Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie przedsiębiorstwem

Sylabus przedmiotu Współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
Specjalność zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodykami wytwarzania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze metody wytwarzania oprogramowania do realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie cyklu życia wybranego przedsięwzięcia informatycznego, jego prezentacja i dyskusja15
15
wykłady
T-W-1Wstęp, podstawowe pojęcia kursu. Co to jest metodyka? Metodyki wytwarzania. Historia rozwoju. Ogólne pojęcie metodyk ciężkich oraz lekkich. Rational unified process (RUP) framework, framework metodyki Prince2, metodyka SDLC (System Development Life Cycle), metodyki hybrydowe. Struktura procesu. Procesy metodyk wytwarzania. Techniki i szablony wspierające proces. Zadania generycznej metodyki wytwórczej, procesu zarządzania zmianami, zagrożeniami, zespołem. Dojrzałość projektów i procesów2
T-W-2Lekkie (Agile) metodyki. Pięć podstawowych kroków agile procesu. Identyfikacja i wykorzystanie ograniczeń projektu. Pięć podstawowych ograniczeń metodyki agile. Elementy metodyki programowania ekstremalnego (XP): programowanie parami, metryki finansowe XP. Elementy metodyki Scrum. Stosowalność metod lekkich.2
T-W-3Ciężkie metodyki wytwarzania (RUP). Struktura procesu. Podstawowe dyscypliny techniczne. Kamieni milowe, role, czynności, przepływy prac podstawowe, szczegółowe i artefakty. Iteracji, przyrosty i kroki metodyki. Najlepsze praktyki RUP. Perspektywy architektoniczne metodyki RUP.4
T-W-4Standard OMG specyfikacji meta-modelu procesu inżynierii oprogramowania. Ocena dojrzałości metodyk wytwórczych, model oceny CMM. Poziomy dojrzałości i techniki oceny.4
T-W-5OMG framework dla wytwarzania oprogramowania MDA (Model Driver Architecture). Zalety MDA w ulepszeniu procesu wytwarzania. Podstawowe bloki budowlane MDA. Typy modeli MDA. MDA proces i transformacji modeli MDA.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
17

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności opracowanego cyklu życia wybranego przedsięwżięcia informatycznego.
S-2Ocena formująca: Jakość opracowanej dokumentacji oraz prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/07_W01
Student jest w stanie scharakteryzować najważniejsze metodyki wytwarzania oprogramowania oraz wytłumaczyć zasadnicze różnice między tymi metodykami
ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W09, ZIP_2A_W06T2A_W02, T2A_W05, T2A_W09, T2A_W11C-1, C-2T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/07_U01
Student powinien umieć dobrać najbardziej optymalną metodykę wytwarzania do własnego przedsiewzięcia informatycznego.
ZIP_2A_U04, ZIP_2A_U02, ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U05, ZIP_2A_U10T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U10C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D3/07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie nastepujące postawe: zdolność do rozumienia literatury naukow-tecznicznej z zakresu współczesnych metodyk wytwarzania oprogramowania oraz dokumentacji projektowej, świadomość wagi tej dyscypliny w przedsiewzięciu informatycznym oraz żdolność do kreatywnego wykorzystania tej wiedzy w zgodzie z zasadami etyki.
ZIP_2A_K05, ZIP_2A_K03, ZIP_2A_K01, ZIP_2A_K04, ZIP_2A_K02T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/07_W01
Student jest w stanie scharakteryzować najważniejsze metodyki wytwarzania oprogramowania oraz wytłumaczyć zasadnicze różnice między tymi metodykami
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi wymienic, zdefiniowac i zcharakteryzować wybrane podstawowe współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie wymienic, zdefiniowac , zcharakteryzować i skonfrontować wybrane współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi precyzyjnie wymienic, zdefiniowac , zcharakteryzować i skonfrontować dowolne współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/07_U01
Student powinien umieć dobrać najbardziej optymalną metodykę wytwarzania do własnego przedsiewzięcia informatycznego.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi zastosować wybraną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania oraz metodykę RUP
4,5potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania oraz metodyki RUP i CMM
5,0potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania, RUP, CMM i MDA

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D3/07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie nastepujące postawe: zdolność do rozumienia literatury naukow-tecznicznej z zakresu współczesnych metodyk wytwarzania oprogramowania oraz dokumentacji projektowej, świadomość wagi tej dyscypliny w przedsiewzięciu informatycznym oraz żdolność do kreatywnego wykorzystania tej wiedzy w zgodzie z zasadami etyki.
