Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria finansowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Kołodziejczyk <Joanna.Kolodziejczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum systemów informatycznych, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
C-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i tworzenia prosytch systemów z wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
C-3Umiejętność pracy i wykonywania projektów w grupie. Rozdział ról i praca w przydzielonej roli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaponanie z formą zajęć1
T-L-2Wykorzystanie języka Prolog to tworzenia systemów z wiedzą.2
T-L-3Język CLIPS do projektowania systemu ekspertowego. część I2
T-L-4Język CLIPS rozwinięcie część II2
T-L-5Tworzenie systemu doradczego z użyciem narzędzia expertise2go lulb CLIPS2
T-L-6Pozyskiwanie wiedzy od eksperta i automatycznie z danych z wykorzystaniem WEKA.2
T-L-7Projektowanie portalu informacyjnego przedsiębiorstwa.2
T-L-8Rozliczenie zadań i zaliczenie formy zajęć2
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-2Bird Island (by Konoco) - praktyczna zabawa pozwalająca zrozumieć istotę zarządzania wiedzą w organizacji.2
T-W-3Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia się organizacji. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.2
T-W-4Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Wykrywanie własnego stylu uczenia poprzez kwestionariusz (autor D. Kolb).2
T-W-5Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.2
T-W-6Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą2
T-W-7Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. Logiczna reprezentacja wiedzy w systemie. Rachunek zdań i predykatów I rzędu i schematy wnioskowania.2
T-W-8Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą. Budowa systemu, przykłady stosowanych systemów doradczych.2
T-W-9Reprezentacja niepewności w systemach z wiedzą wyrażane probabilistycznie.2
T-W-10Wyrażanie niepewności w systemie z wiedzą z wykorzystanie współczynników pewności. Omówienie systemu MYCIN.2
T-W-11Reprezentacja niepewności w systemach z wiedzą: logika rozmyta. Przykłady wnioskowanie rozmytego.2
T-W-12Pozaregułowa reprezentacja wiedzy: sieci semantyczne, ramy. Semantyczne przeszukiwanie.2
T-W-13Narzędzia programistyczne stosowane w systemch zarządzaniu wiedzą. Przegląd, omówienie.2
T-W-14Implementacja systemów zarządzania wiedzą.2
T-W-15Powtórzenie materiału przed egzaminem2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3wykonanie zadań domowych5
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów7
29
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Konsultacje z udział w egzaminie4
A-W-4Przygotowanie do zajęć praktycznych. Studiowanie artykułów dotyczących zadanej tematyki wykładu.10
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - wykład informacyjne z pogadanką i wyjaśnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
M-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadań domowych i podaczas zajęć.
S-3Ocena formująca: Wykonanie gier edukacyjnych w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/06_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Będzie rozróżniał modele uczenia i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu.
ZIP_2A_W11, ZIP_2A_W06T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05C-1T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-14, T-W-12, T-W-9, T-W-13, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-11M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/06_U01
Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwać narzędzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwać się shellem ekspertowym. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
ZIP_2A_U19, ZIP_2A_U21T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19C-2T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/06_K01
W ramach ćwiczń i gier student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
ZIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04C-3T-W-2, T-W-5M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/06_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Będzie rozróżniał modele uczenia i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu.
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/06_U01
Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwać narzędzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwać się shellem ekspertowym. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Potrafi napisać prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy.
5,0Student potrafi zaprojektować prosty system zarządzania wiedzą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/06_K01
W ramach ćwiczń i gier student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
2,0Nie bierze udziału w grze.
