Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie jakością produkcji oprogramowania
Sylabus przedmiotu Jakość oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jakość oprogramowania | ||
Specjalność | zarządzanie jakością produkcji oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki |
W-2 | Podstawy inżynierii oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami |
C-2 | Zaznajomienie z normą ISO 9000 |
C-3 | Zaznajomienie z metodami planowania i poprawy jakości |
C-4 | Przedstawienie metod sterowania jakością |
C-5 | Objaśnienie zasad TQM |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | projekt zespołowy | 9 |
T-A-2 | analiza wyników -> prezentacje | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. "Definicja" jakości 2. Droga do ZPJ 3. Tradycja kontra ZPJ 4. Od czego zacząć? 5. Klient wewnętrzny 6. Co decyduje o powodzeniu? 7. Trylogia Jurana 8. Cykl poprawy PDCA 9. Użyteczny model procesu 10. Góra lodowa strat 11. Klasyfikacja kosztów jakości 12. Ewolucja struktury kosztów | 2 |
T-W-2 | 1. Organizacja procesu zmian 2. Zmiany w kulturze pracy 3. Wykorzystanie technik i narzędzi 4. Ocena postępów 5. Model uwarunkowań 6. Wskazania w obszarach objętych zmianami 7. Normalizacja wymagań (ISO 9000) 8. Struktura norm ISO 9000 9. Nakładane wymagania 10. Zakres wymagań 11. Wybór modelu 12. Struktura systemu jakości | 3 |
T-W-3 | 1. Praca zespołowa 2. Organizacja zespołów poprawy jakości 3. Szkolenie członków zespołów 4. Analiza pola sił 5. Diagram Ishikawy 6. Budowanie diagramu w zespole 7. Przykład diagramu Ishikawy 8. Schemat przepływów w procesie 9 .Typy przepływów 11. Schematy procesów produkcyjnych 12. Schematy procesów biurowych 13. Analiza schematu przepływów 14. Poprawa procesu w oparciu o schemat przepływów 15. Metoda funkcjonalnego rozpisania jakości (QFD) 16. "Dom" jakości 17. Sekwencja "domów" jakości 18. Korzyści z wdrożenia QFD 19. Przykład "domu" jakości | 4 |
T-W-4 | 1. Arkusz zliczeniowy 2. Rozkład częstości 3. Histogram 4. Wykres Pareto-Lorentza 5. Wykres rozproszony 6. Empiryczne charakterystyki rozkładu 7. Empiryczne charakterystyki z tablicy częstości 8. Wykres skrzynkowy 9. Karta kontrolna 10. Wykrywanie szczególnych przyczyn zmienności 11. Dobór kart kontrolnych Shewharta 12. Przykłady kart kontrolnych 13. Wyznaczanie elementów kart kontrolnych | 4 |
T-W-5 | 8 Zasad TQM: 1. Orientacja na klienta 2. Przywództwo 3. Zaangażowanie pracowników 4. Podejście procesowe 5. Systemowe podejście do zarządzania 6. Ciągłe doskonalenie 7. Podjęcie decyzji w oparciu o fakty 8. Obustronne korzystne relacje z dostawcami | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca w domu -> przygotowanie do zajęć -> sprawozdania | 12 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
29 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i egzaminie | 3 |
28 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca -> wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna -> ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: laboratorium: okresowe sprawdzanie wiedzy studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykład: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/02_W01 Zna podstawowe definicje z zakresu testowania ooprogramowania | ZIP_2A_W05 | T2A_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
ZIP_2A_D3/02_W02 Wie jak wygląda wdrożenie systemu zapewnienia jakości (ISO 9000) | ZIP_2A_W04 | T2A_W03 | C-2, C-3 | T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ZIP_2A_D3/02_W03 Zna metody planowania i poprawy jakości | ZIP_2A_W04 | T2A_W03 | C-3 | T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIP_2A_D3/02_W04 Zna metody sterowania jakością | ZIP_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W05 | C-4 | T-W-4, T-A-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
ZIP_2A_D3/02_W05 Zna koncepcję kompleksowego zarządzania jakością | ZIP_2A_W04 | T2A_W03 | C-5 | T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/02_U01 Umie stosować proste metody testowania oprogramowania | ZIP_2A_U02 | T2A_U02 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/02_K01 Ma kompetencje do planowania i poprawy jakości | ZIP_2A_K04, ZIP_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/02_W01 Zna podstawowe definicje z zakresu testowania ooprogramowania | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna wymagane definicje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Biegle zna wymagane definicje | |
4,0 | Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć przykłady prezentowane na zajęciach | |
4,5 | Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć i wyjaśnić przykłady prezentowane na zajęciach | |
5,0 | Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć samodzielnie wymyślone przykłady | |
ZIP_2A_D3/02_W02 Wie jak wygląda wdrożenie systemu zapewnienia jakości (ISO 9000) | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna wymagane zagadnienia. | |
3,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego | |
4,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje | |
4,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego | |
5,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego | |
ZIP_2A_D3/02_W03 Zna metody planowania i poprawy jakości | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna wymagane zagadnienia. | |
3,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego | |
4,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje | |
4,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego | |
5,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego | |
ZIP_2A_D3/02_W04 Zna metody sterowania jakością | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna wymagane zagadnienia. | |
3,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego | |
4,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje | |
4,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego | |
5,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego | |
ZIP_2A_D3/02_W05 Zna koncepcję kompleksowego zarządzania jakością | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna wymagane definicje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Biegle zna wymagane definicje | |
4,0 | Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć przykłady prezentowane na zajęciach | |
4,5 | Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć i wyjaśnić przykłady prezentowane na zajęciach | |
5,0 | Biegle zna wymagane definicje Potrafi przytoczyć samodzielnie wymyślone przykłady |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/02_U01 Umie stosować proste metody testowania oprogramowania | 2,0 | Umie stosować proste metody testowania oprogramowania |
3,0 | Zna przyczyny powstawania błędów w specyfikacji Potrafi wykryć podstawowe błędy w specyfikacji | |
3,5 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczną + Potrafi wykryć złożone błędy w specyfikacji | |
4,0 | Spełnia kryteria na ocenę dostateczny plus + Potrafi wykonać testy według określonego planu testów | |
4,5 | Spełnia kryteria na ocenę dobry + Potrafi planować testy | |
5,0 | Spełnia kryteria na ocenę dobry plus + Potrafi określić kompletnośc testów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/02_K01 Ma kompetencje do planowania i poprawy jakości | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | Zna wymagane zagadnienia. | |
3,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego | |
4,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Przedstawia zespołowi projektowemu własne propozycje | |
4,5 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego Ma istotny wpływ na wyniki pracy zespołu projektowego | |
5,0 | Biegle zna wymagane zagadnienia. Jest liderem w projekcie zespołowym. Dobrze współpracuje z członkami zespołu projektowego |
Literatura podstawowa
- Łunarski Jerzy, Zarzadzanie jakoscia, standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
- Urbaniak Maciej, Zarzadzanie jakoscia - teoria i praktyka, Difin, Warszawa, 2004