Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy pracy kierowniczej - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy pracy kierowniczej - Przedmiot obieralny II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,80,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem
W-2Znajomość podstaw zarządzania personelem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej
C-2Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej
C-3Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania
C-4Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych
C-5Doskonalenie metod pracy grupowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Współczesne tendencje w kierowaniu ludźmi w organizacjach2
T-L-2Metody i techniki identyfikacji stylu kierowania2
T-L-3Przygotowanie prezentacji2
T-L-4Prowadzenie spotkań i narad2
T-L-5Techniki doskonalenia procesu podejmowania decyzji kierowniczych2
T-L-6Coaching i mentoring w rozwoju kierowniczym2
T-L-7Techniki kierowania zespołem pracowniczym2
T-L-8Wykorzystanie narzędzi informatycznych w procesie kierowania ludźmi1
15
wykłady
T-W-1Psychologiczne podstawy kierowania ludźmi2
T-W-2Pojęcie i rodzaje stylów kierowania2
T-W-3Przygotowanie prezentacji i wystąpień publicznych2
T-W-4Prowadzenie narad i zebrań2
T-W-5Podejmowanie decyzji kierowniczych2
T-W-6Coaching kierowniczy2
T-W-7Gospodarowanie czasem i delegowanie zadań3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie projektów12
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach4
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i studiów przypadkow do realizacji projektów15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego15
A-W-4Konsultacje u prowadzacego1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie i grupowo
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe kursu w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/02-1 WI_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania
ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05C-2, C-1T-L-2, T-W-2, T-L-1M-2, M-1, M-4S-3
ZIP_2A_O/02-1 WI_W02
Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi
ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-L-8, T-W-2, T-W-1M-2, M-4, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/02-1 WI_U01
Student poprawnie analizuje charakterystyki sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania
ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U07T2A_U04, T2A_U07C-2, C-3T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-5, T-W-6M-4, M-2, M-3S-1, S-2
ZIP_2A_O/02-1 WI_U02
Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej
ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U07T2A_U01, T2A_U07C-3, C-2T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_O/02-1 WI_K01
Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej oraz w zakresie wystapień publicznych.
ZIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04C-4, C-5T-L-4, T-W-4, T-L-7, T-L-6M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/02-1 WI_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania
2,0Student nie potrafi podać żadnych charakterystyk stylu kierowania.
3,0Student poprawnie opisuje charakterystyki klasycznych stylów kierowania.
3,5Student potrafi wskazać zalety i wady klasycznych stylów kierowania.
4,0Student ma wiedzę o sytuacyjnych uwarunkowaniach stylu kierowania.
4,5Student potrafi wskazać i poprawnie zinterpretować przykłady stosowania stylów różnych kierowania.
5,0Student poprawnie opisuje współczesne koncepcje przywództwa.
ZIP_2A_O/02-1 WI_W02
Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi
2,0Student nie potrafi wskazać żadnego zastosowania poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko kilka technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,5Student zna zastosowanie wszystkich poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi.
4,0Student potrafi w analityczny sposób porównać poznane techniki pracy kierowniczej, wskazuje ich zalety i ograniczenia.
4,5Student dobiera odpowiednie techniki pracy kierowniczej do nowych problemów kierowamnia ludźmi.
5,0Student potrafi moderować dyskusję o użyteczności nowych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/02-1 WI_U01
Student poprawnie analizuje charakterystyki sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania
2,0Student nie potrafi zaanalizować żadnej sytuacji kierowniczej i sformułować poprawnych wniosków.
3,0Student poprawnie analizuje tylko proste sytacje i proponuje praktyczne, proste rozwiązania.
3,5Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje kierownicze i proponować odpowiednie dyrektywy postępowania.
4,0Student potrafi samodzielnie wskazać przykłady nietypowych sytuacji i zaproponować zastosowanie odpowiednich dyrektyw postępowania.
4,5Student tworzy charakterystyki nowych sytuacji kierowniczych i proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania.
5,0Student tworzy nowe charakterystyki sytuacji kierowniczych, proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania i przekonuje innych do swoich racji.
ZIP_2A_O/02-1 WI_U02
Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej
2,0Student nie potrafi stosować żadnych technik pracy kierowniczej.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka technik pracy kierowniczej.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej.
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej oraz potrafi w analityczny sposób je porównać, wskazując na ich zalety i ograniczenia.
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej, potrafi je porównać oraz przy ich pomocy identyfikować dodatkowe narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować techniki pracy kierowniczej i uzasadnić stosowanie wybranych narzędzi do rozwiazywania problemów kierowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_O/02-1 WI_K01
Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej oraz w zakresie wystapień publicznych.
2,0Student nie wykazuje żadnych chęci do pracy w grupie.
3,0Student uczestniczy w pracach grupy. Sporadycznie zabiera głos i wyraża własne opinie.
3,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania grupowego.
4,5Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole.
