Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem
Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praca dyplomowa | ||
Specjalność | zarządzanie jakością produkcji oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>, Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>, Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 20,0 | ECTS (formy) | 20,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc zasad pisania pracy oraz sposobu prowadzenia prac badawczych/projektowych niezbednych do jej wykonania |
W-2 | Znajomośc zasad pisania pracy oraz sposobu prowadzenia prac badawczych/projektowych niezbędnych do jej wykonania |
W-3 | Wiedza z zakresu materiałow kontrukcyjnych, konstrukcji maszyn i urządzeń technologicznych, systemów CAD/CAM, metrologii technicznej, obróbki ubytkowej, technologii maszyn i spajania, programowania obrabiarek CNC, zintegrowanych systemów wytwórczych, jakości produkcji i sterowania procesami wytwórczymi. |
W-4 | Zaliczone poprzednie semestry studiów magisterskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykonanie badan, czynnosci projektowych, analizu lub innych zadan stanowiacych autorski wkład dyplomanta |
C-2 | Przygotowanie tresci pracy wraz z jej korektami edytorskimi |
C-3 | Przygotowanie dyplomanta do egzaminu doplomowego |
C-4 | Wykonanie badań, czynności projektowych, analizu lub innych zadań stanowiących autorski wkład dyplomanta |
C-5 | Przygotowanie treści pracy wraz z jej korektami edytorskimi |
C-6 | Nabycie umiejętności samodzielnego rowiązywania zagadnień z obszaru materiałow, konstrukcji, technologii, badań maszyn, urządzeń i procesów, eksploatacji maszyn i pojazdów. |
C-7 | Podstawowym celem pracy dyplomowej jest sprawdzenie wiedzy i umiejetnosci studenta nabytych w czasie realizacji programu kształcenia |
C-8 | Realizacja badan zwiazanych z tematem pracy magisterskiej i opracowanie tekstowe wyników badan. |
C-9 | Przygotowanie do egzaminu dyplomowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
T-PD-1 | PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego. | 0 |
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
A-PD-1 | Przygotowanie srodowiska pracy, zajnajomienie sie z narzedziami, technologiami oraz metodami uzywanymi w pracy | 100 |
A-PD-2 | Wykonanie badan, analiz, projektów etc. stanowiacych wkład autorski | 210 |
A-PD-3 | Opracowanie tresci pracy | 150 |
A-PD-4 | Korekta edytorska | 30 |
A-PD-5 | Przygotowanie sie do egzaminu dyplomowego | 30 |
A-PD-6 | Udział w konsultacjach indywidualnych z opiekunem pracy | 15 |
A-PD-7 | Przedstawienie i omówienie tematu pracy, który powinien być z obszaru materiałów, konstrukcji, technologii, metrologii, automatyzacji, eksploatacji maszyn, urządzeń i pojazdów, badań maszyn i procesów przy wykorzystaniu komputerowych programów wspomagających. Przedstawienie zakresu i formy pracy dyplomowej. Praca powinna zawierać: wyraźne określenie problemu, cel i zakres pracy, opis sposobu rozwiązania problemu (zastosowane metody, techniki, narzędzia badawcze), odniesienia do literatury. | 3 |
A-PD-8 | Przygotowanie prezentacji pracy. | 25 |
A-PD-9 | Przygotowanie do egzaminu dyplomowego. | 20 |
A-PD-10 | Egzamin dyplomowy | 2 |
A-PD-11 | Przygotowanie pracy magisterskiej. | 427 |
A-PD-12 | Przygotowanie prezentacji tematu i zakresu pracy. | 10 |
A-PD-13 | Przygotowanie niezbednych dokumentów w procesie dyplomowania. | 10 |
A-PD-14 | Przygotowanie sie do egzaminu dyplomowego. | 30 |
1062 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Objasnienia oraz wykłady dot. tematyki pracy |
M-2 | Pokazy i projekty zwiazane z zakresem pracy |
M-3 | Objaśnienia oraz wykłady dot. tematyki pracy |
M-4 | Pokazy i projekty związane z zakresem pracy |
M-5 | Metoda praktyczna polegająca na samodzielnym opracowaniu przez studenta pracy. |
M-6 | Metoda podajaca - objasnienie lub wyjasnienie. |
M-7 | Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna. |
M-8 | Metoda praktyczna - metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja postepu praz oraz zgodnosci z zakładanym harmonogramem |
