Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria finansowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie kapitałem i inwestycjami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie kapitałem i inwestycjami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,10,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 0,90,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość matematyki oraz mikro- i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu student powinien umieć przewidywać: • następstwa finansowe wyboru określonej formy prowadzenia działalności gospodarczej, • sposób zarządzania kapitałem (stałym i obrotowym) oraz inwestycjami w przedsiębiorstwie, • możliwe formy finansowania działalności przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstwa informatycznego, • następstwa określonych decyzji finansowych i inwestycyjnych,
C-2Po ukończeniu kursu student powinien umieć: • określić istotę i zasady finansowania przedsiębiorstwa, • dokonać analizy kondycji finansowej przedsiębiorstwa, • dokonać wyboru i oceny kosztów wykorzystania własnych i obcych źródeł finansowania przedsiębiorstwa, • dokonać oceny efektywności realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych, • sporządzić plany finansowe, inwestycyjne w przedsiębiorstwie, • zarządzać majątkiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z podstawowymi funkcjami finansowymi programu Excel3
T-L-2Wyznaczanie podstawowych miar efektywności inwoestycji i kapitału5
T-L-3Wyznaczanie dynamicznych miar efektywności4
T-L-4Nowoczesne proceduy oceny staniu firmy: Scoring, EVA, MVA3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i podstawowe definicje działania i funkcji rynków finansowych2
T-W-2Istota i cele przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo i jego rodzaje. Cechy przedsiębiorstwa2
T-W-3Podstawy matematyki finansowej (wartość bieżąca i przyszła kapitału, dyskontowanie, koszt kapitału, zależność pomiędzy kosztem kapitału a ryzykiem)3
T-W-4Inżynieria finansowa w przedsiębiorstwie; praktyczne problemy związane z zarządzaniem finansami w przedsiębiorstwie pod kątem zwiększenia jego wartości i zachowania płynności. Pośrednictwo finansowe2
T-W-5Koszt kapitału i jego struktura. Koszt kapitału w przedsiębiorstwie. Efekt dźwigni finansowej. Struktura kapitału a wartość firmy3
T-W-6Inwestowanie kapitału – inwestycje rzeczowe i pieniężne. Metody oceny projektów inwestycyjnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do laboratoriów7
24
wykłady
A-W-1Aktywny udział studentów w wykładach, poparty dyskusją i pytaniami15
A-W-2Projekt z zakresu zarządzania kapitałem wraz z analizą ryzyka.12
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
29

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusje ze studentami i pytania ze strony studnetów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie konspektu na zadany temat + egzamin w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/11_W01
Student zna metody dotyczące analizowania sytuacyjnego, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków i dokonywania krytycznej oceny procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03, ZIP_2A_W05, ZIP_2A_W06, ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W09, ZIP_2A_W12T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W11C-2T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/11_U01
Umiejętności dotyczą: analizowania sytuacji, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, komunikowania się w grupie, posługiwania się technikami informatycznymi, interpretacji danych statystycznych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia
ZIP_2A_U16, ZIP_2A_U21, ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U09, ZIP_2A_U24, ZIP_2A_U12, ZIP_2A_U11, ZIP_2A_U18, ZIP_2A_U10T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19C-1T-W-5, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_C/11_K01
Kompetencje: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studenta.
