Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy komputerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy komputerowe
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,90,62zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z przedmiotu Podstawy informatyki i algorytmizacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zasad działania przetwarzania maszynowego przez poznanie podstaw kodu maszynowego i asemblera - języka programowania bezpośrednio rozumianego przez komputer.
C-2Zdobycie wiedzy na temat wielopoziomowej klasyfikacji systemów komputerowych.
C-3Zapoznanie się z cechami charakterystycznymi współczesnych składowych sprzętowych systemów komputerowych.
C-4Nabycie podstawowej wiedzy o wybranych cechach systemów operacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy (edytor, kompilator, system operacyjny). Ćwiczenia z przeliczania systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny).2
T-L-2Ćwiczenia z wykorzystaniem rejestrów procesora x86, praktyczne próby budowania algorytmów i ich przekładaniem na kod maszynowy, zapoznanie się z listą skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Wykorzystanie wiedzy do zaprojektowania algorytmu i napisania programu rozwiązującego problem sortowania liczb.2
T-L-3Ćwiczenia z wykorzystaniem podstawowych operacji logicznych, i przesunięć (projektowanie algorytmów i napisanie programu rozwiązującego zadania problemowe: odwrócenie bitów w bajcie (odbicie lustrzane), mnożenie liczb bez użycia podstawowych instrukcji mnożenia itp.).4
T-L-4Ćwiczenia algorytmiczno-programistyczne z wykorzystaniem podstawowych operacji rysowania w trybie graficznym bez wykorzystywania gotowych funkcji rysujących.5
T-L-5Samodzielna próba (zaliczenie przedmiotu) rozwiązania prostego problemu algorytmiczno-programistycznego z wykorzystaniem podstawowych operacji języka maszynowego.2
15
wykłady
T-W-1Przeliczanie systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny). Wykorzystanie potęg dwójki w informatyce i projektowaniu sprzętu komputerowego. Podstawy kodu maszynowego i asemblera - języka programowania bezpośrednio rozumianego przez komputer.3
T-W-2Omówienie rejestrów procesora x86, zależność algorytm - kod maszynowy, pojęcie pętli, omówienie skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Podstawowe operacje logiczne, wprowadzenie liczb bez znaku i ze znakiem (kod U2).5
T-W-3Klasyfikacja wielopoziomowa systemów komputerowych. Rys historyczny kolejnych generacji komputerów.2
T-W-4Prawo Moore’a i jego przydatność w prognozowaniu konstruowania, jak i zakupu komputerów w rozsądnej cenie. Częstotliwość taktowania urządzeń, a wydajność.1
T-W-5Podział i cechy charakterystyczne procesorów CISC i RISC.2
T-W-6Równoległość na poziomie rozkazów (przetwarzanie potokowe, superskalarne) i na poziomie procesorów (systemy silnie i luźno powiązane).3
T-W-7Charakterystyka współczesnych dysków twardych, macierze RAID i ich kategoryzacja. Nośniki optyczne (CD, DVD, Blu-ray).4
T-W-8Rodzaje magistral w komputerach klasy PC (od ISA po PCI-Express). Cechy charakterystyczne USB.4
T-W-9Rodzaje pamięci i ich hierarchia. Zasady funkcjonowania pamięci podręcznej, systemu przewidywania skoków warunkowych, wykonywanie rozkazów poza kolejnością.4
T-W-10Podstawowe cechy systemów operacyjnych (pamięć wirtualna, wielozadaniowość, zarządzanie plikami).2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy (edytor, kompilator, system operacyjny). Ćwiczenia z przeliczania systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny).3
A-L-2Ćwiczenia z wykorzystaniem rejestrów procesora x86, praktyczne próby budowania algorytmów i ich przekładaniem na kod maszynowy, zapoznanie się z listą skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Wykorzystanie wiedzy do zaprojektowania algorytmu i napisania programu rozwiązującego problem sortowania liczb.2
A-L-3Ćwiczenia z wykorzystaniem podstawowych operacji logicznych, i przesunięć (projektowanie algorytmów i napisanie programu rozwiązującego zadania problemowe: odwrócenie bitów w bajcie (odbicie lustrzane), mnożenie liczb bez użycia podstawowych instrukcji mnożenia itp.).6
A-L-4Ćwiczenia algorytmiczno-programistyczne z wykorzystaniem podstawowych operacji rysowania w trybie graficznym bez wykorzystywania gotowych funkcji rysujących.4
A-L-5Przygotowanie do samodzielnej próby (zaliczenia przedmiotu) rozwiązania prostego problemu algorytmiczno-programistycznego z wykorzystaniem podstawowych operacji języka maszynowego.5
A-L-6uczestnictwo w zajęciach15
A-L-7Konsultacje1
36
wykłady
A-W-1Ćwiczenia z przeliczania systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny). Analiza literatury na temat podstaw kodu maszynowego i asemblera.3
