Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Technologie procesowe w systemach informatycznych zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie procesowe w systemach informatycznych zarządzania
Specjalność inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z : - dostępnymi technologiami procesowymi wykorzystywanymi w przedsiębiorstwach do optymalizacji działań; - środowiskiem ARIS na potrzeby projektowania map procesów, struktur organizacyjnych itp.;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratoriów, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze śodowiskiem ARIS1
T-L-2Wejściówka z zakresu projektowania diagramów struktur ogranizacyjnych. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.2
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów drzew funkcji. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy.2
T-L-4Wejściówka z zakresu projektowania diagramów celów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów celów.2
T-L-5Wejściówka z zakresu projektowania diagramów procesów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC, eEPC.2
T-L-6Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC w kolumnach, diagramów alokacji funkcji.2
T-L-7Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces biurowy.2
T-L-8Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces przemysłowy.2
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykłądach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Modele zarządzania przedsiębiorstwami: organizacja wirtualna, zarządzanie zintegrowane, organizacja ucząca się, zarządzanie procesami, organizacja sieciowa, benchmarking, outsourcing2
T-W-3Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS modelowanie: struktur organizacyjnych, drzew funkcji zorientowanych na obiekty, drzew funkcji zorientowanych na czynności, drzew funkcji zorientowanych na procesy, diagramów celów. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji2
T-W-4Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, diagramy procesów biurowych, diagramy procesów produkcyjnych. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji.2
T-W-5Reorganizacja procesów (process reengineering), typy reengineeringu, procedura reengineeringu, optymalizacja procesów produkcyjnych i administracyjnych, strategia "Keep it simple and flexible",2
T-W-6Benchmarking, rodzaje benchmarkingu, procedura benchmarkingu, ograniczenia benchmarkingu. Zarządzanie kosztami procesów. Metoda Kaizen Costing - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda Target Costing - definicja, procedura, ograniczenia.2
T-W-7Metoda rachunku kosztów działań (ABC) - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda zarządzania kosztami działań (ABM) - definicja, procedura, ograniczenia. X-engineering - definicja, procedura, ograniczenia.2
T-W-8X-engingeering: harmonizacja procesów, tworzenie wartości, partycypacja. Błędy popełniane przy wprowadzaniu X-Engineeringu.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do laboratoriów, opracowanie modeli w środowisku ARIS13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania modeli procesów w środowisku ARIS

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_??_W01
student posiada wiedzę w zakresie nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach, ma wiedze w zakresie projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W05, ZIP_2A_W11T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-1T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-2, T-W-8, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-W-4, T-L-8, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_??_U01
student posiada umiętności w zakresie wymkorzystania nowoczesnych technologii procesowych w przedsiębiorstwach, oraz w zakresie projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U15T2A_U02, T2A_U07, T2A_U15C-1T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-W-1, T-L-3, T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-W-8, T-W-2, T-L-8, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_??_K01
student potrafi projektować w sposób kreatywny modele procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
ZIP_2A_K04T2A_K06C-1T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-W-5, T-L-8, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-L-4, T-W-8, T-L-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_??_W01
student posiada wiedzę w zakresie nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach, ma wiedze w zakresie projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
3,5student zna pojęcia z zakresu nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawne modele do rozwiązania zadań
4,0student zna pojęcia z zakresu nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,5student zna pojęcia z zakres nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów
5,0student zna pojęcia z zakres nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów oraz przeprowadzić optymalizację procesów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_??_U01
student posiada umiętności w zakresie wymkorzystania nowoczesnych technologii procesowych w przedsiębiorstwach, oraz w zakresie projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych technologii procesowych oraz projektować modele procesów
