Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia składu publikacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia składu publikacji | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw poligrafii |
W-2 | Podstawowa umiejętność posługiwania się edytorami i procesorami tekstu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i zrozumienie procesu projektowania książek i akcydensów poligraficznych |
C-2 | Poznanie zasad projektowania układu strony dla różnego rodzaju publikacji |
C-3 | Poznanie zasad prawidłowego formatowania tekstu i umieszczania w tekście znaków pisarskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy pracy z oprogramowaniem DTP - tworzenie ramek teksowych, sterowanie przepływem tekstu w ramkach, importowanie i umieszczanie tekstu, określanie parametrów tekstu, okreslanie parametrów akapitów, importowanie i umieszczenie elemntów graficznych | 6 |
T-L-2 | Podstawy składu ksiązek (importowanie tekstu, ustawienia formatu, określanie typografii, stosowanie stylów znakowych i akapitowych) | 4 |
T-L-3 | Skład artykułu/broszury (szablony stron, importowanie elementów graficznych, sterowanie opływaniem tekstu, formatowanie wielołamowe) | 6 |
T-L-4 | Skład magazynu (zaawansowane stosowanie szablonów stron, umieszczanie elementów graficznych wysokiej jakości) | 6 |
T-L-5 | Podstawy przygotowania projektu do druku | 4 |
T-L-6 | Praca z tekstem i stosowanie prawidłowych zasad edytorskich | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oprogramowanie do edycji tekstu: edytory i procesory tekstu | 2 |
T-W-2 | Oprogramowanie do składu komputerowego DTP - funkcjonalność, zastosowania, przykłady | 2 |
T-W-3 | Podstawowe zasady edycji tekstów: stosowanie znaków wewnątrz- i międzywyrazowych, umieszczenie liczb i numerów w tekstach różnych typów, zasady edycji tekstu w publikacjach beletrystycznych i formalnych | 4 |
T-W-4 | Podstawowe pojęcia z zakresu typografii i klasyfikacji krojów pisma | 2 |
T-W-5 | Typowe elementy układu strony i parametry określające adiustację tekstu: krój pisma, stopień pisma, interlinia, szerokość i rodzaj składu | 2 |
T-W-6 | Podstawowe zasady projektowania układu strony i czytelnego formatowania tekstu | 2 |
T-W-7 | Twórcze projektowanie publikacji, trendy w projektowaniu i ich zmienność | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Realizacja zadań do wykonania w domu | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie i udział w zaliczeniu (1 godz.) | 13 |
29 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjnny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych indywidualnie przez studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/8_W01 Zna podstawowe metody i techniki w obszarze projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych | ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-5, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
ZIP_1A_O2/8_W02 Ma szczegółową wiedzę związaną z technologiami i metodami projektowania i składu publikacji | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-W-4, T-L-6, T-W-5, T-L-4, T-W-6, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/8_U01 Ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego produktów poligraficznych | ZIP_1A_U24 | T1A_U07, T1A_U16 | InzA_U08 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-W-5, T-L-1, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/8_K01 Potrafi stosować podejście kreatywne w zakresie projektowania produktów poligraficznych | ZIP_1A_K07 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-3, C-2, C-1 | T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
ZIP_1A_O2/8_K02 Ma świadomość potrzeby własnego rozwoju w celu podążania za szybko zmieniającymi się trendami w projektowaniu | ZIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/8_W01 Zna podstawowe metody i techniki w obszarze projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych | 2,0 | Nie zna metod projektowania i przygotowania do produkcji materiałów drukowanych. |
3,0 | Zna podstawowe typy oprogramowania stosowane w projektowaniu i przygotowaniu do druku publikacji. | |
3,5 | Zna operacje wchodzące w skład procesu przygotowania do druku publikacji. | |
4,0 | Zna zakres funkcjonalny oprogramowania stosowanego w projektowaniu publikacji (edytory tekstu, procesory tekstu, systemu składu komputerowego) | |
4,5 | Zna i rozumie potrzebę stosowania technika zarządzania kolorem w procesie przygotowania do druku (modele i profile barwne). | |
5,0 | Zna techniki projektowania mające wpływ na jakość wydruku oraz potrafi je dobrać w zależności o techniki wydruku. | |
