Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki marketingowe - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki marketingowe - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość pojęć i zagadnień z zakresu marketingu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie technik marketingowych w nawiązaniu do działalności podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych. W szczególności rozwinięcie umiejętności komunikowania się oraz projektowania i doboru narzędzi marketingowych adekwatnych do sytuacji, celu i charakteru zdarzenia. Poznanie skutków i oddziaływania poszczególnych narzędzi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sprawdzian umiejętności i predyspozycji sprzedażowych | 2 |
T-L-2 | Asertywność i autoprezentacja w technikach sprzedażowych | 2 |
T-L-3 | Doskonalenie umiejętności komunikowania się | 4 |
T-L-4 | Prezentacja zasad i praktyka skutecznej sprzedaży | 2 |
T-L-5 | Negocjacje i techniki negocjacyjne | 2 |
T-L-6 | Budowa planu marketingowego | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Koncepcje marketingu w sferze usług | 2 |
T-W-2 | Marketing mix oraz jakość w usługach | 2 |
T-W-3 | Cel, metody i organizacja badań marketingowych | 2 |
T-W-4 | Metody badań marketingowych w zakresie narzędzi marketingu mix | 2 |
T-W-5 | Badania marketingowe w Internecie. | 2 |
T-W-6 | Budowa planu marketingowego | 2 |
T-W-7 | Miejce, rola i znaczenie planu marketingowego w strategii przedsiębiorstwa | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna: przygotowanie do laboratorium, czytanie literatury | 5 |
A-L-3 | Opracowanie planu marketingowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 1 |
A-W-3 | Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 3 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny o charakterze prezentacji połączony w objaśnieniem lub wyjaśnieniem zachowań |
M-2 | Laboratorium - inscenizacje studentów połączone ze współną analizą ich przebiegu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratorium - uwzględnienie aktywności, trafności zastosowania nabytych umiejętności w scenkach rodzajowych inscenizowanych wywołanym tematem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład - na koniec zajęć ocena podsumowująca na podstawie poziomu wiedzy zawartej w odpowiedziach z części zajęć. Ocena z przedmiotu = 0,5* ocena z części wykładowej + 0,5* ocena z laboratorium. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/1/5_W01 Przedmiot poszerza zakres wiedzy ogólnej, w szczególności marketingu o techniki stosowane i wykorzystywania w praktyce gospodarczej oraz osobistej człowieka. Student będzie miał świadomość możliwości wpływu na rynek w wyniku stosowania technik, w szczególności sprzedażowych. Będzie mógł zaproponować ich zestaw w zależności od sytuacji gospodarczej. Pozwalają one podejmować decyzje gospodarcze oparte na wszechstronnej analizie i dogłębnym zbadaniu przyczyn, przebiegu i możliwych skutkach | ZIP_1A_W13 | T1A_W10 | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/1/5_U01 Student po ukończeniu zajęć winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od umiejętności doboru technik marketingowych w zależności od rozpoznanej sytuacji, planowania ich zastosowania, opracowania (lub współuczestniczenia w opracowaniu) strategii marketingowej aż do przygotowania i kontrolowania stopnia jej realizacji. Zajęcia rozwijają umiejętności komunikowania się z uwzględnieniem pracy zespołowej, pozyskiwanie wiedzy, umiejętności samokształcenia i wykorzystywanie wiedzy oraz umiejętności w praktyce. | ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U07, ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U10, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U04, InzA_U05 | C-1 | T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O/1/5_K01 Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikającej z treści poszerzających dotychczasową wiedzę. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, możliwości ich praktycznego wykorzystania. Kurs wpływa na kształtowanie postawy akceptującej konieczność permanentnego dokształcania się, mobilizuje do osiągania celu, kreuje postawy akceptujące, cechujące się otwartością i humanizmem w różnorodnych środowiskach, doceniającym ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach i tolerowania odmienności. | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K09, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K08 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/1/5_W01 Przedmiot poszerza zakres wiedzy ogólnej, w szczególności marketingu o techniki stosowane i wykorzystywania w praktyce gospodarczej oraz osobistej człowieka. Student będzie miał świadomość możliwości wpływu na rynek w wyniku stosowania technik, w szczególności sprzedażowych. Będzie mógł zaproponować ich zestaw w zależności od sytuacji gospodarczej. Pozwalają one podejmować decyzje gospodarcze oparte na wszechstronnej analizie i dogłębnym zbadaniu przyczyn, przebiegu i możliwych skutkach | 2,0 | Nie wykazuje wiedzy na poziomie podstawowych pojęć i zagadnień z zakresu technik marketingowych |