2,0
3,0student ma nastepujące postawe: zdolność do rozumienia literatury naukow-tecznicznej z zakresu współczesnych metodyk wytwarzania oprogramowania oraz dokumentacji projektowej, świadomość wagi tej dyscypliny w przedsiewzięciu informatycznym oraz żdolność do kreatywnego wykorzystania tej wiedzy w zgodzie z zasadami etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mickey Gousset, Brian Keller, Ajoy Krishnamoorthy, Martin Woodward, Professional Application Lifecycle Management with Visual Studio 2010, Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana USA, 2010
  2. Anneke Kleppe, Jos Warmer, Wim Bast, MDA Explained: The Model Driven Architecture™: Practice and Promise, Addison Wesley, 2003
  3. Peter Eeles, Kelli Houston, Wojtek Kozaczynski, Building J2EE™ Applications with the Rational Unified Process, Addison Wesley, Indianapolis, IN 46290 USA, 2002
  4. McConnell, Steve, Rapid development : taming wild software schedules, Microsoft Corporation, Redmond, Washington, 1996
  5. Gary Chin, Agile Project Management: How to Succeed in the Face of Changing Project Requirements, AMACOM, New York, 2004
  6. David J. Anderson, Eli Schragenheim, Agile Management for Software Engineering: Applying the Theory of Constraints for Business Results, Prentice Hall PTR, Upper Saddle River, New Jersey, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie cyklu życia wybranego przedsięwzięcia informatycznego, jego prezentacja i dyskusja15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp, podstawowe pojęcia kursu. Co to jest metodyka? Metodyki wytwarzania. Historia rozwoju. Ogólne pojęcie metodyk ciężkich oraz lekkich. Rational unified process (RUP) framework, framework metodyki Prince2, metodyka SDLC (System Development Life Cycle), metodyki hybrydowe. Struktura procesu. Procesy metodyk wytwarzania. Techniki i szablony wspierające proces. Zadania generycznej metodyki wytwórczej, procesu zarządzania zmianami, zagrożeniami, zespołem. Dojrzałość projektów i procesów2
T-W-2Lekkie (Agile) metodyki. Pięć podstawowych kroków agile procesu. Identyfikacja i wykorzystanie ograniczeń projektu. Pięć podstawowych ograniczeń metodyki agile. Elementy metodyki programowania ekstremalnego (XP): programowanie parami, metryki finansowe XP. Elementy metodyki Scrum. Stosowalność metod lekkich.2
T-W-3Ciężkie metodyki wytwarzania (RUP). Struktura procesu. Podstawowe dyscypliny techniczne. Kamieni milowe, role, czynności, przepływy prac podstawowe, szczegółowe i artefakty. Iteracji, przyrosty i kroki metodyki. Najlepsze praktyki RUP. Perspektywy architektoniczne metodyki RUP.4
T-W-4Standard OMG specyfikacji meta-modelu procesu inżynierii oprogramowania. Ocena dojrzałości metodyk wytwórczych, model oceny CMM. Poziomy dojrzałości i techniki oceny.4
T-W-5OMG framework dla wytwarzania oprogramowania MDA (Model Driver Architecture). Zalety MDA w ulepszeniu procesu wytwarzania. Podstawowe bloki budowlane MDA. Typy modeli MDA. MDA proces i transformacji modeli MDA.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/07_W01Student jest w stanie scharakteryzować najważniejsze metodyki wytwarzania oprogramowania oraz wytłumaczyć zasadnicze różnice między tymi metodykami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodykami wytwarzania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze metody wytwarzania oprogramowania do realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego
Treści programoweT-W-5OMG framework dla wytwarzania oprogramowania MDA (Model Driver Architecture). Zalety MDA w ulepszeniu procesu wytwarzania. Podstawowe bloki budowlane MDA. Typy modeli MDA. MDA proces i transformacji modeli MDA.
