Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie personelem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie personelem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Podstawy nauki o zarządzaniu przedsiębiorstwem |
W-3 | Podstawy ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i metodami realizacji funkcji personalnej w przedsiębiorstwie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia i wykorzystania narzędzi w procesie realizacji funkcji personalnej |
C-3 | Troska o indywidualny rozwój, uczenie się i nastawienie na współpracę grupową |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy funkcji kadrowej | 2 |
T-A-2 | Formułowanie strategii personalnej przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-3 | Analiza pracy | 2 |
T-A-4 | Dobór personelu do przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-5 | Projekt systemu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie | 2 |
T-A-6 | Projekt systemu oceniania pracowników | 2 |
T-A-7 | Szkolenie i rozwój pracowników | 2 |
T-A-8 | Audyt i ocena funkcji kadrowej | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i elementy funkcji kadrowej. Podstawowe modele zarządzania personelem | 2 |
T-W-2 | Strategia personalna przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-3 | Metody planowania potrzeb kadrowych | 2 |
T-W-4 | Dobór i derekrutacja personelu | 2 |
T-W-5 | System motywacyjny przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-6 | Ocenianie pracowników | 2 |
T-W-7 | Szkolenie i rozwój pracowników | 2 |
T-W-8 | Organizacja i ocena funkcji kadrowej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu do opracowania ćwiczeń | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie studenta do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładu i ćwiczeń | 3 |
A-W-4 | zaliczenie ptrzedmiotu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Prezentacje |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie egzaminu pisemnego |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie prac realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena postawy i aktywności studenta w trakcie pracy grupowej na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/13_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W02 potrafi scharakteryzować model kapitału ludzkiego i model sita | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W03 ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W04 potrafi scharakteryzować podstawowe strategie personalne | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-A-2 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W05 zna podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-3, T-A-3 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W06 zna podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-4, T-A-4 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W07 zna kluczowe elementy systemu motywacyjnego | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-5, T-A-5 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W08 wymienia i charakteryzyuje składowe elementy systemu oceniania | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
ZIP_1A_C/13_W09 ma wiedzę z zakresu szkoleń i rozwoju pracowników | ZIP_1A_W17 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W04 | C-1 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/13_U01 tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań | ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2 | T-A-3 | M-3, M-2, M-4 | S-2 |
ZIP_1A_C/13_U02 projektuje system doboru personelu do organizacji | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2 | T-A-4 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
ZIP_1A_C/13_U03 konstruuje system wynagrodzeń | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2 | T-W-5, T-A-5 | M-3, M-2, M-4 | S-2 |
ZIP_1A_C/13_U04 tworzy system oceny pracowników | ZIP_1A_U27 | T1A_U02 | — | C-2 | T-W-6, T-A-6 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
ZIP_1A_C/13_U05 tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U27 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04 | — | C-2 | T-A-8, T-W-8 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_C/13_K01 rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery | ZIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3 | T-W-7, T-A-7 | M-4 | S-2 |
ZIP_1A_C/13_K02 ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołowej | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-3 | T-W-7, T-A-7 | M-4 | S-3 |
ZIP_1A_C/13_K03 ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji | ZIP_1A_K04 | T1A_K05 | — | C-2 | T-W-8, T-A-2, T-A-7 | M-4 | S-3, S-2 |
ZIP_1A_C/13_K04 wyraża oceny w kontekście doskonalenia funkcji personalnej w przedsiębiorstwie | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-2 | T-W-8, T-W-2, T-A-2 | M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/13_W01 ma wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych czynności składających się na funkcję kadrową w przedsiębiorstwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W02 potrafi scharakteryzować model kapitału ludzkiego i model sita | 2,0 | Student nie podaje charakterystyki modelu kapitału ludzkiego i modelu sita |