ZIP_1A_O2/8_W02 Ma szczegółową wiedzę związaną z technologiami i metodami projektowania i składu publikacji | 2,0 | Nie zna zasad projektowania publikacji oraz nie zna technologii służących do projektowania publikacji |
3,0 | Zna technologie informatyczne wykorzystywane w projektowaniu publikacji: edytory tekstu, procesory tekstu, systemy składu komputerowego. | |
3,5 | Zna i potrafi rozróżnić typy publikacji oraz zna ich podstawowe parametry (format podłoża, typowa liczba stron) i przeznaczenie | |
4,0 | Zna podstawowe zasady edycji tekstu i stosowania znaków wewnątrz- i międzywyrazowych. Zna typowe elementy układu strony stosowane w projekcie publikacji. | |
4,5 | Zna zasady określania parametrów tekstu w zależności od przeznaczenia projektowanej publikacji. Zna zasady edycji tekstu w zależności od przeznaczenia projektowanej publikacji (beletrystyka, dokument formalny, reklama). | |
5,0 | Zna typowe układy projektowe dla publikacji różnego typu (ulotka, plakat, broszura, książka, gazeta, magazyn kolorowy). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/8_U01 Ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego produktów poligraficznych | 2,0 | Nie umie zaprojektować najprostszych produktów poligraficznych. Nie potrafi posługiwać się oprogramowaniem do składu komputerowego. |
3,0 | Potrafi określić format (wymiary) podłoża dla typowych produktów poligraficznych. Potrafi posługiwać się w podstawowym zakresie oprogramowaniem do składu komputerowego: wprowadzanie tekstu, ustawienie określonych parametrów tekstu, definiowanie pól tekstowych. | |
3,5 | Potrafi dobrać typografię (styl, parametry tekstu) w zależności od formatu, typu i przeznaczenia projektu. Potrafi umieścić elementy graficzne w projekcie publikacji. Potrafi zarządzać modelami barw w projekcie publkacji. | |
4,0 | Potrafi zaprojektować układ pól tekstowych dla publikacji różnego typu i określać sposób przepływu tekstu przez te pola. Potrafi posługiwać się mechnizmami oprogramowania do składu zwiększającymi efektywność projektowania: style tekstowe, style akapitowe, wzorce stron itp. | |
4,5 | Potrafi Potrafi dobrać jakość ilustracji i fotografii umieszczanych w projekcie publikacji w zależności od planowanego medium docelowego (ekran komputera, wydruk, technologia wydruku). Potrafi stosować techniki zwiększające jakość projektów w zależności od planowanej techniki druku (ustalanie profili barwnych, zalewkowanie, spady itp.) | |
5,0 | Potrafi wykonać kompletny projekt publikacji różnego typu (ulotka, plakat, broszura, książka, gazeta, magazyn kolorowy) z uwzględnieniem medium docelowego i techniki wydruku. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/8_K01 Potrafi stosować podejście kreatywne w zakresie projektowania produktów poligraficznych | 2,0 | Brak zaintersowania kreatywnym podejściem do projektowania publikacji |
3,0 | Rozumie wpływ kreatywnego podejścia w projektowaniu publikacji | |
3,5 | Jest świadomy ciągłych przemian w podejściu do projektowania produktów poligraficznych | |
4,0 | Przejawia zainteresowanie nowymi trendami w zakresie projektowania publikacji | |
4,5 | Aktywnie śledzi trendy w projektowaniu publikacji i próbuje je samodzielnie stosować we własnych projektach | |
5,0 | Potrafi pracować samodzielnie w sposób kreatywny przy projektowaniu publikacji oraz potrafii przekazać innym konieczność kreatywnego działania w projektowaniu. | |
ZIP_1A_O2/8_K02 Ma świadomość potrzeby własnego rozwoju w celu podążania za szybko zmieniającymi się trendami w projektowaniu | 2,0 | Brak zainteresowania własnym rozwojem w zakresie projektowania publikacji |
3,0 | Jest świadomy zmian trendów w projektowaniu publikacji | |
3,5 | Rozumie konieczność własnego rozwoju w zakresie projektowania publikacji | |
4,0 | Potrafi uzasadnić innym konieczność rozwoju w zakresie projektowania publikacji. | |
4,5 | Aktywnie śledzi trendy w projektowaniu publikacji i probóje je samodzilenie stosować we własnych projektach. | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wyszukiwać źródła wiedzy istotne z punktu widzenia jego rozwoju w zakresie projektowania publikacji |
Literatura podstawowa
- Tyczkowski K., Lettera Magica, Polski Drukarz, 2005
- Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Mikom, 2006
- Wolański A., Edycja tekstów - praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
- Cohen S., InDesign CS3, Helion, 2009
- Andrzej Tomaszewski, Architektura książki, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Austin T., Doust R., Projektowanie dla nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007