3,5student potrafi stosować wszystkie z poznanych technologii procesowych oraz projektować modele procesów, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie wykorzystać w sposób optymalny technologie procesowe oraz projektować w sposób optymalny modele procesów
4,5student umie wykorzystać w sposób optymalny technologie procesowe oraz projektować w sposób optymalny modele procesów, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie wykorzystać w sposób optymalny technologie procesowe oraz projektować w sposób optymalny modele procesów, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_??_K01
student potrafi projektować w sposób kreatywny modele procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów i wdrażania nowoczesnych technologii procesowych
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów i wdrażania nowoczesnych technologii procesowych
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Hammer M., Champy J., Reengineering the corporation. A manifesto for business revolution., Harper Business, 1993
  2. Kaplan R. S., Cooper R., Zarządzanie kosztami i efektywnością, Oficyna ekonomiczna, Kraków, 2002
  3. Muller R., Rupper P., Proces Reengineering, ASTRUM, 2000
  4. Champy J., X-engineering przedsiębiorstwa - procesy, propozycja, partycypacja, partnerstwo, Placet, 2003
  5. Miller J. A., Pniewski K., Polakowski M., Zarządzanie kosztami działań, WIG-PRESS, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Tanaka T., Target Costing at Toyota, „Journal of Cost Management” 7 Spring, 1993
  2. Kasprzak T., Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, Difin, 2005
  3. Lock D., Podręcznik zarządzania jakością, PWN, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratoriów, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze śodowiskiem ARIS1
T-L-2Wejściówka z zakresu projektowania diagramów struktur ogranizacyjnych. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.2
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów drzew funkcji. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy.2
T-L-4Wejściówka z zakresu projektowania diagramów celów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów celów.2
T-L-5Wejściówka z zakresu projektowania diagramów procesów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC, eEPC.2
T-L-6Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC w kolumnach, diagramów alokacji funkcji.2
T-L-7Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces biurowy.2
T-L-8Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces przemysłowy.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykłądach, określenie zasad zaliczania przedmiotu1
T-W-2Modele zarządzania przedsiębiorstwami: organizacja wirtualna, zarządzanie zintegrowane, organizacja ucząca się, zarządzanie procesami, organizacja sieciowa, benchmarking, outsourcing2
T-W-3Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS modelowanie: struktur organizacyjnych, drzew funkcji zorientowanych na obiekty, drzew funkcji zorientowanych na czynności, drzew funkcji zorientowanych na procesy, diagramów celów. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji2
T-W-4Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, diagramy procesów biurowych, diagramy procesów produkcyjnych. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji.2
T-W-5Reorganizacja procesów (process reengineering), typy reengineeringu, procedura reengineeringu, optymalizacja procesów produkcyjnych i administracyjnych, strategia "Keep it simple and flexible",2
T-W-6Benchmarking, rodzaje benchmarkingu, procedura benchmarkingu, ograniczenia benchmarkingu. Zarządzanie kosztami procesów. Metoda Kaizen Costing - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda Target Costing - definicja, procedura, ograniczenia.2
T-W-7Metoda rachunku kosztów działań (ABC) - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda zarządzania kosztami działań (ABM) - definicja, procedura, ograniczenia. X-engineering - definicja, procedura, ograniczenia.2
T-W-8X-engingeering: harmonizacja procesów, tworzenie wartości, partycypacja. Błędy popełniane przy wprowadzaniu X-Engineeringu.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do laboratoriów, opracowanie modeli w środowisku ARIS13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_??_W01student posiada wiedzę w zakresie nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach, ma wiedze w zakresie projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
ZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z : - dostępnymi technologiami procesowymi wykorzystywanymi w przedsiębiorstwach do optymalizacji działań; - środowiskiem ARIS na potrzeby projektowania map procesów, struktur organizacyjnych itp.;
Treści programoweT-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratoriów, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze śodowiskiem ARIS
T-L-7Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces biurowy.
T-L-2Wejściówka z zakresu projektowania diagramów struktur ogranizacyjnych. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
T-W-2Modele zarządzania przedsiębiorstwami: organizacja wirtualna, zarządzanie zintegrowane, organizacja ucząca się, zarządzanie procesami, organizacja sieciowa, benchmarking, outsourcing
T-W-8X-engingeering: harmonizacja procesów, tworzenie wartości, partycypacja. Błędy popełniane przy wprowadzaniu X-Engineeringu.
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów drzew funkcji. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy.
