Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia technologii energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia technologii energetycznych
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rachunek macierzowy
W-2Znajomość środowiskowych aspektów oddziaływania energetyki na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z techniką LCA jako narzędzia umożliwiającego minimalizację uszczuplenia zasobów naturalnych i degradacj środowiska
C-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
C-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "cyklu życiowego" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej12
T-A-2Prezentacja zadań w grupach3
15
wykłady
T-W-1Procesy wytwarzania i użytkowania ciepła oraz energii elektrycznej1
T-W-2Odziałaywanie energetyki na środowisko1
T-W-3Zużycie zasobów naturalnych w energetyce1
T-W-4Skutki w środowisku wywołane wprowadzaniem obciążeń w wyniku wytwarzania energii1
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska1
T-W-6Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii1
T-W-7Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia2
T-W-8Normy dotyczące LCA2
T-W-9Cel i zakres analizy LCA2
T-W-10Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI4
T-W-11Ocena wpływu cyklu życia - LCIA4
T-W-12Interpretacja cyklu życia3
T-W-13Przykłady analizy LCA2
T-W-14LCA - narzędzia informatyczne2
T-W-15Koszty cyklu życia - LCC2
T-W-16Etykietowanie środowiskowe wyrobów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie zadania projektowego i przygotowanie do prezentacji15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach oraz czytanie wskazanej literatury25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania wykonanego w grupach na wybrany temat spośród zaproponowanych przez nauczyciela
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/05_W01
- ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07C-2, C-1T-W-12, T-W-4, T-W-15, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-16, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-14, T-W-10, T-W-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D7/05_U01
- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U10T2A_U02, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15C-3, C-2T-A-1, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/05_W01
- ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D7/05_U01
- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  2. Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia (LCA) nową techniką zarządzania środowiskowego, IGSMiE PAN, 2001
  3. Jan Górzyński, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Norma Europejska, PN-EN ISO 14001:2005 „Systemy zarzadzania srodowiskowego. Specyfikacja i wytyczne stosowania”, 2005
  2. Norma Europejska, PN-EN ISO 14040:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
  3. Norma Europejska, PN-EN ISO 14041:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
  4. Norma Europejska, PN-EN ISO 14042:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Ocena wpływu cyklu zycia, 2005
  5. Norma Europejska, PN-EN ISO 14043:2005 Zarzadzanie Srodowiskowe, Interpretacja wpływu cyklu zycia, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej12
T-A-2Prezentacja zadań w grupach3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy wytwarzania i użytkowania ciepła oraz energii elektrycznej1
T-W-2Odziałaywanie energetyki na środowisko1
T-W-3Zużycie zasobów naturalnych w energetyce1
T-W-4Skutki w środowisku wywołane wprowadzaniem obciążeń w wyniku wytwarzania energii1
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska1
T-W-6Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii1
T-W-7Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia2
T-W-8Normy dotyczące LCA2
T-W-9Cel i zakres analizy LCA2
T-W-10Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI4
T-W-11Ocena wpływu cyklu życia - LCIA4
T-W-12Interpretacja cyklu życia3
T-W-13Przykłady analizy LCA2
T-W-14LCA - narzędzia informatyczne2
T-W-15Koszty cyklu życia - LCC2
T-W-16Etykietowanie środowiskowe wyrobów1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie zadania projektowego i przygotowanie do prezentacji15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach oraz czytanie wskazanej literatury25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/05_W01- ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
C-1Zapoznanie z techniką LCA jako narzędzia umożliwiającego minimalizację uszczuplenia zasobów naturalnych i degradacj środowiska
Treści programoweT-W-12Interpretacja cyklu życia
T-W-4Skutki w środowisku wywołane wprowadzaniem obciążeń w wyniku wytwarzania energii
T-W-15Koszty cyklu życia - LCC
T-W-2Odziałaywanie energetyki na środowisko
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska
T-W-7Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia
T-W-11Ocena wpływu cyklu życia - LCIA
T-W-13Przykłady analizy LCA
T-W-16Etykietowanie środowiskowe wyrobów
T-W-8Normy dotyczące LCA
T-W-6Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii
T-W-1Procesy wytwarzania i użytkowania ciepła oraz energii elektrycznej
T-W-3Zużycie zasobów naturalnych w energetyce
T-W-14LCA - narzędzia informatyczne
T-W-10Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI
T-W-9Cel i zakres analizy LCA
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D7/05_U01- stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
ZIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "cyklu życiowego" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji.
C-2Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii
Treści programoweT-A-1Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej
T-A-2Prezentacja zadań w grupach
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania wykonanego w grupach na wybrany temat spośród zaproponowanych przez nauczyciela
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań