Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
C-2- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1-czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia -aktywność ruchowa ,praca,wypoczynek, czas wolny -wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka -zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia ,płci -aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości -ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/02/02/02_K01
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
ZIP_1A_K05T1A_K02C-2M-1S-1
ZIP_1A_A/02/02/02_K02
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K09, ZIP_1A_K05T1A_K02, T1A_K05C-1, C-2M-1S-1
ZIP_1A_A/02/02/02_K03
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K09, ZIP_1A_K05T1A_K02, T1A_K05C-1, C-2M-1S-1

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/02/02/02_K01
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
2,0-nie uczęszcza na zajęcia -wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy -nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_A/02/02/02_K02
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy - nie wywiązuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_A/02/02/02_K03
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
  2. J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
  3. J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1-czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia -aktywność ruchowa ,praca,wypoczynek, czas wolny -wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka -zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia ,płci -aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości -ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/02/02/02_K01Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0-nie uczęszcza na zajęcia -wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy -nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/02/02/02_K02-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
ZIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
C-2- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy - nie wywiązuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/02/02/02_K03-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
ZIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
C-2- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0