Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Reinżyniering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reinżyniering
Specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
projektyP2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o systemach produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej zarządzania zmianami przedsiębiorstwie. Nabycie umiejętności modelowania procesów wprowadzania zmian w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie modelu procesów realizowanych w przykładowym przedsiębiorstwie. Modelowanie zmian w procesach w przedsiębiorstwie z zastosowaniem notacji IDEF0. Zarządzanie projektem radykalnej restrukturyzacji według koncepcji BPR-Dbis15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia teorii systemów i modelowania. Systemy wytwarzania – podstawowe zadania badawcze. Procesowa wizja przedsiębiorstwa. Procesy podstawowe i wspierające. Łańcuch wartości. Zmiany w przedsiębiorstwie – rodzaje. Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Business Process Reengineering jako sposób dokonywania zmian w przedsiębiorstwie.10
T-W-2Restrukturyzacja, Reorganizacja. Reengineering - definicja i główne założenia. Koncepcje zarządzania wspierające BPR (kaizen, lean management, TQM, fabryka fraktalna, przedsiębiorstwo wirtualne, benchmarking, outplacement, outsourcing). Rola technologii informacyjnych w procesie dokonywania zmian. Wpływ technologii na zmianę reguł ograniczających działanie organizacji. Przegląd narzędzi do modelowania procesów gospodarczych. Notacja IDEF0. Przykłady BPR w przedsiębiorstwach.20
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych15
A-P-2Opracowanie projektów30
A-P-3Przygotowanie do projektów na podstawie literatury i instrukcji15
60
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów zmian.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_null_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
ZIP_2A_W06T2A_W02, T2A_W05C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_null_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
ZIP_2A_U07T2A_U07C-1T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_null_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
ZIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04C-1T-P-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_null_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_null_U01
Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania progrmu i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_null_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0
3,0Student wykazuje się właściwą postawą i motywacją do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gabryelczyk R., Reengineering. Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa, UW, Warszawa, 2000
  2. Kupczyk A., Korolewska-Mróz H., Czerwonka M., Radykalne zmiany w firmie, Wydawnictwo Prawno-Ekonomiczne, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Szpyrka, Sieci Petriego w modelowaniu i analizie systemów współbieżnych, WNT, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie modelu procesów realizowanych w przykładowym przedsiębiorstwie. Modelowanie zmian w procesach w przedsiębiorstwie z zastosowaniem notacji IDEF0. Zarządzanie projektem radykalnej restrukturyzacji według koncepcji BPR-Dbis15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia teorii systemów i modelowania. Systemy wytwarzania – podstawowe zadania badawcze. Procesowa wizja przedsiębiorstwa. Procesy podstawowe i wspierające. Łańcuch wartości. Zmiany w przedsiębiorstwie – rodzaje. Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Business Process Reengineering jako sposób dokonywania zmian w przedsiębiorstwie.10
T-W-2Restrukturyzacja, Reorganizacja. Reengineering - definicja i główne założenia. Koncepcje zarządzania wspierające BPR (kaizen, lean management, TQM, fabryka fraktalna, przedsiębiorstwo wirtualne, benchmarking, outplacement, outsourcing). Rola technologii informacyjnych w procesie dokonywania zmian. Wpływ technologii na zmianę reguł ograniczających działanie organizacji. Przegląd narzędzi do modelowania procesów gospodarczych. Notacja IDEF0. Przykłady BPR w przedsiębiorstwach.20
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych15
A-P-2Opracowanie projektów30
A-P-3Przygotowanie do projektów na podstawie literatury i instrukcji15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_null_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zarządzania zmianami w przedsiębiorstwie, modelowania procesów opisujących wprowadzanie zmian oraz etapów wprowadzania zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej zarządzania zmianami przedsiębiorstwie. Nabycie umiejętności modelowania procesów wprowadzania zmian w organizacji.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia teorii systemów i modelowania. Systemy wytwarzania – podstawowe zadania badawcze. Procesowa wizja przedsiębiorstwa. Procesy podstawowe i wspierające. Łańcuch wartości. Zmiany w przedsiębiorstwie – rodzaje. Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Business Process Reengineering jako sposób dokonywania zmian w przedsiębiorstwie.
T-W-2Restrukturyzacja, Reorganizacja. Reengineering - definicja i główne założenia. Koncepcje zarządzania wspierające BPR (kaizen, lean management, TQM, fabryka fraktalna, przedsiębiorstwo wirtualne, benchmarking, outplacement, outsourcing). Rola technologii informacyjnych w procesie dokonywania zmian. Wpływ technologii na zmianę reguł ograniczających działanie organizacji. Przegląd narzędzi do modelowania procesów gospodarczych. Notacja IDEF0. Przykłady BPR w przedsiębiorstwach.
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_null_U01Student uzyskuje umiejętność opracowania procesu wprowadzania zmian w przedsiębiorstwie oraz opracowania procedur związanych z ulepszeniem procesów zgodnie z notacją IDEF0.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej zarządzania zmianami przedsiębiorstwie. Nabycie umiejętności modelowania procesów wprowadzania zmian w organizacji.
Treści programoweT-P-1Opracowanie modelu procesów realizowanych w przykładowym przedsiębiorstwie. Modelowanie zmian w procesach w przedsiębiorstwie z zastosowaniem notacji IDEF0. Zarządzanie projektem radykalnej restrukturyzacji według koncepcji BPR-Dbis
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów zmian.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania progrmu i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_null_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej zarządzania zmianami przedsiębiorstwie. Nabycie umiejętności modelowania procesów wprowadzania zmian w organizacji.
Treści programoweT-P-1Opracowanie modelu procesów realizowanych w przykładowym przedsiębiorstwie. Modelowanie zmian w procesach w przedsiębiorstwie z zastosowaniem notacji IDEF0. Zarządzanie projektem radykalnej restrukturyzacji według koncepcji BPR-Dbis
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów zmian.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się właściwą postawą i motywacją do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0