Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne w zarządzaniu finansami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informatyczne w zarządzaniu finansami | ||
Specjalność | inżynieria finansowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna sprawność związana z obsługą komputera i podstawowych aplikacji MS Office, w tym także MS Project Manager. Podstawowa wiedza z dziedziny określania stanu finansowego oraz innowacyjnego przedsiębiorstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podczas zajęć studenci zdobywać będą wiedzę zarówno z zakresu zarządzania, jak i informatyki i umiejętności łączenia przygotowania zawodowego z obu dziedzin. Program przedmiotu jest na bieżąco dopasowywany do zmieniających się realiów sprzętowych i opro-gramowania. Student po ukończeniu kursu powinien potrafić wykorzystać nowoczesne narzędzia technologii informacyjnych do pomocy w kierowaniu i osobistego kierowania firmą bądź jej częścią. |
C-2 | Student po ukończeniu kursu powinien potrafić współpracować z firmami informatycznymi w zakresie planowania i realizacji informatyzacji przedsiębiorstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie wyniku finansowego przedsiebiorstwa (przykłady w Excel'u) Dyskusja wyników kształtujacych wynik finansowy | 5 |
T-L-2 | Zarzadzanie rentownością przedsiębiorstwa na przykładach praktycznych z wykorzystaniem wbudowanych funcji analizy scenariuiszy io optyma;lizacji wyniku w Excel'u. | 5 |
T-L-3 | Badanie płynności finansowej i wyplacalności przedsiębiorstwa; metody oceny płynności finansowej przedsiębiorstwa | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie (procesy biznesowe, strategie informatyzacji). Modelowanie procesów biznesowych (stosowane narzędzia i metody). | 4 |
T-W-2 | Systemy informatyczne przedsiębiorstw (MRP, ERP, PLM, SCM, charakterystyka systemów, przykłady zastosowań) | 4 |
T-W-3 | Systemy informatyczne wspomagające relacje z klientami CRM (charakterystyka systemów, możliwości integracji z systemami ERP, przykłady zastosowań) | 5 |
T-W-4 | Środowiska i technologie informatyczne stosowane do budowy systemów informatycznych (NET, J2EE, Open Source, Adonis, CASE) | 5 |
T-W-5 | Miary efektywności przedsięwzięć informatycznych (definicja efektywności, metody ilościowe, ilościowo jakościowe i jakościowe) | 4 |
T-W-6 | Bankowe systemy informatyczne, systemy informatyczne dla potrzeb administracji państwowej oraz systemy inteligentne | 4 |
T-W-7 | Omówienie podstawowych systemów użytkowanych w Polsce, służących prowadzeniu bieżącej obsługi finansowej przedsiębiorstwa oraz możliwościom integracji danych w bazy i hurttownie. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Tworzenie profesjonalnych rozwiązań (modele procesów biznesowych) pozwalające stosować systemy informatyczne w zarządzaniu; wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i technologii informacyjnych do kierowania firmą | 10 |
A-L-3 | Wykorzystanie metod projektowania i konserwacji baz danych w zarządzaniu finansami | 25 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
52 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne (monitorowane) uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Wykonanie prezentacji na zaliczenie oraz projekt zaliczeniowy na zadany (luib własny, ale zaakceptowany przez prowadzącego) temat | 25 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i egzaminie | 3 |
58 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi oraza na bieżąco pokazywanymi przykładami systemów informatycznych (bezlicencyjnych) |
M-2 | Gra symulacyjna wraz dyskusja scenariuszy (ścisły związek z wykładem); metoda delficka dochodzenia do rozwiązań (alternatywa do burzy mózgów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/04_W01 Wiedza ogólna o systemach, ich porównanie i uzyskanie wiedzy o najlepszych właściwościach i funckjonalnościach systemów iformatycznych dla potrzeb zarzadzania finansami firm i przedsiębiorstw | ZIP_2A_W06, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W11 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/04_U01 Analizowanie bieżącej sytuacji, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciąganie wniosków, krytyczna oceny, komunikowanie się w grupie, posługiwania się technikami informatycznymi, interpretacja danych. | ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U21, ZIP_2A_U19 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19 | C-2 | T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/04_K01 Zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu wobec samego siebie, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studenta | ZIP_2A_K04 | T2A_K06 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/04_W01 Wiedza ogólna o systemach, ich porównanie i uzyskanie wiedzy o najlepszych właściwościach i funckjonalnościach systemów iformatycznych dla potrzeb zarzadzania finansami firm i przedsiębiorstw | 2,0 | Student nie zna nawet podstaw działania systemów zarządzania |
3,0 | Student zna podstawy działania systemów zarządzania | |
3,5 | Student zna większość poznane w trakcie zajęć funkcje systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem, potrafi je porównywać | |
4,0 | Student zna wszystkie poznane w trakcie zajęć funkcje systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem, potrafi je porównywać | |
4,5 | Student zna wszystkie poznane w trakcie zajęć funkcje systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem, potrafi je porównywać , a także samodzielnie identyfikować systemy zarządzania | |
5,0 | Student zna wszystkie poznane w trakcie zajęć funkcje systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem, potrafi je porównywać , a także samodzielnie identyfikować systemy zarządzania potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z poprawnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/04_U01 Analizowanie bieżącej sytuacji, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciąganie wniosków, krytyczna oceny, komunikowanie się w grupie, posługiwania się technikami informatycznymi, interpretacja danych. | 2,0 | Student nie umie pracować w wybranych systemach zarządzania |
3,0 | Student zna podstawowe zasady pracy w wybranych systemach zarządzania | |
3,5 | Student orientuje się w zasadach pracy w wybranych systemach zarządzania | |
4,0 | Student orientuje się w zasadach pracy w systemach zarządzania | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać znakomitą większość poznanych w trakcie zajęć funkcji systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem wyboru | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie poznane w trakcie zajęć funkcje systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem, potrafi je porównywać , a także samodzielnie identyfikować systemy zarządzania potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z poprawnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/04_K01 Zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu wobec samego siebie, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studenta | 2,0 | Student nie umie poprawnie wykorzystać i wskazać systemów zarządzania |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka funkcji systemu | |
3,5 | Student poprawnie rozumie i wykorzystuje wszystkie funckje systemu zarządzania | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie rozumie i wykorzystuje wszystkie funkcje systemu zarządzania, ale taże potrafi w analityczny sposób je wykorzystać | |
4,5 | Student potrafi poprawnie wykorzystywać wszystkie poznane w trakcie zajęć funkcje systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie wszystkie poznane w trakcie zajęć funkcje systemu zarządzania, ale także wykazuje się krytycyzmem, potrafi je porównywać , a także samodzielnie identyfikować systemy zarządzania potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z poprawnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Wyd. MIKOM, Warszawa, 2000
- Orłowski C., Projektowanie hybrydowych systemów informatycznych do wspomagania zarządzania, Gdańsk, 1999
- Dumnicki R., Kasprzyk A., Kozłowski M., Analiza i projektowanie obiektowe, Helikon, Gdańsk, 1998
Literatura dodatkowa
- Beynon-Davies P., Inżynieria systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 1999
- Orłowski C., Model rozmyty zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi, Helikon, Gdańsk, 2004