T-W-5Reorganizacja procesów (process reengineering), typy reengineeringu, procedura reengineeringu, optymalizacja procesów produkcyjnych i administracyjnych, strategia "Keep it simple and flexible",
T-W-3Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS modelowanie: struktur organizacyjnych, drzew funkcji zorientowanych na obiekty, drzew funkcji zorientowanych na czynności, drzew funkcji zorientowanych na procesy, diagramów celów. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji
T-L-5Wejściówka z zakresu projektowania diagramów procesów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC, eEPC.
T-L-4Wejściówka z zakresu projektowania diagramów celów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów celów.
T-L-6Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC w kolumnach, diagramów alokacji funkcji.
T-W-4Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, diagramy procesów biurowych, diagramy procesów produkcyjnych. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji.
T-L-8Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces przemysłowy.
T-W-6Benchmarking, rodzaje benchmarkingu, procedura benchmarkingu, ograniczenia benchmarkingu. Zarządzanie kosztami procesów. Metoda Kaizen Costing - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda Target Costing - definicja, procedura, ograniczenia.
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykłądach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-W-7Metoda rachunku kosztów działań (ABC) - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda zarządzania kosztami działań (ABM) - definicja, procedura, ograniczenia. X-engineering - definicja, procedura, ograniczenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania modeli procesów w środowisku ARIS
M-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student zna większość pojęć z zakresu nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
3,5student zna pojęcia z zakresu nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawne modele do rozwiązania zadań
4,0student zna pojęcia z zakresu nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,5student zna pojęcia z zakres nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów
5,0student zna pojęcia z zakres nowoczesnych technologii procesowych stosowanych w przedsiębiorstwach ma wiedzę z zakresu projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie modele do rozwiązania zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję dotyczącą optymalizacji procesów oraz przeprowadzić optymalizację procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_??_U01student posiada umiętności w zakresie wymkorzystania nowoczesnych technologii procesowych w przedsiębiorstwach, oraz w zakresie projektowania modeli procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z : - dostępnymi technologiami procesowymi wykorzystywanymi w przedsiębiorstwach do optymalizacji działań; - środowiskiem ARIS na potrzeby projektowania map procesów, struktur organizacyjnych itp.;
Treści programoweT-L-7Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces biurowy.
T-L-4Wejściówka z zakresu projektowania diagramów celów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów celów.
T-L-2Wejściówka z zakresu projektowania diagramów struktur ogranizacyjnych. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
T-W-4Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, diagramy procesów biurowych, diagramy procesów produkcyjnych. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji.
T-W-7Metoda rachunku kosztów działań (ABC) - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda zarządzania kosztami działań (ABM) - definicja, procedura, ograniczenia. X-engineering - definicja, procedura, ograniczenia.
T-W-5Reorganizacja procesów (process reengineering), typy reengineeringu, procedura reengineeringu, optymalizacja procesów produkcyjnych i administracyjnych, strategia "Keep it simple and flexible",
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratoriów, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze śodowiskiem ARIS
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykłądach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów drzew funkcji. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy.
T-W-3Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS modelowanie: struktur organizacyjnych, drzew funkcji zorientowanych na obiekty, drzew funkcji zorientowanych na czynności, drzew funkcji zorientowanych na procesy, diagramów celów. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji
T-L-6Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC w kolumnach, diagramów alokacji funkcji.
T-L-5Wejściówka z zakresu projektowania diagramów procesów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC, eEPC.
T-W-8X-engingeering: harmonizacja procesów, tworzenie wartości, partycypacja. Błędy popełniane przy wprowadzaniu X-Engineeringu.
T-W-2Modele zarządzania przedsiębiorstwami: organizacja wirtualna, zarządzanie zintegrowane, organizacja ucząca się, zarządzanie procesami, organizacja sieciowa, benchmarking, outsourcing
T-L-8Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces przemysłowy.
