Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie projektami i innowacjami

Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza i decyzje menedżerskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość zarządcza i decyzje menedżerskie
Specjalność zarządzanie projektami i innowacjami
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,90,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,10,30zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii oraz zarządzania przedsiębiorstwem, a także znajomość zasad rachunkowości finansowej, w tym szczególnie zasad sprawozdawczości finansowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Przegląd zagadnień z zakresy rachunkowości zarządczej i podejmowania decyzji menadżerskich, analiza przykładów z zakresu podejmowania decyzji zarzadczych15
15
laboratoria
T-L-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Rozwiązywanie zadań z zakresu rachunkowości zarządczej przy pomocy komputera15
15
wykłady
T-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach, analiza przykładów z zakresu decyzji zarzadczych , prezentacja wybranego tematu w formie referatu15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie referatów12
A-A-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
29
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2przygotowanie do laboratoriów, rozwiązywanie zadań domowych10
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
27
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Udział w egzaminie i konsultacje3
52

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach i laboratoriach, aktywnośc na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: końcowy egzamin podsumowujący
S-3Ocena formująca: ocena opracowania referatu (prezentacji) wybranezagadnienia z zakresu rachunkwości zarządczej i decyzji menadżerskich
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
S-5Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/05_W01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W09T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-1M-1S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/05_U01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
ZIP_2A_U14T2A_U14C-1T-W-1M-1S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/05_K01
Student posiada podstawowe kompetencje menadżerskie
ZIP_2A_K04T2A_K06C-1T-W-1M-1S-1, S-5, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/05_W01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/05_U01
Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
2,0
3,0Student umie praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/05_K01
Student posiada podstawowe kompetencje menadżerskie
2,0brak kompetencji menadżerskich
3,0znikome kompetencje menadżerskie
3,5podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie prostych decyzji zarządczych
4,0podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie normalnych decyzji zarządczych
4,5podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie decyzji zarządczych dotyczących optymalizacji wybranych finansowych aspektów działalnosci przedsiębiorstwa
5,0podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie złozonych decyzji zarządczych dotyczących optymalizacji wybranych finansowych aspektów działalnosci przedsiębiorstwa

Literatura podstawowa

  1. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość zarządcza t. 1 i 2, 2011
  2. I. Sobańska, Rachunkowość zarządcza, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Przegląd zagadnień z zakresy rachunkowości zarządczej i podejmowania decyzji menadżerskich, analiza przykładów z zakresu podejmowania decyzji zarzadczych15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1odpowiadające treściom wykładów: Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa. Rozwiązywanie zadań z zakresu rachunkowości zarządczej przy pomocy komputera15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach, analiza przykładów z zakresu decyzji zarzadczych , prezentacja wybranego tematu w formie referatu15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń, opracowywanie referatów12
A-A-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach15
A-L-2przygotowanie do laboratoriów, rozwiązywanie zadań domowych10
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Udział w egzaminie i konsultacje3
52
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/05_W01Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien znać i rozumieć: zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
S-5Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady i techniki rachunkowości zarządczej, metody zbierania danych rachunkowych analitycznych i zasady ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/05_U01Student kończąc przedmiot "Rachunkowość zarządcza i decyzje menadżerskie" powinien umieć: praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
S-5Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie praktycznie wykorzystać metody i techniki rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/05_K01Student posiada podstawowe kompetencje menadżerskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wariantami rachunku kosztów oraz zasadami i technikami rachunkowości zarządczej, metodami zbierania danych rachunkowych analitycznych oraz zasadami ich wykorzystywania w procesie decyzyjnym. Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania rachunku kosztów (zmiennych, pełnych, krańcowy itp) Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod i technik rachunkowości zarządczej dla podejmowania decyzji operacyjnych i taktycznych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-1Model racjonalnego podejmowania i jego zastosowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Metody klasyfikacji kosztów dla celów decyzyjnych. Próg rentowności, marża bezpieczeństwa, dźwignia operacyjna. Metody wyznaczania cen. Krótkookresowe rachunki decyzyjne, znaczenie decyzji operacyjnych dla wyniku przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład: forma prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury uzupełniony własnymi rzeczywistymi przykładami, rozwiązywanie przykładowych problemów w formie otwartych konwersatoriów Ćwiczenia: Przygotowane przez wykładowce i udostępnione studentom zadania do wspólnego rozwiązania przy tablicy przy użyciu arkusza kalkulacyjnego oraz innego oprogramowania, uzupełnione właściwym komentarzem prowadzącego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: poprawność wykonania zadań na ćwiczeniach i laboratoriach, aktywnośc na ćwiczeniach
S-5Ocena podsumowująca: pisemny egzamin (praktyczny) z zadaniami do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: końcowy egzamin podsumowujący
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena w trakcie semestru: punkty za aktywny udział w zajęciach,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak kompetencji menadżerskich
3,0znikome kompetencje menadżerskie
3,5podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie prostych decyzji zarządczych
4,0podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie normalnych decyzji zarządczych
4,5podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie decyzji zarządczych dotyczących optymalizacji wybranych finansowych aspektów działalnosci przedsiębiorstwa
5,0podstawowe kompetencje menadżerskie, podejmowanie złozonych decyzji zarządczych dotyczących optymalizacji wybranych finansowych aspektów działalnosci przedsiębiorstwa