3,0 | Ograniczone rozpoznawanie i rozumienie treści i zagadnień przedmiotu. Pozwala na nazwanie i wyjaśnienie pojęć bez ich interpretacji i możliwości wykorzystania. | |
3,5 | Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać poszczególne przypadki stosowania narzędzi marketingowych, w szczególności technik sprzedażowych. Umożliwiają identyfikację problemu, wybranie odpowiedniej techniki i prognozowanie skutków jej zastosowania. | |
4,0 | Wiedza umozliwia analizę szczegółowych zastosowań poszczególnych narzędzi marketingu w odniesieniu do konkretnego przypadku. Pozwala identyfikować, hierarchizować i wartościować poszczególne zdarzenia w korespondencji z proponowanym narzędziem marketingowym. | |
4,5 | Posiadana wiedza umożliwia komponowanie analizowanych szczegółów w jedną całość, budując zintegrowany model zastosowania i powiązania dobranych narzędzi. | |
5,0 | Wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen wartościujących budowanych na głębokim rozumieniu zależności, krytycznej analizie informacji, przewidywaniu skutków i syntezowaniu całości z uwzględnieniem celu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/1/5_U01 Student po ukończeniu zajęć winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od umiejętności doboru technik marketingowych w zależności od rozpoznanej sytuacji, planowania ich zastosowania, opracowania (lub współuczestniczenia w opracowaniu) strategii marketingowej aż do przygotowania i kontrolowania stopnia jej realizacji. Zajęcia rozwijają umiejętności komunikowania się z uwzględnieniem pracy zespołowej, pozyskiwanie wiedzy, umiejętności samokształcenia i wykorzystywanie wiedzy oraz umiejętności w praktyce. | 2,0 | Brak umiejętności przywoływania pojęć, zakresów oddziaływania poszczególnych narzędzi, możliwości ich stosowania. |
3,0 | Umiejętność korzystania z wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych działań w ramach technik marketingowych, tj. operacji wyboru zdarzenia, dostosowania rodzaju narzędzia w fazie badania lub konstrukcji, uczestnictwo w prowadzonych badaniach. | |
3,5 | Wykorzystywanie wiedzy, informacji do opracowania zagadnień marketingowych o prostym układzie zależności, stosowanie narzędzi i prowadzenie badań w powiązaniu z celami zadania. | |
4,0 | Umiejętność analizy składowych problemu, w tym: identyfikacja głównych przyczyn, hierarchizowanie pozostałych, analiza związków i zależności pomiędzy nimi. Proponowanie narzędzi marketingowych adekwatnych do rozwiązania problemu/zadania. | |
4,5 | Umiejętność opracowania syntezy zjawisk, zdarzeń, problemu oraz proponowanych narzędzi marketingowych w całość. Uwzględnianie zasobów, związków i zależności pomiędzy tymi kategoriami. | |
5,0 | Umiejętność budowy ocen wartościujących na podstawie interpretacji zdarzeń, zjawisk i zależnośći zewnętrznych oraz wewnętrznych. Umiejętność dokonywania wyboru narzędzi i sposobu rozwiązania problemu z uwględnieniem celu zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O/1/5_K01 Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikającej z treści poszerzających dotychczasową wiedzę. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, możliwości ich praktycznego wykorzystania. Kurs wpływa na kształtowanie postawy akceptującej konieczność permanentnego dokształcania się, mobilizuje do osiągania celu, kreuje postawy akceptujące, cechujące się otwartością i humanizmem w różnorodnych środowiskach, doceniającym ważność i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach i tolerowania odmienności. | 2,0 | Niska ocena i świadomość przydatności technik marketingowych w budowie kompetencji absolwenta wyższej uczelni. |
3,0 | Akceptacja i percepcja problematyki przedmiotu na poziomie podstawowym. Znajomość podstaw, terminów oraz metodyki ograniczona. Postawa bierna, warunkowo akceptująca. | |
3,5 | Świadomość konieczności posiadania kompetencji w tym obszarze. Postawa aktywna z wyrażaniem chęci do pogłębiania wiedzy, wzrostu kompetencji. Akceptacja otwartości. | |
4,0 | Świadomości nabytych kompetencji towarzyszy konieczność ich wzrostu (powiększania) w wyniku analizy posiadanej wiedzy oraz umiejętności. Postawa kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych stron używania technik i narzędzi marketingowych. | |
4,5 | Determinacja w zakresie kreowania postawy otwartości wobec problemów, zdolność do jej prezentacji w wyniku samokształcenia. Poszukiwanie związków ogólnego wymiaru, umiejętność komunikowania się oraz pracy zespołowej. | |
5,0 | Zorganizowany, pewny celu i świadomy potrzeby jego osiągania. Akceptuje odmienność poglądów, postaw i sposobów rozwiązywania problemów. Przejawia wysoki poziom odpowiedzialności za wynik osobisty i pracy zespołowej. |
Literatura podstawowa
- P. Cheverton, Kluczowe umiejętności marketingowe, Helion, Gliwice, 2007
- red. K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2006
Literatura dodatkowa
- D. Kaznowski, Nowy marketing w Internecie, Difin, Warszawa, 2007
- E. Frąckiewicz, Marketing w Internecie, PWN, Warszawa, 2006