3,0Uczestniczy w grze.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. K. Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Nick Milton i inni, Materiały ze strony firmy Knoco Ltd., 2011, http://www.knoco.com/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaponanie z formą zajęć1
T-L-2Wykorzystanie języka Prolog to tworzenia systemów z wiedzą.2
T-L-3Język CLIPS do projektowania systemu ekspertowego. część I2
T-L-4Język CLIPS rozwinięcie część II2
T-L-5Tworzenie systemu doradczego z użyciem narzędzia expertise2go lulb CLIPS2
T-L-6Pozyskiwanie wiedzy od eksperta i automatycznie z danych z wykorzystaniem WEKA.2
T-L-7Projektowanie portalu informacyjnego przedsiębiorstwa.2
T-L-8Rozliczenie zadań i zaliczenie formy zajęć2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-2Bird Island (by Konoco) - praktyczna zabawa pozwalająca zrozumieć istotę zarządzania wiedzą w organizacji.2
T-W-3Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia się organizacji. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.2
T-W-4Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Wykrywanie własnego stylu uczenia poprzez kwestionariusz (autor D. Kolb).2
T-W-5Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.2
T-W-6Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą2
T-W-7Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. Logiczna reprezentacja wiedzy w systemie. Rachunek zdań i predykatów I rzędu i schematy wnioskowania.2
T-W-8Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą. Budowa systemu, przykłady stosowanych systemów doradczych.2
T-W-9Reprezentacja niepewności w systemach z wiedzą wyrażane probabilistycznie.2
T-W-10Wyrażanie niepewności w systemie z wiedzą z wykorzystanie współczynników pewności. Omówienie systemu MYCIN.2
T-W-11Reprezentacja niepewności w systemach z wiedzą: logika rozmyta. Przykłady wnioskowanie rozmytego.2
T-W-12Pozaregułowa reprezentacja wiedzy: sieci semantyczne, ramy. Semantyczne przeszukiwanie.2
T-W-13Narzędzia programistyczne stosowane w systemch zarządzaniu wiedzą. Przegląd, omówienie.2
T-W-14Implementacja systemów zarządzania wiedzą.2
T-W-15Powtórzenie materiału przed egzaminem2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3wykonanie zadań domowych5
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów7
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Konsultacje z udział w egzaminie4
A-W-4Przygotowanie do zajęć praktycznych. Studiowanie artykułów dotyczących zadanej tematyki wykładu.10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/06_W01Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Będzie rozróżniał modele uczenia i potrafił je wykorzystać w zarządzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
ZIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum systemów informatycznych, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
Treści programoweT-W-5Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.
T-W-8Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą. Budowa systemu, przykłady stosowanych systemów doradczych.
T-W-3Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia się organizacji. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.
T-W-1Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.
T-W-7Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. Logiczna reprezentacja wiedzy w systemie. Rachunek zdań i predykatów I rzędu i schematy wnioskowania.
T-W-14Implementacja systemów zarządzania wiedzą.
T-W-12Pozaregułowa reprezentacja wiedzy: sieci semantyczne, ramy. Semantyczne przeszukiwanie.
T-W-9Reprezentacja niepewności w systemach z wiedzą wyrażane probabilistycznie.
T-W-13Narzędzia programistyczne stosowane w systemch zarządzaniu wiedzą. Przegląd, omówienie.
T-W-4Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Wykrywanie własnego stylu uczenia poprzez kwestionariusz (autor D. Kolb).
T-W-2Bird Island (by Konoco) - praktyczna zabawa pozwalająca zrozumieć istotę zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-6Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą
T-W-10Wyrażanie niepewności w systemie z wiedzą z wykorzystanie współczynników pewności. Omówienie systemu MYCIN.
T-W-11Reprezentacja niepewności w systemach z wiedzą: logika rozmyta. Przykłady wnioskowanie rozmytego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjne z pogadanką i wyjaśnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/06_U01Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwać narzędzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwać się shellem ekspertowym. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
ZIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i tworzenia prosytch systemów z wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
Treści programoweT-L-7Projektowanie portalu informacyjnego przedsiębiorstwa.
T-L-3Język CLIPS do projektowania systemu ekspertowego. część I
T-L-6Pozyskiwanie wiedzy od eksperta i automatycznie z danych z wykorzystaniem WEKA.
T-L-2Wykorzystanie języka Prolog to tworzenia systemów z wiedzą.
T-L-5Tworzenie systemu doradczego z użyciem narzędzia expertise2go lulb CLIPS
T-L-4Język CLIPS rozwinięcie część II
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadań domowych i podaczas zajęć.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Potrafi napisać prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy.
5,0Student potrafi zaprojektować prosty system zarządzania wiedzą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/06_K01W ramach ćwiczń i gier student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność pracy i wykonywania projektów w grupie. Rozdział ról i praca w przydzielonej roli.
Treści programoweT-W-2Bird Island (by Konoco) - praktyczna zabawa pozwalająca zrozumieć istotę zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-5Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjne z pogadanką i wyjaśnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Wykonanie gier edukacyjnych w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie bierze udziału w grze.
3,0Uczestniczy w grze.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.