Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Zachowanie człowieka w organizacji - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zachowanie człowieka w organizacji - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Radomski <Janusz.Radomski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot wymaga znajomości podstaw nauki o zarządzaniu personelem |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach |
C-2 | Nabycie umiejętności identyfikacji i oceny zachowań ludzi w organizacjach oraz doboru właściwych strategii interwencji |
C-3 | Kształtowanie postawy otwartości na innych oraz wzmacnianie zachowań funkcjonalnych w pracy zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach | 2 |
T-L-2 | Badanie indywidualnych nastawień i dyspozycji | 2 |
T-L-3 | Badanie kultury organizacyjnej instytucji | 2 |
T-L-4 | Trening komunikacji interpersionalnej | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie | 2 |
T-L-6 | Wprowadzanie zmian do organizacji | 2 |
T-L-7 | Zjawiska patologiczne w organizacjach | 2 |
T-L-8 | Badanie satysfakcji i zaangażowania | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, cele i metody nauki o zachowaniach ludzi w organizacjach | 2 |
T-W-2 | Indywidualne i grupowe determinanty zachowań ludzi w organizacjach | 2 |
T-W-3 | Kulturowe aspekty zachowań ludzi w organizacjach | 2 |
T-W-4 | Komunikowanie się w organizacjach | 2 |
T-W-5 | Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie | 2 |
T-W-6 | Wprowadzanie zmian do organizacji | 2 |
T-W-7 | Zjawiska patologiczne w organizacjach | 2 |
T-W-8 | Determinanty satysfakcji i zaangażowania w pracy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do zajęć audytoryjnych i przygotowanie zadań | 18 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wyklad informacyjny |
M-2 | Metoda podająca - opis |
M-3 | Metoda problemowa - wyklad konwersatoryjny |
M-4 | Metoda aktywizująca - metoda przypadków |
M-5 | Metoda aktywizująca - inscenizacja |
M-6 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie z realizacji projektów w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników testów prowadzonych w trakcie zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja zachowań studentów w trakcie zajęć audytoryjnych i podczas pracy grupowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/4/6_W01 student potrafi opisać użyteczność różnych metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-4 |
ZIP_1A_O/4/6_W02 student ma wiedzę o psychologicznych, organizacyjnych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-4 |
ZIP_1A_O/4/6_W03 Student rozpoznaje i opisuje sytacje patologiczne w organizacjach | ZIP_1A_W12, ZIP_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-7 | M-3, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/4/6_U01 Student posługuje się narzędziami do badania zachowań ludzi w organizacjach | ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-W-1, T-L-1, T-L-8, T-W-8 | M-6, M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O/4/6_U02 Student umie formułować wnioski na podstawie wyników badania indywidualnych nastawień i dyspozycji | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-L-2, T-W-2 | M-2, M-6 | S-2 |
ZIP_1A_O/4/6_U03 Student wykorzystuje różne techniki w procesie doskonalenia komunikacji interpersonalnej | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U21 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U13 | InzA_U05 | C-3, C-2 | T-W-4, T-L-4 | M-4, M-6, M-5 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O/4/6_U04 Student analizuje sytuacje konfliktowe, dobiera właściwe strategie postępowania oraz szacuje ich koszty społeczne | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-L-5, T-W-5 | M-4 | S-1 |
ZIP_1A_O/4/6_U05 Student opracowuje strategie wprowadzania zmian do organizacji w różnych sytuacjach organizacyjnych | ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U09, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-L-6, T-W-6 | M-4, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/4/6_K01 Student wykazuje aktywną i otwartą postawę w trakcie pracy zespołowej | ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-3 | T-W-8, T-L-8 | M-6 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/4/6_W01 student potrafi opisać użyteczność różnych metod i technik badania zachowań ludzi w organizacjach | 2,0 | Student nie potrafi opisać użytecznośći żadnych metod i technik do badania zachowań ludzi w organizacjach. |
3,0 | Student poprawnie opisuje wykorzystanie niektórych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach. | |
3,5 | Student poprawnie ocenia użyteczność wszystkich narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach. | |
4,0 | Student potrafi porównać w analityczny sposób użyteczność wszystkich narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach. | |
4,5 | Student potrafi dobrać właściwe narzędzie do rozwiązania konkretnego problemu. | |
5,0 | Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru i przekonać do niego innych. | |
ZIP_1A_O/4/6_W02 student ma wiedzę o psychologicznych, organizacyjnych i kulturowych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy o czynniach warunkujących zachowania ludzi w organizacjach. |
3,0 | Student posiada niepełną wiedzę o organizacyjnych i społecznych uwarunkowaniach zachowań ludzi w organizacjach. | |
3,5 | Student potrafi opisać model uwarunkowań zachowań ludzi w organizacjach. | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje zmienne organizacyjne i kulturowe wpływające na zachowania ludzi w konkretnej firmie. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o zachowaniach ludzi w różnych organizacjach. | |