A-W-2Ćwiczenia z wykorzystaniem rejestrów procesora x86, praktyczne próby budowania algorytmów i ich przekładaniem na kod maszynowy, zapoznanie się z listą skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Ćwiczenia z wykorzystaniem podstawowych operacji logicznych, liczb bez znaku i ze znakiem (kod U2).4
A-W-3Analiza literaturowa dotycząca wielopoziomowej klasyfikacji systemów komputerowych.3
A-W-4Ćwiczenia potwierdzające zachowanie prawa Moore’a na podstawie zdobytych danych historycznych. Ćwiczenia z przeliczania: częstotliwość taktowania urządzeń - okres taktowania.2
A-W-5Analiza literaturowa dotycząca podziału i cech charakterystycznych procesorów CISC i RISC, równoległości na poziomie rozkazów (przetwarzanie potokowe, superskalarne) i na poziomie procesorów (systemy silnie i luźno powiązane).4
A-W-6Samodzielna analiza współczesnych dysków twardych, rynku macierzy RAID, nośników optycznych (CD, DVD, Blu-ray).4
A-W-7Przegląd literatury na temat rodzajów magistral w komputerach klasy PC (od ISA po PCI-Express). Wyszukanie pełnej gamy zastosowań dla złącz USB.5
A-W-8Analiza literatury na temat rodzajów pamięci i ich hierarchii, zasad funkcjonowania pamięci podręcznej, systemu przewidywania skoków warunkowych, wykonywania rozkazów poza kolejnością.3
A-W-9Praktyczne testowanie podstawowych cech własnego systemu operacyjnego (pamięć wirtualna, wielozadaniowość, zarządzanie plikami).2
A-W-10uczestnictwo w zajęciach30
A-W-11Udział w konsultacjach2
A-W-12Udział w zaliczeniu1
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są pytania testowe i zadania obliczeniowe.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca na podstawie zdobytych umiejętności w ramach zadań laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AW_ZIP_D1/1_W01
Znajomość zasad funkcjonowania architektury systemów komputerowych na wielu poziomach począwszy od układów logicznych i programowania maszynowego po poziom systemów operacyjnych. Pozwoli to między innymi na wykorzystanie umiejętności samodzielnej oceny i doboru parametrów przy wycenie i projektowaniu wymagań przy kupnie komputerów klasy PC wraz z jego oprzyrządowaniem.
ZIP_1A_W16T1A_W05C-3, C-1, C-2, C-4T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AU_ZIP_D1/1_U01
Umiejętność samodzielnej oceny i doboru parametrów przy wycenie i projektowaniu wymagań przy kupnie komputerów klasy PC wraz z jego oprzyrządowaniem (wymagane stałe samokształcenie się). Umiejętność spojrzenia przez pryzmat algorytmów i programów (w tym w języku maszynowym) na system komputerowy jako wydajną maszynę obliczeniową, przetwarzającą i przechowującą dane.
ZIP_1A_U21T1A_U05C-2, C-3, C-4T-L-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1AK_D1/1_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się w temacie zagadnień związanych z budową i zasadą funkcjonowania poszczególnych składowych systemu komputerowego.
ZIP_1A_K01T1A_K01C-3, C-1, C-2, C-4T-W-5, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AW_ZIP_D1/1_W01
Znajomość zasad funkcjonowania architektury systemów komputerowych na wielu poziomach począwszy od układów logicznych i programowania maszynowego po poziom systemów operacyjnych. Pozwoli to między innymi na wykorzystanie umiejętności samodzielnej oceny i doboru parametrów przy wycenie i projektowaniu wymagań przy kupnie komputerów klasy PC wraz z jego oprzyrządowaniem.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi definiować zdefiniować podział poziomów dotyczących architektury systemów komputerowych.
3,5Student umie rozpoznać rodzaje instrukcji języka maszynowego, w tym instrukcje skoków warunkowych.
4,0Student potrafi zdefiniować zasady działania poszczególnych kategorii macierzy dyskowych.
4,5Student umie porównać składowe części komputera w ramach jednej klasy rozwiązań, rozróżniać rodzaje interfejsów pod względem wymagań transferu danych.
5,0Student potrafi podsumowywać wydajność systemu komputerowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AU_ZIP_D1/1_U01
Umiejętność samodzielnej oceny i doboru parametrów przy wycenie i projektowaniu wymagań przy kupnie komputerów klasy PC wraz z jego oprzyrządowaniem (wymagane stałe samokształcenie się). Umiejętność spojrzenia przez pryzmat algorytmów i programów (w tym w języku maszynowym) na system komputerowy jako wydajną maszynę obliczeniową, przetwarzającą i przechowującą dane.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi przeliczać systemy liczbowe.
3,5Student potrafi zilustrować przykładem zasadę działania pętli w języku maszynowym.
4,0Student umie budować proste pętle i procedury, zmieniać konstrukcje już istniejących procedur celem dopasowania ich do wykonania żądanego algorytmu.
4,5Student umie analizować aktualny stan rynku sprzętu komputerowego.