T-A-1Opracowanie cyklu życia wybranego przedsięwzięcia informatycznego, jego prezentacja i dyskusja
T-W-1Wstęp, podstawowe pojęcia kursu. Co to jest metodyka? Metodyki wytwarzania. Historia rozwoju. Ogólne pojęcie metodyk ciężkich oraz lekkich. Rational unified process (RUP) framework, framework metodyki Prince2, metodyka SDLC (System Development Life Cycle), metodyki hybrydowe. Struktura procesu. Procesy metodyk wytwarzania. Techniki i szablony wspierające proces. Zadania generycznej metodyki wytwórczej, procesu zarządzania zmianami, zagrożeniami, zespołem. Dojrzałość projektów i procesów
T-W-4Standard OMG specyfikacji meta-modelu procesu inżynierii oprogramowania. Ocena dojrzałości metodyk wytwórczych, model oceny CMM. Poziomy dojrzałości i techniki oceny.
T-W-2Lekkie (Agile) metodyki. Pięć podstawowych kroków agile procesu. Identyfikacja i wykorzystanie ograniczeń projektu. Pięć podstawowych ograniczeń metodyki agile. Elementy metodyki programowania ekstremalnego (XP): programowanie parami, metryki finansowe XP. Elementy metodyki Scrum. Stosowalność metod lekkich.
T-W-3Ciężkie metodyki wytwarzania (RUP). Struktura procesu. Podstawowe dyscypliny techniczne. Kamieni milowe, role, czynności, przepływy prac podstawowe, szczegółowe i artefakty. Iteracji, przyrosty i kroki metodyki. Najlepsze praktyki RUP. Perspektywy architektoniczne metodyki RUP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności opracowanego cyklu życia wybranego przedsięwżięcia informatycznego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Jakość opracowanej dokumentacji oraz prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienic i zdefiniowac wybrane podstawowe współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienic i zdefiniowac dowolne podstawowe współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi wymienic, zdefiniowac i zcharakteryzować wybrane podstawowe współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie wymienic, zdefiniowac , zcharakteryzować i skonfrontować wybrane współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi precyzyjnie wymienic, zdefiniowac , zcharakteryzować i skonfrontować dowolne współczesne metodyki wytwarzania oprogramowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/07_U01Student powinien umieć dobrać najbardziej optymalną metodykę wytwarzania do własnego przedsiewzięcia informatycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIP_2A_U05potrafi określić kierunek i zrealizować proces samokształcenia
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodykami wytwarzania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze metody wytwarzania oprogramowania do realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego
Treści programoweT-A-1Opracowanie cyklu życia wybranego przedsięwzięcia informatycznego, jego prezentacja i dyskusja
T-W-1Wstęp, podstawowe pojęcia kursu. Co to jest metodyka? Metodyki wytwarzania. Historia rozwoju. Ogólne pojęcie metodyk ciężkich oraz lekkich. Rational unified process (RUP) framework, framework metodyki Prince2, metodyka SDLC (System Development Life Cycle), metodyki hybrydowe. Struktura procesu. Procesy metodyk wytwarzania. Techniki i szablony wspierające proces. Zadania generycznej metodyki wytwórczej, procesu zarządzania zmianami, zagrożeniami, zespołem. Dojrzałość projektów i procesów
T-W-2Lekkie (Agile) metodyki. Pięć podstawowych kroków agile procesu. Identyfikacja i wykorzystanie ograniczeń projektu. Pięć podstawowych ograniczeń metodyki agile. Elementy metodyki programowania ekstremalnego (XP): programowanie parami, metryki finansowe XP. Elementy metodyki Scrum. Stosowalność metod lekkich.
T-W-4Standard OMG specyfikacji meta-modelu procesu inżynierii oprogramowania. Ocena dojrzałości metodyk wytwórczych, model oceny CMM. Poziomy dojrzałości i techniki oceny.
