje przy rozwiązywaniu problemów.
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student będzie w stanie kreatywnie dostosować definicję wymagań oraz sposób zarządzania wymaganiami w zależności od specyfiki rozpatrywane systemu informatycznego
3,5wymagania na ocenę 3 - dodatkowo: - portafi wskazać umiejętności zespołowe w procesie tworzenia systemu informatycznego
4,0wymagania na ocenę 3,5 - dodatkowo: - rozumie wagę pracy zespołowej - rozumie konieczność bycia otwarym na krtytykę oraz nieszablonowe propozycje przy rozwiazywaniu problemów
4,5wymagania na ocenę 4 - dodatkowo: - ma świadomość wpywu zarządzania wymaganiami na powodzenia procesu tworzenia systemu informatycznego
5,0wymagania na ocenę 4,5- dodatkowo: - aktywnie poszukuje nowych sposobów na efektywne zarządzanie wymaganiami w systemach oprogramownia

Literatura podstawowa

  1. Leffingwell D., Widrig D., Zarządzanie wymaganiami. Inżynieria oprogramowania, WNT, 2003., Zarządzanie wymaganiami. Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003
  2. Wiegers K.E., Sofware requirements, Microsoft Press, Redmond, 1999
  3. Pressman Roger S., Praktyczne podejscie do inzynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zadań projektowych4
T-A-2Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów modelowania wymagań. Specyfikacja wymagań.4
T-A-3Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zakresu przedsiewzięcia informatycznego4
T-A-4Prezentacja i omówienie rezultatów opracowania wymagań w kontekstcie cyklu życi oprogramowania. Dokument wizji oprogramowania3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Modelowanie, specyfikacja i dokumentowanie wymagań wybranego zadania projektowego.7
T-P-2Określenie zakresu przedsięwzięcia informatycznego wybranego zadania projektowego3
T-P-3Opracowanie na podstawie wymagań organizacji cyklu życia wybranego zadania projektowego5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problem wymagań. Wprowadzenie do zarządzania wymaganiami. Analiza problemu.2
T-W-2Modelowanie biznesu a inżynieria systemów informatycznych2
T-W-3Zrozumienie potrzeb użytkownika. Metody pozyskiwanie wymagań. Okreslenie cech produktu.2
T-W-4Definiowanie systemu, oganizowanie wymagań. Dokument wizji. Wymagania a zarządzanie zakresem rzedsięwzięcia informatycznego2
T-W-5Modelowanie i specyfikacja wymagań. Jakość wymagań.3
T-W-6Wymagania a implementacja. Śledzenie i weryfikacja wymagań.2
T-W-7Organizacja procesu zarzadzania wymaganiami a cyckl życia systemu informatycznego.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć7
A-A-3Przygotowanie sprawozdania6
A-A-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie się do zajęć15
A-P-3Samodzielne studiowanie dokumentacji technicznej5
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia3
A-P-5Przygotowanie projektu do zaliczenia2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest w stanie zcharakteryzować metody i techniki składające się na dyscyplinę techniczną związaną z opracowaniem wymagań w procesie wytwórczym oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technikami i metodami składającymi się na dokumentację modelu wymagań w systemach oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze odpowiednich metod i narzędzi do opracowania wymagań realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego
Treści programoweT-P-3Opracowanie na podstawie wymagań organizacji cyklu życia wybranego zadania projektowego
T-W-7Organizacja procesu zarzadzania wymaganiami a cyckl życia systemu informatycznego.
T-A-3Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zakresu przedsiewzięcia informatycznego
T-W-6Wymagania a implementacja. Śledzenie i weryfikacja wymagań.
T-A-4Prezentacja i omówienie rezultatów opracowania wymagań w kontekstcie cyklu życi oprogramowania. Dokument wizji oprogramowania
T-P-1Modelowanie, specyfikacja i dokumentowanie wymagań wybranego zadania projektowego.
T-A-1Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zadań projektowych
T-P-2Określenie zakresu przedsięwzięcia informatycznego wybranego zadania projektowego
T-W-4Definiowanie systemu, oganizowanie wymagań. Dokument wizji. Wymagania a zarządzanie zakresem rzedsięwzięcia informatycznego
T-A-2Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów modelowania wymagań. Specyfikacja wymagań.
T-W-5Modelowanie i specyfikacja wymagań. Jakość wymagań.
T-W-3Zrozumienie potrzeb użytkownika. Metody pozyskiwanie wymagań. Okreslenie cech produktu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i sprawozdania opracowanego modelu wymagań wybranego przedsiewsięcia informatycznego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu wymagań dla wybranego przedsiewsięcia informatycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0student zna wybrane umiejętności zespołe konieczne do skutecznego zarządzania wymaganiami
3,5wymagania na ocenę 3 - dodatkowo: - zna wszytskie umiejtności zespoowe i ogolna ich charakterystyke
4,0wymagania na ocenę 3,5 - dodatkowo: - zna szcxzegółowo wybrane umiejetności zespołowe
4,5wymagania na ocenę 4 - dodatkowo: - zna szcxzegółowo wszytskie umiejetności zespołowe
5,0wymagania na ocenę 4,5- dodatkowo: - potrafi poprawnie zastosowanie poznanych umiejętności dla przedstawionego przykładu - portafi przedstawić argumenty przemawiające za swoją wypowiedzią
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powien umieć dobierać właściwe metody i narzędzia do analizy i zarządzania wymaganiami w kontekstcie cyklu życia systemu informatycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
ZIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_U24ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządznia produkcją i innowacjami
ZIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
ZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technikami i metodami składającymi się na dokumentację modelu wymagań w systemach oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze odpowiednich metod i narzędzi do opracowania wymagań realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego
Treści programoweT-W-4Definiowanie systemu, oganizowanie wymagań. Dokument wizji. Wymagania a zarządzanie zakresem rzedsięwzięcia informatycznego
T-W-5Modelowanie i specyfikacja wymagań. Jakość wymagań.
T-A-4Prezentacja i omówienie rezultatów opracowania wymagań w kontekstcie cyklu życi oprogramowania. Dokument wizji oprogramowania
T-W-3Zrozumienie potrzeb użytkownika. Metody pozyskiwanie wymagań. Okreslenie cech produktu.
T-A-2Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów modelowania wymagań. Specyfikacja wymagań.
T-A-3Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zakresu przedsiewzięcia informatycznego
T-P-1Modelowanie, specyfikacja i dokumentowanie wymagań wybranego zadania projektowego.
T-A-1Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zadań projektowych
T-P-3Opracowanie na podstawie wymagań organizacji cyklu życia wybranego zadania projektowego
T-W-6Wymagania a implementacja. Śledzenie i weryfikacja wymagań.
T-P-2Określenie zakresu przedsięwzięcia informatycznego wybranego zadania projektowego
T-W-7Organizacja procesu zarzadzania wymaganiami a cyckl życia systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu wymagań dla wybranego przedsiewsięcia informatycznego
S-2Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i sprawozdania opracowanego modelu wymagań wybranego przedsiewsięcia informatycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zdefiniować czym są wymagania oraz sposób zarządzania wymaganiami wkontekście cyklu życia systemu informatycznego
3,5wymagania na ocenę 3 - dodatkowo: - potrafi wymienić i omówić kroki podejmowana podczas analizy problemu - potrafi wymienić techniki uzyskiwania wymagań
4,0wymagania na ocenę 3,5 - dodatkowo: - potrafi omówić techniki uzyskiwania wymagań - potrafi wyminić miary jakości wymagań w oprogramowaniu
4,5wymagania na ocenę 4 - dodatkowo: - potrafi omówić miary jakości wymagań w oprogramowaniu - potrafi wyminić i omówić techniczne metody określania wymagań - potrafi omówić proces zarządzania zmianą
5,0wymagania na ocenę 4,5- dodatkowo: - potrafi omówić szczegółowo wszytskie umiejętności zespołowe wykorzystywane w procesie tworzenia oprogramowania - potrafi praktycznie zastosować zdobytą wiedzę do zarządzania wymaganiami w całym cylku życia systemu informatycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/01_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawy: kreatywność, otwartośc na krytykę oraz innowacyjne propozycje przy rozwiązywaniu problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze odpowiednich metod i narzędzi do opracowania wymagań realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego
C-1Zapoznanie studentów z technikami i metodami składającymi się na dokumentację modelu wymagań w systemach oprogramowania
Treści programoweT-P-3Opracowanie na podstawie wymagań organizacji cyklu życia wybranego zadania projektowego
T-A-1Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zadań projektowych
T-P-1Modelowanie, specyfikacja i dokumentowanie wymagań wybranego zadania projektowego.
T-A-3Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów analizy zakresu przedsiewzięcia informatycznego
T-W-7Organizacja procesu zarzadzania wymaganiami a cyckl życia systemu informatycznego.
T-W-4Definiowanie systemu, oganizowanie wymagań. Dokument wizji. Wymagania a zarządzanie zakresem rzedsięwzięcia informatycznego
T-W-3Zrozumienie potrzeb użytkownika. Metody pozyskiwanie wymagań. Okreslenie cech produktu.
T-W-6Wymagania a implementacja. Śledzenie i weryfikacja wymagań.
T-A-2Opracowanie, prezentacja i omówienie rezultatów modelowania wymagań. Specyfikacja wymagań.
T-A-4Prezentacja i omówienie rezultatów opracowania wymagań w kontekstcie cyklu życi oprogramowania. Dokument wizji oprogramowania
T-P-2Określenie zakresu przedsięwzięcia informatycznego wybranego zadania projektowego
T-W-5Modelowanie i specyfikacja wymagań. Jakość wymagań.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa stopnia rozwoju i jakości opracowanego modelu wymagań dla wybranego przedsiewsięcia informatycznego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena końcowej prezentacji i sprawozdania opracowanego modelu wymagań wybranego przedsiewsięcia informatycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Student będzie w stanie kreatywnie dostosować definicję wymagań oraz sposób zarządzania wymaganiami w zależności od specyfiki rozpatrywane systemu informatycznego
3,5wymagania na ocenę 3 - dodatkowo: - portafi wskazać umiejętności zespołowe w procesie tworzenia systemu informatycznego
4,0wymagania na ocenę 3,5 - dodatkowo: - rozumie wagę pracy zespołowej - rozumie konieczność bycia otwarym na krtytykę oraz nieszablonowe propozycje przy rozwiazywaniu problemów
4,5wymagania na ocenę 4 - dodatkowo: - ma świadomość wpywu zarządzania wymaganiami na powodzenia procesu tworzenia systemu informatycznego
5,0wymagania na ocenę 4,5- dodatkowo: - aktywnie poszukuje nowych sposobów na efektywne zarządzanie wymaganiami w systemach oprogramownia