5,0Student przyjmuje na siebie rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. S. Tokarski, Kierownik w organizacji, Difin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. pr. zbior. pod red. D. Stewart, Praktyka kierowania, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Współczesne tendencje w kierowaniu ludźmi w organizacjach2
T-L-2Metody i techniki identyfikacji stylu kierowania2
T-L-3Przygotowanie prezentacji2
T-L-4Prowadzenie spotkań i narad2
T-L-5Techniki doskonalenia procesu podejmowania decyzji kierowniczych2
T-L-6Coaching i mentoring w rozwoju kierowniczym2
T-L-7Techniki kierowania zespołem pracowniczym2
T-L-8Wykorzystanie narzędzi informatycznych w procesie kierowania ludźmi1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczne podstawy kierowania ludźmi2
T-W-2Pojęcie i rodzaje stylów kierowania2
T-W-3Przygotowanie prezentacji i wystąpień publicznych2
T-W-4Prowadzenie narad i zebrań2
T-W-5Podejmowanie decyzji kierowniczych2
T-W-6Coaching kierowniczy2
T-W-7Gospodarowanie czasem i delegowanie zadań3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Przygotowanie projektów12
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i studiów przypadkow do realizacji projektów15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego15
A-W-4Konsultacje u prowadzacego1
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-1 WI_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej
C-1Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej
Treści programoweT-L-2Metody i techniki identyfikacji stylu kierowania
T-W-2Pojęcie i rodzaje stylów kierowania
T-L-1Współczesne tendencje w kierowaniu ludźmi w organizacjach
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe kursu w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać żadnych charakterystyk stylu kierowania.
3,0Student poprawnie opisuje charakterystyki klasycznych stylów kierowania.
3,5Student potrafi wskazać zalety i wady klasycznych stylów kierowania.
4,0Student ma wiedzę o sytuacyjnych uwarunkowaniach stylu kierowania.
4,5Student potrafi wskazać i poprawnie zinterpretować przykłady stosowania stylów różnych kierowania.
5,0Student poprawnie opisuje współczesne koncepcje przywództwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-1 WI_W02Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej
C-2Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej
Treści programoweT-W-6Coaching kierowniczy
T-W-5Podejmowanie decyzji kierowniczych
T-L-8Wykorzystanie narzędzi informatycznych w procesie kierowania ludźmi
T-W-2Pojęcie i rodzaje stylów kierowania
T-W-1Psychologiczne podstawy kierowania ludźmi
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe kursu w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać żadnego zastosowania poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko kilka technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,5Student zna zastosowanie wszystkich poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi.
4,0Student potrafi w analityczny sposób porównać poznane techniki pracy kierowniczej, wskazuje ich zalety i ograniczenia.
4,5Student dobiera odpowiednie techniki pracy kierowniczej do nowych problemów kierowamnia ludźmi.
5,0Student potrafi moderować dyskusję o użyteczności nowych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-1 WI_U01Student poprawnie analizuje charakterystyki sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej
C-3Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania
Treści programoweT-L-5Techniki doskonalenia procesu podejmowania decyzji kierowniczych
T-L-7Techniki kierowania zespołem pracowniczym
T-L-6Coaching i mentoring w rozwoju kierowniczym
T-W-5Podejmowanie decyzji kierowniczych
T-W-6Coaching kierowniczy
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie i grupowo
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaanalizować żadnej sytuacji kierowniczej i sformułować poprawnych wniosków.
3,0Student poprawnie analizuje tylko proste sytacje i proponuje praktyczne, proste rozwiązania.
3,5Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje kierownicze i proponować odpowiednie dyrektywy postępowania.
4,0Student potrafi samodzielnie wskazać przykłady nietypowych sytuacji i zaproponować zastosowanie odpowiednich dyrektyw postępowania.
4,5Student tworzy charakterystyki nowych sytuacji kierowniczych i proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania.
5,0Student tworzy nowe charakterystyki sytuacji kierowniczych, proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania i przekonuje innych do swoich racji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-1 WI_U02Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania
C-2Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej
Treści programoweT-L-3Przygotowanie prezentacji
T-L-4Prowadzenie spotkań i narad
T-W-7Gospodarowanie czasem i delegowanie zadań
T-W-3Przygotowanie prezentacji i wystąpień publicznych
T-W-4Prowadzenie narad i zebrań
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie i grupowo
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować żadnych technik pracy kierowniczej.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka technik pracy kierowniczej.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej.
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej oraz potrafi w analityczny sposób je porównać, wskazując na ich zalety i ograniczenia.
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej, potrafi je porównać oraz przy ich pomocy identyfikować dodatkowe narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować techniki pracy kierowniczej i uzasadnić stosowanie wybranych narzędzi do rozwiazywania problemów kierowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_O/02-1 WI_K01Student doskonali kompetencje w zakresie pracy grupowej oraz w zakresie wystapień publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych
C-5Doskonalenie metod pracy grupowej
Treści programoweT-L-4Prowadzenie spotkań i narad
T-W-4Prowadzenie narad i zebrań
T-L-7Techniki kierowania zespołem pracowniczym
T-L-6Coaching i mentoring w rozwoju kierowniczym
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie i grupowo
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych chęci do pracy w grupie.
3,0Student uczestniczy w pracach grupy. Sporadycznie zabiera głos i wyraża własne opinie.
3,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania grupowego.
4,5Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole.
5,0Student przyjmuje na siebie rolę lidera.