T-W-6Benchmarking, rodzaje benchmarkingu, procedura benchmarkingu, ograniczenia benchmarkingu. Zarządzanie kosztami procesów. Metoda Kaizen Costing - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda Target Costing - definicja, procedura, ograniczenia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania modeli procesów w środowisku ARIS
M-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań do uzyskania oceny 3.0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie stosować niektóre z poznanych technologii procesowych oraz projektować modele procesów
3,5student potrafi stosować wszystkie z poznanych technologii procesowych oraz projektować modele procesów, proponuje poprawnie wszystkie modele do rozwiązania zadań
4,0student umie wykorzystać w sposób optymalny technologie procesowe oraz projektować w sposób optymalny modele procesów
4,5student umie wykorzystać w sposób optymalny technologie procesowe oraz projektować w sposób optymalny modele procesów, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
5,0student umie wykorzystać w sposób optymalny technologie procesowe oraz projektować w sposób optymalny modele procesów, potrafi porównać ich efektywność, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_??_K01student potrafi projektować w sposób kreatywny modele procesów z wykorzystaniem narzędzi informatyczynych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z : - dostępnymi technologiami procesowymi wykorzystywanymi w przedsiębiorstwach do optymalizacji działań; - środowiskiem ARIS na potrzeby projektowania map procesów, struktur organizacyjnych itp.;
Treści programoweT-L-7Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces biurowy.
T-L-3Wejściówka z zakresu projektowania diagramów drzew funkcji. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu drzew funkcji zorientowanych na obiekty, czynności, procesy.
T-L-6Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC w kolumnach, diagramów alokacji funkcji.
T-L-1Omówienie zasad zaliczenia laboratoriów, zakładanie kont w środowisku ARIS, zapoznanie się ze śodowiskiem ARIS
T-W-5Reorganizacja procesów (process reengineering), typy reengineeringu, procedura reengineeringu, optymalizacja procesów produkcyjnych i administracyjnych, strategia "Keep it simple and flexible",
T-L-8Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów typu proces przemysłowy.
T-W-6Benchmarking, rodzaje benchmarkingu, procedura benchmarkingu, ograniczenia benchmarkingu. Zarządzanie kosztami procesów. Metoda Kaizen Costing - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda Target Costing - definicja, procedura, ograniczenia.
T-W-2Modele zarządzania przedsiębiorstwami: organizacja wirtualna, zarządzanie zintegrowane, organizacja ucząca się, zarządzanie procesami, organizacja sieciowa, benchmarking, outsourcing
T-L-5Wejściówka z zakresu projektowania diagramów procesów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów EPC, eEPC.
T-W-3Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS modelowanie: struktur organizacyjnych, drzew funkcji zorientowanych na obiekty, drzew funkcji zorientowanych na czynności, drzew funkcji zorientowanych na procesy, diagramów celów. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji
T-W-7Metoda rachunku kosztów działań (ABC) - definicja, procedura, ograniczenia. Metoda zarządzania kosztami działań (ABM) - definicja, procedura, ograniczenia. X-engineering - definicja, procedura, ograniczenia.
T-W-4Wprowadzenie do środowiska modelowania procesów ARIS: diagramy EPC, diagramy eEPC, diagramy EPC w kolumnach, diagramy wartości dodanej, diagramy alokacji funkcji, diagramy procesów biurowych, diagramy procesów produkcyjnych. Omówienie symboli stosowanych na diagramach i typów relacji.
T-L-4Wejściówka z zakresu projektowania diagramów celów. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu diagramów celów.
T-W-8X-engingeering: harmonizacja procesów, tworzenie wartości, partycypacja. Błędy popełniane przy wprowadzaniu X-Engineeringu.
T-L-2Wejściówka z zakresu projektowania diagramów struktur ogranizacyjnych. Ćwiczenia polegające na zaprojektowaniu struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
T-W-1Przedstawienie zagadnień, które będą omawiane na wykłądach, określenie zasad zaliczania przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu projektowania modeli procesów w środowisku ARIS
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria - oceny za wejściówki i zrealizowane zadania
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne Ocena za przedmiot = 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów i wdrażania nowoczesnych technologii procesowych
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu modelowania procesów i wdrażania nowoczesnych technologii procesowych
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wyników
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymanych wyników
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartość na współpracę w zespole
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności