Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie jakością produkcji oprogramowania

Sylabus przedmiotu Techniki RP/RT:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki RP/RT
Specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Szwengier <Grzegorz.Szwengier@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
projektyP3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna – branżowa – wiedza techniczna.
W-2Podstawowe umiejętności posługiwania się systemami projektowania konstrukcji CAD-3D.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy dotyczącej szybkiego wytwarzania prototypów ukladów mechanicznych.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny potrzeby szybkiego prototypowanie na różnych etapach procesu projektowania układów mechanicznych.
C-3Student nabywa umiejetności przygotowania danych dla urządzeń realizujących wybrane metody (np. SLA, SLM, 3D-Printing) szybkiego prototypowania układów mechanicznych. Zyskuje umiejetności obsługi tych urządzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Modelowanie geometryczne wybranych wyrobów za pomocą systemu CAD-3D.5
T-P-2Przygotowanie danych numerycznych do prototypowania tych wyrobów na urządzeniach RP.5
T-P-3Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).5
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu technik komputerowych w inżynierii produkcji (CAx). Rola technik CAx w zintegrowanym rozwoju produktu. Miejsce prototypowania w tradycyjnym oraz współczesnym (concurrent engineering) procesie projektowo-konstrukcyjnym. Rodzaje modeli i prototypów stosowanych na różnych etapach procesu projektowania.5
T-W-2Przegląd najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania wyrobów (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Urządzenia do realizacji technik RP. Przykłady zastosowań omówionych metod przy wytwarzaniu prototypów.7
T-W-3Metody i techniki szybkiego wytwarzania narzędzi (Rapid Tooling - RT). Prototypowanie metodami obróbki ubytkowej z zastosowaniem technik HSC.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury i opracowywanie modeli wyrobów.10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury.9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.4
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D6/07_W01
Nabycie wiedzy w zakresie najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania układów mechanicznych (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Nabycie wiedzy w zakresie szybkiego wytwarzania narzędzi (Rapid Tooling – RT).
ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07C-1T-W-2, T-W-1, T-P-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D6/07_U01
Student jest w stanie dobrać właściwą metodę szybkiego prototypowania do określonego zastosowania. Potrafi zrealizować proste przykłady prototypowania.
ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U12T2A_U07, T2A_U12C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-P-3, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D6/07_K01
Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej.
ZIP_2A_K01T2A_K01C-1T-P-3M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D6/07_W01
Nabycie wiedzy w zakresie najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania układów mechanicznych (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Nabycie wiedzy w zakresie szybkiego wytwarzania narzędzi (Rapid Tooling – RT).
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Wiedzę tę potrafi kreatywnie analizować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D6/07_U01
Student jest w stanie dobrać właściwą metodę szybkiego prototypowania do określonego zastosowania. Potrafi zrealizować proste przykłady prototypowania.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu projektów nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje metodami optymalnymi, posiłkując się właściwymi technikamii. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę oraz uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D6/07_K01
Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej.
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Arkady, Warszawa, 2000
  2. Oczoś K., Cykl artykułów dotyczących technik RP/RT, Miesięcznik naukowo-techniczny "Mechanik", Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
  2. Weiss Z., Techniki komputerowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Modelowanie geometryczne wybranych wyrobów za pomocą systemu CAD-3D.5
T-P-2Przygotowanie danych numerycznych do prototypowania tych wyrobów na urządzeniach RP.5
T-P-3Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu technik komputerowych w inżynierii produkcji (CAx). Rola technik CAx w zintegrowanym rozwoju produktu. Miejsce prototypowania w tradycyjnym oraz współczesnym (concurrent engineering) procesie projektowo-konstrukcyjnym. Rodzaje modeli i prototypów stosowanych na różnych etapach procesu projektowania.5
T-W-2Przegląd najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania wyrobów (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Urządzenia do realizacji technik RP. Przykłady zastosowań omówionych metod przy wytwarzaniu prototypów.7
T-W-3Metody i techniki szybkiego wytwarzania narzędzi (Rapid Tooling - RT). Prototypowanie metodami obróbki ubytkowej z zastosowaniem technik HSC.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studiowanie literatury i opracowywanie modeli wyrobów.10
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury.9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.4
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D6/07_W01Nabycie wiedzy w zakresie najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania układów mechanicznych (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Nabycie wiedzy w zakresie szybkiego wytwarzania narzędzi (Rapid Tooling – RT).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy dotyczącej szybkiego wytwarzania prototypów ukladów mechanicznych.
Treści programoweT-W-2Przegląd najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania wyrobów (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Urządzenia do realizacji technik RP. Przykłady zastosowań omówionych metod przy wytwarzaniu prototypów.
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu technik komputerowych w inżynierii produkcji (CAx). Rola technik CAx w zintegrowanym rozwoju produktu. Miejsce prototypowania w tradycyjnym oraz współczesnym (concurrent engineering) procesie projektowo-konstrukcyjnym. Rodzaje modeli i prototypów stosowanych na różnych etapach procesu projektowania.
T-P-1Modelowanie geometryczne wybranych wyrobów za pomocą systemu CAD-3D.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Wiedzę tę potrafi kreatywnie analizować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D6/07_U01Student jest w stanie dobrać właściwą metodę szybkiego prototypowania do określonego zastosowania. Potrafi zrealizować proste przykłady prototypowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Student nabywa umiejetności przygotowania danych dla urządzeń realizujących wybrane metody (np. SLA, SLM, 3D-Printing) szybkiego prototypowania układów mechanicznych. Zyskuje umiejetności obsługi tych urządzeń.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny potrzeby szybkiego prototypowanie na różnych etapach procesu projektowania układów mechanicznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu technik komputerowych w inżynierii produkcji (CAx). Rola technik CAx w zintegrowanym rozwoju produktu. Miejsce prototypowania w tradycyjnym oraz współczesnym (concurrent engineering) procesie projektowo-konstrukcyjnym. Rodzaje modeli i prototypów stosowanych na różnych etapach procesu projektowania.
T-W-2Przegląd najpopularniejszych metod i technik szybkiego prototypowania wyrobów (Rapid Prototyping – RP). Metoda stereolitografii (SLA). Metoda selektywnego spiekania proszków (SLS). Metoda warstw laminowanych (LOM). Metoda drukowania trójwymiarowego (3D Printing). Urządzenia do realizacji technik RP. Przykłady zastosowań omówionych metod przy wytwarzaniu prototypów.
T-P-3Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).
T-P-1Modelowanie geometryczne wybranych wyrobów za pomocą systemu CAD-3D.
T-P-2Przygotowanie danych numerycznych do prototypowania tych wyrobów na urządzeniach RP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego weryfikująca stopień opanowania treści przedmiotowych przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zrealizowanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu projektów nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje metodami optymalnymi, posiłkując się właściwymi technikamii. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę oraz uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D6/07_K01Kształtowanie postawy studenta w celu uświadomienia konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy dotyczącej szybkiego wytwarzania prototypów ukladów mechanicznych.
Treści programoweT-P-3Realizacja prototypowania na maszynie stereolitograficznej (SLA) lub urządzeniu do laserowego topienia proszków (SLM).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju osobistego oraz pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0