5,0 | Student ma wiedzę o zachowaniach ludzi w środowisku wielokulturowym. | |
ZIP_1A_O/4/6_W03 Student rozpoznaje i opisuje sytacje patologiczne w organizacjach | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać żadnej z patologii organizacyjnych. |
3,0 | Student potrafi nazwać i opisać tylko niektóre patologie w organizacji. | |
3,5 | Student potrafi nazwać, opisać i wskazać wskazać na źródła powstawania patologii w organizacjach. | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje sytuacje patologiczne w konkretnej firmie i wskazuje na sposoby ich eliminacji. | |
4,5 | Student potrafi wskazać na konkretne przedsięwzięcia służące do usunięcia patologii organizacyjnych w konkretnej firmie i opracować plan ich wdrożenia. | |
5,0 | Student uzasadnia i przekonuje innych do planu eliminacji patologii organizacyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/4/6_U01 Student posługuje się narzędziami do badania zachowań ludzi w organizacjach | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjacjh. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia do badania zachowań ludzi w organizacjach. | |
4,0 | Student potrafi w analityczny sposób porównać użyteczność wykorzystania róznych narzędzi do badania zachowań ludzi w organizacjach. | |
4,5 | Student dobiera i wykorzystuje wybrane narzędzia badania zachowań ludzi w organizacjach do rozwiązania konkretnego problemu w firmie. | |
5,0 | Student potrafi uzasadnić celowość dokonanego wyboru i przekonać innych. | |
ZIP_1A_O/4/6_U02 Student umie formułować wnioski na podstawie wyników badania indywidualnych nastawień i dyspozycji | 2,0 | Student nie potrafi sformułować żadnych wniosków wynikających z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji. |
3,0 | Studenyt potrafi sformułować tylko niektóre wnioski wynikające z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji. | |
3,5 | Student potrafi sformułować wszystkie najważniejsze wnioski wynikające z badania indywidualnych nastawień i dyspozycji. | |
4,0 | Student potrafi porównać różnice pomiędzy indywidualnymi profilami nastawień i dyspozycji pracowników. | |
4,5 | Na podstawie badania indywidualnych nastawień i dyspozycji student potrafi opracować ścieżki rozwoju pracowników. | |
5,0 | Student potrafi opracować indywidualne ścieżkę rozwoju pracowników, publicznie je przedstawić i uzasadnić. | |
ZIP_1A_O/4/6_U03 Student wykorzystuje różne techniki w procesie doskonalenia komunikacji interpersonalnej | 2,0 | Student nie zna podstaw procesu komunikacji interpersonalnej. |
3,0 | Student zna ogólny model komunikacji interpersonalnej. | |
3,5 | Student poprawnie opisuje wszystkie elementy modelu komunikacji interpersonalnej i powiązania między nimi. | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią technikę do doskonalenia wybranych umiejętności komunikacyjnych. | |
4,5 | Student poprawnie dobiera techniki doskonalenia do wszystkich obszarów komunikacji interperonalnej. | |
5,0 | Student potrafi uzasadnić celowość wyboru techniki doskonalenia umiejetnośći komunikacyjnych w rozwiązaniu konkretnego problemu komunikacyjnego. | |
ZIP_1A_O/4/6_U04 Student analizuje sytuacje konfliktowe, dobiera właściwe strategie postępowania oraz szacuje ich koszty społeczne | 2,0 | Student nie potrafi dostrzec w konkretnej sytuacji żadnych elementów konfliktu. |
3,0 | Student potrafi dostrzec w konkretnej sytuacji tylko niektóre elementy konfliktowe. | |
3,5 | Student dostrzega w konkretnej sytuacji wszystkie elementy konfliktu, poprawnie je identyfikuje i przedstawia koszty społeczne konfliktu. | |
4,0 | Student poprawnie analizuje sytuację konfliktową oraz przedstawia jedną strategię rozwiązania konfliktu. | |
4,5 | Student poprawnie analizuje różne sytuacje konfliktowe i przedstawia propozycje ich rozwiązania. | |
5,0 | Student przedstawia propozycje rozwiązania konfliktu w środowisku wielokulturowym i uzasadnia celowość obranej staregii. | |
ZIP_1A_O/4/6_U05 Student opracowuje strategie wprowadzania zmian do organizacji w różnych sytuacjach organizacyjnych | 2,0 | Student nie zna żadnych strategii wprowadzania zmian do organizacji. |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę o mechanizmach wprowadzania zmian do organizacji. | |
3,5 | Student poprawnie charakteryzuje wszystkie potencjalne strategie wprowadzania zmian do organizacji. | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje uwarunkowania zmiany organizacyjnej w konkretnej sytuacji firmy. | |
4,5 | Student potrafi oszacować koszty zmiany, źródła oporu i opracować strategie ich wdrożenia. | |
5,0 | Student poprawnie dobiera strategie wprowadzania dużych zmian do organizacji należących do różnych branż. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/4/6_K01 Student wykazuje aktywną i otwartą postawę w trakcie pracy zespołowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych chęci do pracy w grupie. |
3,0 | Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i wyraża własne sądy. | |
3,5 | Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej. Często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji. | |
4,0 | Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania. | |
4,5 | Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole | |
5,0 | Student przyjmuje na siebie rolę lidera grupy. |
Literatura podstawowa
- red. Nick Chmiel, Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- Stephen P. Robbins, Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1998
- Barbara Kożusznik, Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Janusz Radomski, Umiejętności kierownicze, Zachodniopomorski UniwersytetTechnologiczny, Szczecin, 2009
- Peter Makin, Cary Cooper, Charles Cox, Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000