3,0 | Student podaje charakterystykę modelu kapitału ludzkiego i modelu sita | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W03 ma wiedzę w zakresie organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie podaje czynności i zasad organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student podaje czynności i zasady organizacji zarządzania personelem w przedsiębiorstwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W04 potrafi scharakteryzować podstawowe strategie personalne | 2,0 | Student nie wymienia i nie potrafi scharakteryzować podstawowych strategii personalnych |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje podstawowe strategie personalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W05 zna podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych | 2,0 | Student nie podaje i nie potrafi scharakteryzować podstawowych metod planowania potrzeb kadrowych |
3,0 | Student podaje i charakteryzuje podstawowe metody planowania potrzeb kadrowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W06 zna podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz ma wiedzę z zakresu derekrutacji | 2,0 | Student nie podaje i nie potrafi scharakteryzować podstawowych źródeł i technik rekrutacji personelu oraz nie opisuje procesu derekrutacji |
3,0 | Student podaje i charakteryzuje podstawowe źródła i techniki rekrutacji personelu oraz charakteryzuje proces derekrutacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W07 zna kluczowe elementy systemu motywacyjnego | 2,0 | Student nie wymienia i nie opisuje kluczowych elementów systemu motywacyjnego |
3,0 | Student wymienia i opisuje kluczowe elementy systemu motywacyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W08 wymienia i charakteryzyuje składowe elementy systemu oceniania | 2,0 | Student nie wymienia i nie charakteryzyuje składowych elementów systemu oceniania |
3,0 | Student wymienia i charakteryzyuje składowe elementy systemu oceniania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_W09 ma wiedzę z zakresu szkoleń i rozwoju pracowników | 2,0 | Student nie opisuje działań podejmowanych w zakresie szkoleń i rozwoju pracowników |
3,0 | Student opisuje działania podejmowane w zakresie szkoleń i rozwoju pracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/13_U01 tworzy opis stanowiska pracy i profil wymagań | 2,0 | Student nie tworzy wzorocowego opisu stanowiska pracy i profilu wymagań |
3,0 | Student tworzy wzorocwy opis stanowiska pracy i profil wymagań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_U02 projektuje system doboru personelu do organizacji | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować systeu doboru personelu do organizacji |
3,0 | Student samodzielnie projektuje system doboru personelu do organizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_U03 konstruuje system wynagrodzeń | 2,0 | Student nie potrafi zbudować systemu wynagrodzeń |
3,0 | Student samodzielnie konstruuje system wynagrodzeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_U04 tworzy system oceny pracowników | 2,0 | Student nie tworzy systemu ocen dla pracowników |
3,0 | Student tworzy system ocen dla pracowników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_U05 tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | 2,0 | Student nie potrafi stworzyć zbioru wskaźników do oceny funkcji kadrowej |
3,0 | Student tworzy zbiór wskaźników do oceny funkcji kadrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_C/13_K01 rozumie potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery | 2,0 | Student nie wykazuje zachowań śwadcząch o tym, że akceptuje i realizuje potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery |
3,0 | Student wykazuje zachowania śwadczące o tym, że akceptuje i realizuje potrzebę uczenia się i rozwoju w realizacji indywidualnej ścieżki kariery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_K02 ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy zespołowej | 2,0 | Student nie wykonuje powierzonych mu zadań w ramach zespołu i jego zachowanie nie wskauje, że jest świadom odpowiedzialności za wyniki pracy zespołowej |
3,0 | Student wykonuje powierzone mu zadania w ramach zespołu i jego zachowanie wskauje, że jest świadomy odpowiedzialności za wyniki pracy zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_K03 ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji | 2,0 | Student nie wykazuje zachowań świadczących o tym, że ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji |
3,0 | Student wykazuje zachowania świadczące o tym, że ma świadomość konieczności wprowadzania zmian do organizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIP_1A_C/13_K04 wyraża oceny w kontekście doskonalenia funkcji personalnej w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie analizuje i nie ocenia funkcji personalnej w przedsiębiorstwie w kontekście kierunków jej doskonalenia |
3,0 | Student analizuje i ocenia funkcję personalną w przedsiębiorstwie w kontekście kierunków jej doskonalenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. T. Listwan, Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa, 2004
- red. H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- red. A. Sajkiewicz, Zasoby ludzkie w firmie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, 2004
- A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metd, Antykwa, Kraków, 1998
- M. Armstrong, Zarzadzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, Kraków, 2001