S-2 | Ocena formująca: Analiza sposobu wykonania zdefiniowanych zadan badawczych/projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Weryfikacja przygotowanej pracy dyplomowej w kontekscie jej poprawnosci merytorycznej, wartosci poznawczej oraz umiejetnosci przygotowania zwartego opracowania prezentujacego konkekst badawczy/projektowy, jak i sposób rozwiazania okreslonych problemów zawodowych |
S-4 | Ocena formująca: Weryfikacja postępu praz oraz zgodności z zakładanym harmonogramem |
S-5 | Ocena formująca: Analiza sposobu wykonania zdefiniowanych zadań badawczych/projektowych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Weryfikacja przygotowanej pracy dyplomowej w kontekście jej poprawności merytorycznej, wartości poznawczej oraz umiejętności przygotowania zwartego opracowania prezentującego konkekst badawczy/projektowy, jak i sposób rozwiązania określonych problemów zawodowych |
S-7 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanej pracy. |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena opracowanej pracy. |
S-9 | Ocena formująca: Egzamin dyplomowy |
S-10 | Ocena formująca: Ocena terminowosci realizacji kolejnych etapów wykonywania pracy magisterskiej. |
S-11 | Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej. |
S-12 | Ocena formująca: Ocena umiejetnosci opracowania literatury i innych zródeł danych na zadany temat. |
S-13 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji tematu i zakresu pracy magisterskiej na egzaminie dyplomowym. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/13_W03 Ma wiedzę do samodzielnego dobierania i rozwiązywania problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających. | — | — | C-6 | — | M-5 | S-7, S-8, S-9 |
ZIP_2A_D3/13_W04 Ma wiedze zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym, której wynikiem moze byc miedzy innymi: projekt o róznym poziomie wnikliwosci, model systemu lub usystematyzowane wyniki badan. | — | — | C-7, C-8, C-9 | — | M-7 | S-10, S-11, S-12, S-13 |
ZIP_2A_D3/13_W05 Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | — | — | C-9 | — | M-8 | S-12, S-13 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/13_U05 Ma umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających. | — | — | C-6 | — | M-5 | S-7, S-8, S-9 |
ZIP_2A_D3/13_U06 Umiejetnosc pisania pracy magisterskiej i prezentacji jej wyników. | — | — | C-7, C-8, C-9 | — | M-6 | S-10, S-11, S-12, S-13 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D3/13_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się. Potrafi zaplanować realizację pracy w określonym czasie | — | — | C-6 | — | M-5 | S-7, S-8 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/13_W03 Ma wiedzę do samodzielnego dobierania i rozwiązywania problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających. | 2,0 | Brak wiedzy podstawowej w obrzarze rozwiązywanego problemu. |
3,0 | Ma uporządkowaną postawową wiedzę w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia. | |
3,5 | Student wykazał się pośrednią wiedzą określoną dla ocen 3 i 4. | |
4,0 | Ma ugruntowaną wiedzę w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi dokonac analizy i syntezy metod wybranych dla rozwiązania opracowywanego problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia. | |
4,5 | Student wykazał się pośrednią wiedzą określoną dla ocen 4 i 5. | |
5,0 | Ma pogłebioną wiedzę w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi dokonac analizy i syntezy metod wybranych dla rozwiązania opracowywanego problemu. Samodzielnie dobierać sposoby i narzędzia dla rozwiązania zagadnienia. | |
ZIP_2A_D3/13_W04 Ma wiedze zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym, której wynikiem moze byc miedzy innymi: projekt o róznym poziomie wnikliwosci, model systemu lub usystematyzowane wyniki badan. | 2,0 | Student nie ma wiedzy zgodnej z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym, której wynikiem moze byc miedzy innymi: projekt o róznym poziomie wnikliwosci, model systemu lub usystematyzowane wyniki badan. |
3,0 | Student ma wiedze zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym, której wynikiem moze byc projekt o podstawowym poziomie wnikliwosci. | |
