Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem
Sylabus przedmiotu Systemy i układy pomiarowe w energetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy i układy pomiarowe w energetyce | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu matematyki i fizyki. |
W-2 | Podstawy metrologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systemami i układami pomiarowymi stosowanymi w energetyce |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy i doboru elementów pomiarowych w układach i systemach pomiarowych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodykami dokonywania pomiarów stosowanych w energetyce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka szacowania niepewnosci i błedów pomiarowych. | 2 |
T-A-2 | Analiza własciwosci statycznych i dynamicznych czujników w systemach pomiarowych. | 4 |
T-A-3 | Wzorcowanie czujników pomiarowych. | 2 |
T-A-4 | Sprawdzanie i regulacja uniwersalnych przyrzadów pomiarowych. | 2 |
T-A-5 | Obliczanie błedów wystepujacych w torze pomiarowym. | 2 |
T-A-6 | Projektowanie systemów i torów pomiarowych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomosci z podstaw metrologii. Błedy pomiarowe. Metody pomiarowe i przyrzady pomiarowe stosowane w energetyce. | 2 |
T-W-2 | Statyczne i dynamiczne własnosci czujników. Ogólne własciwosci wzmacniaczy i przetworników pomiarowych. | 2 |
T-W-3 | Pomiary podstawowych wielkosci nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Przetworniki parametryczne i generacyjne. Przetworniki termoelektryczne – termoelementy, pirometry,termohigrometry, termoanemometry, wilgotnosciomierze. Przetworniki chemoelektryczne – konduktometry, pehametry, polarografy. Przetworniki fotoelektryczne – fotoelementy. Pojemnosciowe i ultradzwiekowe czujniki poziomu. Analizatory tlenu, tlenku wegla i CO2. | 4 |
T-W-4 | Pomiary mocy i energii. | 1 |
T-W-5 | Systemy pomiarowe, struktury i współdziałanie podzespołów cyfrowych w systemach pomiarowych. | 2 |
T-W-6 | Przetworniki A/C i C/A. | 1 |
T-W-7 | Komputerowe systemy pomiarowe w energetyce. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | udział w zaliczeniu | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe |
S-2 | Ocena formująca: aktywne uczestnictwo w zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D7/07_W01 zna podstawowe przetworniki i przyrządy pomiarowe stosowane w energetyce do pomiarów wielkośći elektrycznych i nieelektrycznych metodami elektrycznymi, metody pomiaru mocy i energii elektrycznej w sieciach energetycznych, systemy pomiarowe stosowane w energetyce, ze szczególnym uwzględnieniem systemów komputerowych | ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W05 | C-3, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D7/07_U02 student umie szacować niepewności i błędy pomiarów, projektowac tory pomiarowe i wyznaczać w nich błędy, przeprowadzać analizę własciwosci statycznych i dynamicznych czujników, sprawdzać i regulować uniwersalne przyrządy pomiarowe | ZIP_2A_U16, ZIP_2A_U15 | T2A_U15, T2A_U16 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D7/07_W01 zna podstawowe przetworniki i przyrządy pomiarowe stosowane w energetyce do pomiarów wielkośći elektrycznych i nieelektrycznych metodami elektrycznymi, metody pomiaru mocy i energii elektrycznej w sieciach energetycznych, systemy pomiarowe stosowane w energetyce, ze szczególnym uwzględnieniem systemów komputerowych | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu przedstawiona na wykładzie. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D7/07_U02 student umie szacować niepewności i błędy pomiarów, projektowac tory pomiarowe i wyznaczać w nich błędy, przeprowadzać analizę własciwosci statycznych i dynamicznych czujników, sprawdzać i regulować uniwersalne przyrządy pomiarowe | 2,0 | |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania obejmujące treśc programową ćwiczeń. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Współczesna metrologia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Chwaleba A., Poninski M., Siedlecki A., Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
- Piotrowski J., Podstawy miernictwa, Podreczniki akademickie, WNT, Warszawa, 2002
- Nawrocki W., Komputerowe systemy pomiarowe, WKiŁ, 2007