Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie procesów wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie procesów wytwarzania | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy i techniki produkcyjne |
W-2 | Procesy i techniki wytwarzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania procesów wytwarzania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych wytwarzania maszyn. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności. | 13 |
T-P-2 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji. | 2 |
T-W-2 | Organizacja i formy przepływu produkcji - produkcja jednostkowa, seryjna, masowa, technologia grupowa. | 1 |
T-W-3 | Proces technologiczny i jego elementy składowe. Dokumentacja technologiczna | 2 |
T-W-4 | Metodyka projektowania procesu technologicznego. | 1 |
T-W-5 | Technologiczność konstrukcji. | 1 |
T-W-6 | Rodzaje półfabrykatów, naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału. | 2 |
T-W-7 | Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki. | 2 |
T-W-8 | Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn. Zasady bazowania i ustalania przedmiotów. | 2 |
T-W-9 | Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Technologia typowych połączeń jednostek montażowych. Formy organizacyjne montażu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Realizacja projektu | 10 |
A-P-3 | Konsultacje projektu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów wykonywanych dla wskazanych części maszyn. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/7_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/7_U01 Student ma umiejętność opracowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | ZIP_1A_U19 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-2 | T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D2/7_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania procesu wytwarzania. | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-P-1, T-W-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/7_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zasad projektowania procesu wytwarzania przedstawionych na zajęciach. |
3,0 | Student poprawnie opisuje podstawowe zasady projektowania procesu. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować poprawnie przedstawione na zajęciach zasady projektowania procesów. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi scharakteryzować zasady projektowania procesów ale również potrafi je uzasadnić. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie analizować zaproponowane rozwiązanie procesów wytwarzania | |
5,0 | Student potrafi efektywnie analizowac i dyskutować o wariantowości prosesów wytwarzania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/7_U01 Student ma umiejętność opracowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | 2,0 | Student zaprojektował proces technologiczny niewłaściwej strukturze operacji, niedokładnie ocenił technologiczność lub nie opracował kart instrukcyjnych dla podstawowych operacji. |
3,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji. | |
3,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania. | |
4,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabtykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania oraz określił parametry procesu. | |
4,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. | |
5,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował kartę technologiczną i karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. Określił normę czasu dla poszczególnych operacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D2/7_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Potrafi rozpoznawać uwarunkowania efektywnego planowania procesu wytwarzania. | 2,0 | Ujawnia rażące nieprzygotowanie i brak zaangażowania w trakcie zajęć |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie w trakcie realizacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia aktywność i staranność w realizacji projektu. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności przy rozwiązywaniu zagadnień w obszarze projektowania procesu wytwarzania. |
Literatura podstawowa
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Durlik I., Inżynieria zarządzania. Cz. II. Strategia wytwarzania, projektowanie procesów i systemów produkcyjnych., Agencja wydawnicza Placet., Warszawa, 1996