3,5 | Student ma wiedze zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym, której wynikiem moze byc projekt o róznym poziomie wnikliwosci. | |
4,0 | Student ma wiedze zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym lub badawczym, której wynikiem moze byc miedzy innymi: projekt o róznym poziomie wnikliwosci. | |
4,5 | Student ma wiedze zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym, której wynikiem moze byc miedzy innymi: projekt o róznym poziomie wnikliwosci. | |
5,0 | Student ma wiedze zgodna z celem i zakresem pracy magisterskiej o charakterze projektowym, badawczym lub przegladowym, której wynikiem moze byc miedzy innymi: projekt o róznym poziomie wnikliwosci, model systemu lub usystematyzowane wyniki badan. | |
ZIP_2A_D3/13_W05 Zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | 2,0 | Student nie zna zasad procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. |
3,0 | Student zna zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | |
3,5 | Student zna i rozumie zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | |
4,0 | Student zna, rozumie i potrafi zastosowac zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | |
4,5 | Student zna, rozumie, potrafi zastosowac i zanalizowac zasady procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | |
5,0 | Student zna, rozumie, potrafi zastosowac i zanalizowac oraz dokonac syntezy zasad procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/13_U05 Ma umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów z obszaru konstrukcji, technologii, badań maszyn i procesów wytwórczych z wykorzystaniem komputerowych programów wspomagających. | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności w zastosowaniu wiedzy w celu rozwiązania problemu. |
3,0 | Ma postawowe umiejętności w kluczowych zagadnieniach niezbędnych do rozwiązania problemu. Poprawnie dobiera i wykorzystuje narzędzia. | |
3,5 | Student wykazał się pośrednią wiedzą określoną dla ocen 3 i 4. | |
4,0 | Ma ugruntowane umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować. | |
4,5 | Student wykazał się pośrednią wiedzą określoną dla ocen 4 i 5. | |
5,0 | Ma pogłębione umiejętności w zagadnieniach związanych z rozwiązywanym problemem. Potrafi samodzielnie dobierać sposoby, narzędzia dla rozwiązania problemu i je skutecznie zastosować. Potrafi uzasadnić swój sposób rozwiązania problemu i go efektywnie prezentować i bronić. | |
ZIP_2A_D3/13_U06 Umiejetnosc pisania pracy magisterskiej i prezentacji jej wyników. | 2,0 | Student nie opanował umiejetnosci planowania w czasie prac zwiazanych z realizacja pracy magisterskiej. |
3,0 | Studenci opanował w sposób podstawowy umiejetnosc planowania w czasie prac zwiazanych z realizacja pracy magisterskiej. | |
3,5 | Studenci opanował umiejetnosc planowania i opisania w czasie prac zwiazanych z realizacja pracy magisterskiej. | |
4,0 | Studenci opanował umiejetnosc planowania, opisania w czasie i wartosciowania prac zwiazanych z realizacja pracy magisterskiej. | |
4,5 | Studenci opanował umiejetnosc planowania, opisania w czasie, wartosciowania i organizowania prac zwiazanych z realizacja pracy magisterskiej. | |
5,0 | Studenci opanował umiejetnosc planowania, opisania w czasie, wartosciowania, organizowania oraz scharakteryzowania prac zwiazanych z realizacja pracy magisterskiej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D3/13_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się. Potrafi zaplanować realizację pracy w określonym czasie | 2,0 | Ujawnia nieprzygotowanie i brak zaangażowania w realizacji pracy. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w trakcie realizacji pracy | |
3,5 | Student wykazał się pośrednią wiedzą określoną dla ocen 3 i 4. | |
4,0 | Ujawnia aktywność w przygotowaniu i terminowym realizowaniu pracy. | |
4,5 | Student wykazał się pośrednią wiedzą określoną dla ocen 4 i 5. | |
5,0 | Ujawnia samodzielne dążenie do poszerzania nabywanej wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązania zagadnienia. W terminie realizuje pracę. |
Literatura podstawowa
- Sołdek J., Metodyka realizacji pracy dyplomowej z zakresu informatyki, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1998