Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja procesów oraz decyzji finansowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i symulacja procesów oraz decyzji finansowych | ||
Specjalność | inżynieria finansowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy zarządzania, podstawy mikro- i makroekonomii, podstawy rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego, Przekazanie wiedzy dotyczącej mechanizmów zachowań finansowych różnych podmiotów gospodarczych: * procesów decyzyjnych, * modeli decyzyjnych, * problemów racjonalności decyzji Ukształtowanie umiejętności z zakresu modelowania przebiegu procesów w organizacji w wybranym środowisku, przeprowadzania symulacji przebiegu procesów przy założonych danych, analizowania przebiegu procesu podejmowania decyzji w uwzględnieniem zarówno czynników obiektywnych jak i teorii finansów behawioralnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratoria odpowiadające treściom wykładów, w szczególności : modelowanie procesów z wykorzystaniem środowiska ADONIS (Mapy procesów, Symulacja przebiegu procesów biznesowych, Model obiegu dokumentacji w organizacji, Modelowanie środowiska pracy, Analiza modeli procesów – kwerendy , raporty); Modelowanie procesów decyzyjnych przy niepełnej informacji | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowoczesne technologie zarządzania a modelowanie procesów Przegląd wybranych narzędzi CASE do modelowania procesów Komputerowe narzędzia do modelowania procesów w przedsiębiorstwie na przykładzie ARIS i/lub ADONIS Procesy decyzyjne, modele decyzyjne, problem racjonalności decyzji Podejmowanie decyzji w warunkach niepełnej informacji Decyzje finansowe a awersja do ryzyka Planowanie strategiczne a decyzje finansowe Identyfikacja źródeł finansowania przedsiębiorstwa | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w formie prezentacji multimedialnej opracowanej na podstawie dostępnej literatury, wsparty praktycznymi przykładami odnoszącymi się do aktualnej sytuacji gospodarczej. Podczas ćwiczeń laboratoryjnych studenci z pomocą prowadzącego modelują przebiegi procesów biznesowych w wybranych przykładowych organizacjach, opracowują modele podejmowania decyzji finansowych na podstawie dostępnych danych i profilu inwestora. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: jakość / prawidłowość wykonanych zadań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium z teoretycznych podstaw przedstawionych podczas wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/02_W01 Po ukończeniu przedmiotu student: - zna i rozumie zasady modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego, - posiada wiedzę dotyczącą mechanizmów zachowań finansowych różnych podmiotów gospodarczych: * procesów decyzyjnych, * modeli decyzyjnych, * problemów racjonalności decyzji | ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W04, ZIP_2A_W12 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/02_U01 Po ukończeniu przedmiotu student potrafi: - zamodelować przebieg procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonać symulację przebiegu procesów przy założonych danych, - przeanalizować przebieg procesu podejmowania decyzji w uwzględnieniem zarówno czynników obiektywnych jak i teorii finansów behawioralnych | ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U15, ZIP_2A_U21 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_2A_D2/02_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji finansowych w opisie i kierowaniu działalnością organizacji | ZIP_2A_K04 | T2A_K06 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/02_W01 Po ukończeniu przedmiotu student: - zna i rozumie zasady modelowania procesów gospodarczych z uwzględnieniem specyfiki otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego, - posiada wiedzę dotyczącą mechanizmów zachowań finansowych różnych podmiotów gospodarczych: * procesów decyzyjnych, * modeli decyzyjnych, * problemów racjonalności decyzji | 2,0 | brak znajomości zasad modelowania proc. gospodarczych |
3,0 | podstawowa znajomość zasad modelowania proc. gospodarczych | |
3,5 | zadowalająca znajomość zasad modelowania proc. gospodarczych | |
4,0 | dobra znajomość zasad modelowania proc. gospodarczych | |
4,5 | bardzo dobra znajomość zasad modelowania proc. gospodarczych | |
5,0 | biegła znajomość zasad modelowania proc. gospodarczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/02_U01 Po ukończeniu przedmiotu student potrafi: - zamodelować przebieg procesów w organizacji w wybranym środowisku, - wykonać symulację przebiegu procesów przy założonych danych, - przeanalizować przebieg procesu podejmowania decyzji w uwzględnieniem zarówno czynników obiektywnych jak i teorii finansów behawioralnych | 2,0 | brak umiejętności modelowania procesów |
3,0 | umiejętnośc zamodelowania prostych procesów i decyzji | |
3,5 | umiejętnośc zamodelowania prostych procesów decyzji, wykonanie prostych symulacji przebiegu procesów | |
4,0 | dobra umiejetność modelowania procesów i decyzji,oraz przeprowadzenia symulacji | |
4,5 | umiejetność modelowania złożonych procesów i decyzji oraz przeprowadzenia zaawansowanych symulacji wraz z analizą obserwowanych wyników | |
5,0 | umiejetność modelowania złożonych procesów i przeprowadzenia zaawansowanych symulacji wraz z analizą obserwowanych wyników w odniesieniu do teorii zarządzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_2A_D2/02_K01 Student posiada kompetencje w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji finansowych w opisie i kierowaniu działalnością organizacji | 2,0 | brak kompetencji w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji w opisie i kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa |
3,0 | podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji w opisie i kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa, działanie w sposób odtwórczy | |
3,5 | podstawowe kompetencje w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji w opisie i kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa, działanie w sposób schematyczny | |
4,0 | dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji w opisie i kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa, działanie w sposób schematyczny, umiejętność prostych modyfikacji schematów myślowych | |
4,5 | dobre kompetencje w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji w opisie i kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa, działanie w sposób schematyczny, dobra umiejętność modyfikacji schematów myślowych | |
5,0 | wysokie kompetencje w zakresie zastosowania metod modelowania i symulacji procesów oraz decyzji w opisie i kierowaniu działalnością przedsiebiorstwa, działanie w sposób kreatywny, wyszukiwnie zastosowan i rozwiązań alternatywnych |
Literatura podstawowa
- Sharon A., Modelowanie danych, Helion, 2006
- Zdanowicz R., Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2007
- Nahotko S., Analiza i decyzje finansowe w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, 1998
- Kowalczyk J., Kusak A., Decyzje finansowe firmy, CH Beck, 2006
Literatura dodatkowa
- ., Zarządzanie procesami biznesowymi z systemem ADONIS (www.boc-pl.com), 2011