ZIP_2A_K04T2A_K06C-2T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/11_W01
Student zna metody dotyczące analizowania sytuacyjnego, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków i dokonywania krytycznej oceny procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie
2,0Student nie zna żadnego podstawowego pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,0Student zna niektóre, podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,5Student zna większość podstawowych pojęć z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,0Student zna dobrze podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,5Student zna dobrze podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady
5,0Student zna bardzo dobrze podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/11_U01
Umiejętności dotyczą: analizowania sytuacji, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, komunikowania się w grupie, posługiwania się technikami informatycznymi, interpretacji danych statystycznych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia
2,0Student nie potrafi użyć żadnego podstawowego narzędzia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,0Student nie potrafi użyć niektóre podstawowe narzędzia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,5Student nie potrafi użyć większość podstawowych narzędzi z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami, ale bez wlasnych przemyśleń
4,5Student potrafi posługiwać się dobrze narzędziami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
5,0Student potrafi posługiwać się bardzo dobrze narzędziami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady zastosowań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_C/11_K01
Kompetencje: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studenta.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować żadnego podstawowego pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,0Student potrafi tylko bardzo ogólnie scharakteryzować niektóre pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,5Student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,0Student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe pojęcia i szczegółowo scharakteryzować niektóre pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,5Student potrafi w sprawnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady

Literatura podstawowa

  1. Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2000
  2. Sierpińska M., Machała T., Metody podejmowania decyzji finansowych. Analiza przykładów i przypadków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Górski M., Rynkowy system finansowy, PWE, Warszawa, 2007
  4. Jajuga K., Jajuga T., Inwestycje. Instrumenty finansowe. Ryzyko finansowe. Inżynieria finansowa, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Zaleśkiewicz T., Psychologia inwestora giełdowego, PWE, Gdańsk, 2004
  2. Janc A., Bank i jego miejsce w pośrednictwie finansowym okresu transformacji, Twigger, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z podstawowymi funkcjami finansowymi programu Excel3
T-L-2Wyznaczanie podstawowych miar efektywności inwoestycji i kapitału5
T-L-3Wyznaczanie dynamicznych miar efektywności4
T-L-4Nowoczesne proceduy oceny staniu firmy: Scoring, EVA, MVA3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i podstawowe definicje działania i funkcji rynków finansowych2
T-W-2Istota i cele przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo i jego rodzaje. Cechy przedsiębiorstwa2
T-W-3Podstawy matematyki finansowej (wartość bieżąca i przyszła kapitału, dyskontowanie, koszt kapitału, zależność pomiędzy kosztem kapitału a ryzykiem)3
T-W-4Inżynieria finansowa w przedsiębiorstwie; praktyczne problemy związane z zarządzaniem finansami w przedsiębiorstwie pod kątem zwiększenia jego wartości i zachowania płynności. Pośrednictwo finansowe2
T-W-5Koszt kapitału i jego struktura. Koszt kapitału w przedsiębiorstwie. Efekt dźwigni finansowej. Struktura kapitału a wartość firmy3
T-W-6Inwestowanie kapitału – inwestycje rzeczowe i pieniężne. Metody oceny projektów inwestycyjnych.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do laboratoriów7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział studentów w wykładach, poparty dyskusją i pytaniami15
A-W-2Projekt z zakresu zarządzania kapitałem wraz z analizą ryzyka.12
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
29
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/11_W01Student zna metody dotyczące analizowania sytuacyjnego, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków i dokonywania krytycznej oceny procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
ZIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_2A_W12posiada wiedzę z zakresu symulacji procesów produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Po ukończeniu kursu student powinien umieć: • określić istotę i zasady finansowania przedsiębiorstwa, • dokonać analizy kondycji finansowej przedsiębiorstwa, • dokonać wyboru i oceny kosztów wykorzystania własnych i obcych źródeł finansowania przedsiębiorstwa, • dokonać oceny efektywności realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych, • sporządzić plany finansowe, inwestycyjne w przedsiębiorstwie, • zarządzać majątkiem.
