Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy oceny zgodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy oceny zgodności
Specjalność inżynieria jakości
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Kwintowski <Andrzej.Kwintowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie
projektyP3 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie zarządzania bezpieczeństwem. Znajomość treści z wykładów Akredytacja i certyfikacja

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praktyczne aspekty określone w wymagania EMC dla urządzeń. Ocena zgodności przyrządów pomiarowych, Znak budowlany, Dobrowolna certyfikacja15
15
projekty
T-P-1Analiza powiązań pomiędzy dyrektywami Nowego i Globalnego Podejścia.15
15
wykłady
T-W-1Akredytacja, Oznaczenie CE - Przypomnienie, Odpowiedzialność producenta. Dyrektywa niskonapięciowa, Dyrektywa maszynowa, System zarządzania jakości a oznaczanie CE,30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca zespołowa nad zagadnieniem zalezności pomiędzy wymaganaimi zawartymi w Dyrektywach a wdrożonym stsremem wg ISO9001. Test na zakończenie zajęć - 2 Przygotowanie do zaliczenia - 10 konsultacje -315
30
projekty
A-P-1Samodzielna praca w grypach - do 3 osób, na zagadnieniem powiązań pomiędzy dyrektywami - niskopnapieciową, maszynową, gazową, zabawkową. Zajecia kończą się zaliczeniem projektu. Przygotowanie do zaliczenia - 15 Zaliczenie projektu - 5 konsultacje - 1030
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w wykładach, swobodna dyskusja - 15 Test na zakończenie zajęć - 2 Przygotowanie do zaliczenia - 8 konsultacje - 530
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcja.
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W07T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07C-1T-P-1, T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia. Student powiniem zidentyfikować powiązania między Dyrektywami.
ZIP_2A_U13, ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U10T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13C-1T-W-1, T-A-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D5/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
ZIP_2A_K04, ZIP_2A_K01T2A_K01, T2A_K06C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcja.
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedzę dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia. Student powiniem zidentyfikować powiązania między Dyrektywami.
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D5/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Herykowski Wojciech, System Oceny Zgodności w Unii Europejskiej, PERT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. zespół autorów pod redakcją Marka Walczaka, Ocena zgodności oraz certyfikacja wyrobów i usług, VERLAG, Warszawa, 2007, Wydawnictwo akualizowane co kwartał

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praktyczne aspekty określone w wymagania EMC dla urządzeń. Ocena zgodności przyrządów pomiarowych, Znak budowlany, Dobrowolna certyfikacja15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza powiązań pomiędzy dyrektywami Nowego i Globalnego Podejścia.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akredytacja, Oznaczenie CE - Przypomnienie, Odpowiedzialność producenta. Dyrektywa niskonapięciowa, Dyrektywa maszynowa, System zarządzania jakości a oznaczanie CE,30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca zespołowa nad zagadnieniem zalezności pomiędzy wymaganaimi zawartymi w Dyrektywach a wdrożonym stsremem wg ISO9001. Test na zakończenie zajęć - 2 Przygotowanie do zaliczenia - 10 konsultacje -315
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Samodzielna praca w grypach - do 3 osób, na zagadnieniem powiązań pomiędzy dyrektywami - niskopnapieciową, maszynową, gazową, zabawkową. Zajecia kończą się zaliczeniem projektu. Przygotowanie do zaliczenia - 15 Zaliczenie projektu - 5 konsultacje - 1030
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w wykładach, swobodna dyskusja - 15 Test na zakończenie zajęć - 2 Przygotowanie do zaliczenia - 8 konsultacje - 530
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D5/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować, nazywać, objaśniać, zdefiniować, zidentyfikować całokształt zagadnień związanych z akredytacj i certyfiakcja.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.
Treści programoweT-P-1Analiza powiązań pomiędzy dyrektywami Nowego i Globalnego Podejścia.
T-W-1Akredytacja, Oznaczenie CE - Przypomnienie, Odpowiedzialność producenta. Dyrektywa niskonapięciowa, Dyrektywa maszynowa, System zarządzania jakości a oznaczanie CE,
T-A-1Praktyczne aspekty określone w wymagania EMC dla urządzeń. Ocena zgodności przyrządów pomiarowych, Znak budowlany, Dobrowolna certyfikacja
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedzę dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D5/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować dokumenty systemowe w firmie pod katem zgodności z wymaganiami Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia. Student powiniem zidentyfikować powiązania między Dyrektywami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U13zna zasady bezpieczeństwa związane z pracą w środowisku przemysłowym
ZIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.
Treści programoweT-W-1Akredytacja, Oznaczenie CE - Przypomnienie, Odpowiedzialność producenta. Dyrektywa niskonapięciowa, Dyrektywa maszynowa, System zarządzania jakości a oznaczanie CE,
T-A-1Praktyczne aspekty określone w wymagania EMC dla urządzeń. Ocena zgodności przyrządów pomiarowych, Znak budowlany, Dobrowolna certyfikacja
T-P-1Analiza powiązań pomiędzy dyrektywami Nowego i Globalnego Podejścia.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać informacji przekazanych podczas wykladów.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D5/04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa podczas przygotowania deklaracji zgodności, chętny do wspólpracy z Pełnomocnikiem ds SZJ, postępowania zasadami etyki, postrzeganie relacji pomiędzy Dyrektywani Nowego i Globalnego Podejścia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o systemie oceny zgodności. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami Dyrektyw Nowego Podejścia.
Treści programoweT-A-1Praktyczne aspekty określone w wymagania EMC dla urządzeń. Ocena zgodności przyrządów pomiarowych, Znak budowlany, Dobrowolna certyfikacja
T-P-1Analiza powiązań pomiędzy dyrektywami Nowego i Globalnego Podejścia.
T-W-1Akredytacja, Oznaczenie CE - Przypomnienie, Odpowiedzialność producenta. Dyrektywa niskonapięciowa, Dyrektywa maszynowa, System zarządzania jakości a oznaczanie CE,
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacjami wykonanymi w programie Power Point.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium przeprowadzanych z określonego obszaru wiedzy o systemach oceny zgodności. Obecność i aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wiedż dotycząca Dyrektyw Nowego i Globalnego Podejścia ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć systemy zarządzania, potrafi porównywać je.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć Dyrektywy Nowego i Globalnego Podejścia, potrafi je porównywać ,a także samodzielnie identyfikować potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.