Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Zmiany i doskonalenie organizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zmiany i doskonalenie organizacji | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o organizacji |
W-2 | Wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi |
W-3 | wiedza z zakresu zarządzania strategicznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozdzajem i istotą zmian w przedsiębiorstwie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności analizy organizacji i przeprowadzania w niej zmian |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania zmian w przedsiębiorstwie |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół |
C-5 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji wyników sprawozdania z projektu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-L-2 | studia przypadków dla przedsiębiorstw takich jak: Ford, L'oreal, Honda itp. | 14 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
T-P-2 | Konsultacje dotyczące przygotowanie sprawozdania z projektu przedstawiającego analizę wybranego przedsiębiorstwa pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia dla wybranego przedsiębiorstwa. Projekt jest realizowany w parach. | 24 |
T-P-3 | Prezentacja projektu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka organizacji a proces zmian ( koniecznośc zmian, motywy zmian) | 3 |
T-W-2 | Rodzaje zmian | 3 |
T-W-3 | Metodyka przeprowadzania zmian | 3 |
T-W-4 | Określanie wizji zmian | 3 |
T-W-5 | Pobudzanie do zmian | 3 |
T-W-6 | Przyspieszanie procesu zmian | 3 |
T-W-7 | Pilotowanie zmian | 4 |
T-W-8 | Ralizowanie zmian | 4 |
T-W-9 | Aspekty emocjonalne procesu zmian | 3 |
T-W-10 | Kształtowanie nowych kompetencji pracowników – aktorów zmian | 4 |
T-W-11 | Komunikacja w procesie zmian. | 3 |
T-W-12 | Opór wobec zmian i jego pokonywanie | 3 |
T-W-13 | Metody doskonalenia organizacji | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 7 |
A-L-3 | Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych materiałów | 6 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
A-P-2 | Konsultacje w ramach zajęć projektowych | 26 |
A-P-3 | Realizacja projektu | 30 |
A-P-4 | Prezentacja projektu | 4 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 41 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
88 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki |
M-2 | Ćwiczenia: metody aktywizujące w postaci studiów przypadku wybranych przedsiębiorstw oraz metody praktyczne w postaci ćwiczeń przedmiotowych |
M-3 | Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dane z przedsiębiorstw |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć praktycznych w postaci ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny (zestaw obejmujący 5 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest oceną średnia z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O6/01_W01 Student potrafi zdefiniować rodzaje zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O6/01_U01 ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13 | InzA_U05 | C-2 | T-L-2, T-P-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-5, S-2, S-4 |
ZIP_1A_O6/01_U02 ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | ZIP_1A_U12 | T1A_U02 | — | C-4 | T-P-1, T-L-2 | M-3, M-2 | S-2, S-4 |
ZIP_1A_O6/01_U03 ma umiejętność oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie, | ZIP_1A_U27 | T1A_U02 | — | C-2 | T-W-10 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O6/01_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji | ZIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2 | T-W-10, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-5 |
ZIP_1A_O6/01_K02 ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-4 | T-P-1 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O6/01_W01 Student potrafi zdefiniować rodzaje zmian, scharakteryzować elementy procesu zmian i metodykę przeprowadzania zmian w organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu zmian w organizacji, rodzajów zmian, elementów procesu zmian i metodyki przeprowadzania zmian w organizacji, metod doskonalenia organizacji oraz sposobów pokonywania oporu wobec zmian w sposób ogólny. Nie wykazjue umiejętności analizowania i wykorzystania zdobytej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O6/01_U01 ma umiejętność analizowania organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności analizowania wybranego rodzaju organizacji w kontekście potrzeby wprowadzania zmian | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/01_U02 ma umiejetność pracy w zespołach i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności pracy w zespołach lub indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/01_U03 ma umiejętność oceny potrzeb kształcenia i samokształecenia się pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie, | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności oceny potrzeb kształcenia i samoksztąłcenia sie pracowników w kontekście wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie, Potrafi wykorzystać tylko podtawowe metody oceny potrzeb kształcenia pracowników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O6/01_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę dokształcania pracowników w kontekście zmian i doskonalenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_O6/01_K02 ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Clarke, Zarządzanie zmianą, Gebethner i Ska, Warszawa, 1997
- G. Benoit, G.Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie. Jak osiągnąć sukces?, Wyd. Poltext, Warszawa, 1997
- M. Bratnicki, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
- J. Majchrzak, Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, 2002
- J. Penc, Decyzje i zmiany w organizacji, Wyd. Difin, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- B. Cruard, F. Meston, Kierowanie zmianami w przedsiębiorstwie, Poltext, Warszawa, 1997
- D.K. Car, K.J. Hard, W. Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa, 1966