Treści programoweT-W-2Istota i cele przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo i jego rodzaje. Cechy przedsiębiorstwa
T-L-2Wyznaczanie podstawowych miar efektywności inwoestycji i kapitału
T-L-3Wyznaczanie dynamicznych miar efektywności
T-W-1Wprowadzenie i podstawowe definicje działania i funkcji rynków finansowych
T-W-3Podstawy matematyki finansowej (wartość bieżąca i przyszła kapitału, dyskontowanie, koszt kapitału, zależność pomiędzy kosztem kapitału a ryzykiem)
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusje ze studentami i pytania ze strony studnetów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie konspektu na zadany temat + egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnego podstawowego pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,0Student zna niektóre, podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,5Student zna większość podstawowych pojęć z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,0Student zna dobrze podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,5Student zna dobrze podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady
5,0Student zna bardzo dobrze podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/11_U01Umiejętności dotyczą: analizowania sytuacji, stawiania pytań, dokonywania syntezy, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, komunikowania się w grupie, posługiwania się technikami informatycznymi, interpretacji danych statystycznych, podejmowania decyzji, wykorzystania metod badawczych, samokształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
ZIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
ZIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_2A_U24ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządznia produkcją i innowacjami
ZIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
ZIP_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
ZIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student powinien umieć przewidywać: • następstwa finansowe wyboru określonej formy prowadzenia działalności gospodarczej, • sposób zarządzania kapitałem (stałym i obrotowym) oraz inwestycjami w przedsiębiorstwie, • możliwe formy finansowania działalności przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstwa informatycznego, • następstwa określonych decyzji finansowych i inwestycyjnych,
Treści programoweT-W-5Koszt kapitału i jego struktura. Koszt kapitału w przedsiębiorstwie. Efekt dźwigni finansowej. Struktura kapitału a wartość firmy
T-L-4Nowoczesne proceduy oceny staniu firmy: Scoring, EVA, MVA
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusje ze studentami i pytania ze strony studnetów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie konspektu na zadany temat + egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi użyć żadnego podstawowego narzędzia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,0Student nie potrafi użyć niektóre podstawowe narzędzia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,5Student nie potrafi użyć większość podstawowych narzędzi z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,0Student potrafi posługiwać się narzędziami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami, ale bez wlasnych przemyśleń
4,5Student potrafi posługiwać się dobrze narzędziami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
5,0Student potrafi posługiwać się bardzo dobrze narzędziami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady zastosowań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_C/11_K01Kompetencje: zdolności do aktywnej postawy, przedsiębiorczości, samodzielności, krytycyzmu, niezależności myślenia oraz innych postaw wynikających ze specyfiki specjalności studenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Po ukończeniu kursu student powinien umieć: • określić istotę i zasady finansowania przedsiębiorstwa, • dokonać analizy kondycji finansowej przedsiębiorstwa, • dokonać wyboru i oceny kosztów wykorzystania własnych i obcych źródeł finansowania przedsiębiorstwa, • dokonać oceny efektywności realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych, • sporządzić plany finansowe, inwestycyjne w przedsiębiorstwie, • zarządzać majątkiem.
Treści programoweT-W-2Istota i cele przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo i jego rodzaje. Cechy przedsiębiorstwa
T-W-5Koszt kapitału i jego struktura. Koszt kapitału w przedsiębiorstwie. Efekt dźwigni finansowej. Struktura kapitału a wartość firmy
T-W-4Inżynieria finansowa w przedsiębiorstwie; praktyczne problemy związane z zarządzaniem finansami w przedsiębiorstwie pod kątem zwiększenia jego wartości i zachowania płynności. Pośrednictwo finansowe
T-W-6Inwestowanie kapitału – inwestycje rzeczowe i pieniężne. Metody oceny projektów inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusje ze studentami i pytania ze strony studnetów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie konspektu na zadany temat + egzamin w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować żadnego podstawowego pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,0Student potrafi tylko bardzo ogólnie scharakteryzować niektóre pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
3,5Student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,0Student potrafi w ogólny sposób scharakteryzować podstawowe pojęcia i szczegółowo scharakteryzować niektóre pojęcia z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
4,5Student potrafi w sprawnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami
5,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować podstawowe narzędzia i metody z zakresu zarządzania kapitałem i inwestycjami oraz potrafi wskazać odpowiednie przykłady