Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Bazy i hurtownie danych - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy i hurtownie danych - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | inżynieria systemów informacyjnych produkcji | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu systemów operacyjnych, sieci komputerowych, programowania komputerów i baz danych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | umiejętność projektowania baz i hurtowni danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja zadań w zespołach projektowych dla przykładowych systemów: - badania porównawcze - model SERM, model wielowymiarowy, model gwiazdy, model płatka śniegu; - analiza agregacji danych; - projektowanie hurtowni danych – przykładowe systemy. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady projektowania relacyjnych baz danych - diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych; anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja schematu bazy danych - fazy normalizacji, definicja zależności funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartościowych i połączeniowych. Metody projektowania rozproszonych baz danych. Zarządzanie danymi. Metody dostępu do danych. Wprowadzenie do hurtowni danych - architektura hurtowni, typy implementacji, OLTP a OLAP. Projektowanie hurtowni - uzasadnienie biznesowe, model wielowymiarowy, model pojęciowy, model punktowy. Agregacja danych - poziomy agregacji, optymalizacja i operacje na kostce danych. Ładowanie, integracja i aktualizacja danych. Przetwarzanie zapytań w hurtowniach danych - zapytania na zapleczu, zapytania w jądrze i zapytania na końcówkach; rodzaje zapytań; kierunki optymalizacji. Metadane i czynniki jakości. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratorium | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do lab. + opracowanie sprawozdań do lab. | 30 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 35 |
97 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - studia literaturowe | 35 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
52 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa (wykład z prezentacjami i przykładami). |
M-2 | Metoda problemowa - realizacja zadań w zespołach projektowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie egzaminu pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań, ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_??_W01 Zna metody OLTP i OLAP w dostępie do baz danych ooraz umie określić różnice między nimi w obszarze zastosowań tych metod | ZIP_2A_W07 | T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zasady dostępu do baz danych i hurtowni oraz powinien umieć zastosować w praktyce te zasady do działań innowacyjnych | ZIP_2A_U22, ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U12 | T2A_U07, T2A_U12, T2A_U19 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ZIP_2A_??_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zdefiniować różnice w przetwarzaniu OLTP i OLAP. | ZIP_2A_U18 | T2A_U01, T2A_U19 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
ZIP_2A_??_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować model danych hurtowni. | ZIP_2A_U24 | T2A_U18, T2A_U19 | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_??_W01 Zna metody OLTP i OLAP w dostępie do baz danych ooraz umie określić różnice między nimi w obszarze zastosowań tych metod | 2,0 | nie zna metod analitycznego przetwarzania i OLTP |
3,0 | umie wymienić podstawowe metody analitycznego przetwarzania danych w hurtowni danych i zna metody przetwarzania OLPT | |
3,5 | zna metody przetwarzania OLPT, umie wymienic podstawowe metody analitycznego przetwarzania danych w hurtowni oraz potrafi podac przykłady takiego przetwarzania | |
4,0 | zna metody przetwarzania OLPT, umie wymienic podstawowe metody analitycznego przetwarzania danych w hurtowni oraz potrafi podac przykłady takiego przetwarzania, rozróznia metody ROLAP, HOLAP i OLAP | |
4,5 | zna metody przetwarzania OLPT, umie wymienic podstawowe metody analitycznego przetwarzania danych w hurtowni oraz potrafi podac przykłady takiego przetwarzania, rozróznia metody ROLAP, HOLAP i OLAP, umie podac przykładowa metode przetwarzania dla zadanego modelu logicznego danych w hurtowni | |
5,0 | zna metody przetwarzania OLPT, umie wymienic podstawowe metody analitycznego przetwarzania danych w hurtowni, potrafi podac przykłady takiego przetwarzania, rozróznia metody ROLAP, HOLAP i OLAP, umie dobrac i ocenic wybór metody przetwarzania dla zadanego modelu logicznego danych w hurtowni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować zasady dostępu do baz danych i hurtowni oraz powinien umieć zastosować w praktyce te zasady do działań innowacyjnych | 2,0 | nie umie formułować zasady dostępu do typowych baz danych i hurtowni danych |
3,0 | umie formułować zasady dostępu do typowych baz danych i hurtowni danych | |
3,5 | umie formułować zasady dostępu do specjalistycznych baz danych i hurtowni danych | |
4,0 | umie formułować zasady dostępu do specjalistycznych baz danych i hurtowni danych oraz rozumie znaczenie doboru metod tego dostępu | |
4,5 | umie formułować zasady dostępu do specjalistycznych baz danych i hurtowni danych, rozumie znaczenie doboru metod tego dostępu oraz umie zastosować w sposób typowy w praktyce te zasady | |
5,0 | umie formułować zasady dostępu do specjalistycznych baz danych i hurtowni danych, rozumie znaczenie doboru metod tego dostępu oraz umie zastosować w praktyce te zasady do działań innowacyjnych | |
ZIP_2A_??_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zdefiniować różnice w przetwarzaniu OLTP i OLAP. | 2,0 | nie wie co to jest OLTP i OLAP. |
3,0 | wie co to jest OLTP i OLAP. | |
3,5 | wie i rozumie co to jest OLTP i OLAP. | |
4,0 | wie, rozumie co to jest OLTP i OLAP oraz umie wskazać podstawowe róźnice między nimi | |
4,5 | wie, rozumie co to jest OLTP i OLAP, umie wskazać podstawowe róźnice między nimi i umie wskazać ich zastosowanie | |
5,0 | wie, rozumie co to jest OLTP i OLAP, umie wskazać podstawowe róźnice między nimi, umie wskazać ich zastosowanie i umie je stosować | |
ZIP_2A_??_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować model danych hurtowni. | 2,0 | nie potrafi zaprojektowac modelu nawet dla małej (w sensie liczby wymiarów) tematycznej hurtowni danych |
3,0 | potrafi zaprojektowac modelu danych dla małej (w sensie liczby wymiarów) tematycznej hurtowni danych | |
3,5 | potrafi zaprojektowac model danych dla typowej (np. dostawa - sprzedaz - dystrybucja w regionach) tematycznej hurtowni danych | |
4,0 | potrafi zaprojektowac model danych w formie "gwiazdy" i "płatka sniegu " dla typowej tematycznej hurtowni danych oraz potrafi ocenic, który z tych modeli bedzie efektywniejszy w zastosowaniach | |
4,5 | potrafi dobrac i zaprojektowac efektywny modelu danych dla złozonej hurtowni danych | |
5,0 | potrafi dobrac i zaprojektowac efektywny modelu danych dla złozonej hurtowni danych, potrafi ocenic przyrost danych w zaprojektowanej hurtowni danych a takze dobrac narzedzia do implementacji tego modelu |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P., Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2005
- Poe V., Klauer V., Brobst S., Tworzenie hurtowni danych, WNT, Warszawa, 2000