T-W-5OMG framework dla wytwarzania oprogramowania MDA (Model Driver Architecture). Zalety MDA w ulepszeniu procesu wytwarzania. Podstawowe bloki budowlane MDA. Typy modeli MDA. MDA proces i transformacji modeli MDA.
T-W-3Ciężkie metodyki wytwarzania (RUP). Struktura procesu. Podstawowe dyscypliny techniczne. Kamieni milowe, role, czynności, przepływy prac podstawowe, szczegółowe i artefakty. Iteracji, przyrosty i kroki metodyki. Najlepsze praktyki RUP. Perspektywy architektoniczne metodyki RUP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Jakość opracowanej dokumentacji oraz prezentacji
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności opracowanego cyklu życia wybranego przedsięwżięcia informatycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi zastosować wybraną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania oraz metodykę RUP
4,5potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania oraz metodyki RUP i CMM
5,0potrafi zastosować dowolną lekką metodykę wytwarzania oprogramowania, RUP, CMM i MDA
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D3/07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie nastepujące postawe: zdolność do rozumienia literatury naukow-tecznicznej z zakresu współczesnych metodyk wytwarzania oprogramowania oraz dokumentacji projektowej, świadomość wagi tej dyscypliny w przedsiewzięciu informatycznym oraz żdolność do kreatywnego wykorzystania tej wiedzy w zgodzie z zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K05rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii produkcji
ZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodykami wytwarzania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiętnosci w doborze metody wytwarzania oprogramowania do realizowanego prziedsięwzięcia informatycznego
Treści programoweT-W-3Ciężkie metodyki wytwarzania (RUP). Struktura procesu. Podstawowe dyscypliny techniczne. Kamieni milowe, role, czynności, przepływy prac podstawowe, szczegółowe i artefakty. Iteracji, przyrosty i kroki metodyki. Najlepsze praktyki RUP. Perspektywy architektoniczne metodyki RUP.
T-W-5OMG framework dla wytwarzania oprogramowania MDA (Model Driver Architecture). Zalety MDA w ulepszeniu procesu wytwarzania. Podstawowe bloki budowlane MDA. Typy modeli MDA. MDA proces i transformacji modeli MDA.
T-W-2Lekkie (Agile) metodyki. Pięć podstawowych kroków agile procesu. Identyfikacja i wykorzystanie ograniczeń projektu. Pięć podstawowych ograniczeń metodyki agile. Elementy metodyki programowania ekstremalnego (XP): programowanie parami, metryki finansowe XP. Elementy metodyki Scrum. Stosowalność metod lekkich.
T-W-4Standard OMG specyfikacji meta-modelu procesu inżynierii oprogramowania. Ocena dojrzałości metodyk wytwórczych, model oceny CMM. Poziomy dojrzałości i techniki oceny.
T-A-1Opracowanie cyklu życia wybranego przedsięwzięcia informatycznego, jego prezentacja i dyskusja
T-W-1Wstęp, podstawowe pojęcia kursu. Co to jest metodyka? Metodyki wytwarzania. Historia rozwoju. Ogólne pojęcie metodyk ciężkich oraz lekkich. Rational unified process (RUP) framework, framework metodyki Prince2, metodyka SDLC (System Development Life Cycle), metodyki hybrydowe. Struktura procesu. Procesy metodyk wytwarzania. Techniki i szablony wspierające proces. Zadania generycznej metodyki wytwórczej, procesu zarządzania zmianami, zagrożeniami, zespołem. Dojrzałość projektów i procesów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Jakość opracowanej dokumentacji oraz prezentacji
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności opracowanego cyklu życia wybranego przedsięwżięcia informatycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma nastepujące postawe: zdolność do rozumienia literatury naukow-tecznicznej z zakresu współczesnych metodyk wytwarzania oprogramowania oraz dokumentacji projektowej, świadomość wagi tej dyscypliny w przedsiewzięciu informatycznym oraz żdolność do kreatywnego wykorzystania tej wiedzy w zgodzie z zasadami etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0