5,0Student umie uzasadniać reguły postępu technologicznego i stowarzyszone z tym wymagania rozbudowywanego oprogramowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1AK_D1/1_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się w temacie zagadnień związanych z budową i zasadą funkcjonowania poszczególnych składowych systemu komputerowego.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe cechy współczesnych systemów operacyjnych.
3,5Student potrafi rozpoznawać systemy wieloprocesorowe i wielokomputerowe.
4,0Student potrafi kategoryzować procesory pod względem cech CISC i RISC.
4,5Student potrafi kategoryzować procesory pod względem cech wykorzystania pamięci podręcznych, wielordzeniowości.
5,0Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wydajności systemu komputerowego w odpowiednich kategoriach zastosowań.

Literatura podstawowa

  1. A. S. Tanenbaum, organizacyjna systemów komputerowych, Helion, Gliwice, 2006, V
  2. S. Kruk, Turbo asembler, Mikom, Warszawa, 2000, I

Literatura dodatkowa

  1. M. Gawrylczyk, Efekty graficzne w asemblerze, Helion, Gliwice, 1996, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy (edytor, kompilator, system operacyjny). Ćwiczenia z przeliczania systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny).2
T-L-2Ćwiczenia z wykorzystaniem rejestrów procesora x86, praktyczne próby budowania algorytmów i ich przekładaniem na kod maszynowy, zapoznanie się z listą skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Wykorzystanie wiedzy do zaprojektowania algorytmu i napisania programu rozwiązującego problem sortowania liczb.2
T-L-3Ćwiczenia z wykorzystaniem podstawowych operacji logicznych, i przesunięć (projektowanie algorytmów i napisanie programu rozwiązującego zadania problemowe: odwrócenie bitów w bajcie (odbicie lustrzane), mnożenie liczb bez użycia podstawowych instrukcji mnożenia itp.).4
T-L-4Ćwiczenia algorytmiczno-programistyczne z wykorzystaniem podstawowych operacji rysowania w trybie graficznym bez wykorzystywania gotowych funkcji rysujących.5
T-L-5Samodzielna próba (zaliczenie przedmiotu) rozwiązania prostego problemu algorytmiczno-programistycznego z wykorzystaniem podstawowych operacji języka maszynowego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przeliczanie systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny). Wykorzystanie potęg dwójki w informatyce i projektowaniu sprzętu komputerowego. Podstawy kodu maszynowego i asemblera - języka programowania bezpośrednio rozumianego przez komputer.3
T-W-2Omówienie rejestrów procesora x86, zależność algorytm - kod maszynowy, pojęcie pętli, omówienie skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Podstawowe operacje logiczne, wprowadzenie liczb bez znaku i ze znakiem (kod U2).5
T-W-3Klasyfikacja wielopoziomowa systemów komputerowych. Rys historyczny kolejnych generacji komputerów.2
T-W-4Prawo Moore’a i jego przydatność w prognozowaniu konstruowania, jak i zakupu komputerów w rozsądnej cenie. Częstotliwość taktowania urządzeń, a wydajność.1
T-W-5Podział i cechy charakterystyczne procesorów CISC i RISC.2
T-W-6Równoległość na poziomie rozkazów (przetwarzanie potokowe, superskalarne) i na poziomie procesorów (systemy silnie i luźno powiązane).3
T-W-7Charakterystyka współczesnych dysków twardych, macierze RAID i ich kategoryzacja. Nośniki optyczne (CD, DVD, Blu-ray).4
T-W-8Rodzaje magistral w komputerach klasy PC (od ISA po PCI-Express). Cechy charakterystyczne USB.4
T-W-9Rodzaje pamięci i ich hierarchia. Zasady funkcjonowania pamięci podręcznej, systemu przewidywania skoków warunkowych, wykonywanie rozkazów poza kolejnością.4
T-W-10Podstawowe cechy systemów operacyjnych (pamięć wirtualna, wielozadaniowość, zarządzanie plikami).2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem pracy (edytor, kompilator, system operacyjny). Ćwiczenia z przeliczania systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny).3
A-L-2Ćwiczenia z wykorzystaniem rejestrów procesora x86, praktyczne próby budowania algorytmów i ich przekładaniem na kod maszynowy, zapoznanie się z listą skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Wykorzystanie wiedzy do zaprojektowania algorytmu i napisania programu rozwiązującego problem sortowania liczb.2
A-L-3Ćwiczenia z wykorzystaniem podstawowych operacji logicznych, i przesunięć (projektowanie algorytmów i napisanie programu rozwiązującego zadania problemowe: odwrócenie bitów w bajcie (odbicie lustrzane), mnożenie liczb bez użycia podstawowych instrukcji mnożenia itp.).6
A-L-4Ćwiczenia algorytmiczno-programistyczne z wykorzystaniem podstawowych operacji rysowania w trybie graficznym bez wykorzystywania gotowych funkcji rysujących.4
A-L-5Przygotowanie do samodzielnej próby (zaliczenia przedmiotu) rozwiązania prostego problemu algorytmiczno-programistycznego z wykorzystaniem podstawowych operacji języka maszynowego.5
A-L-6uczestnictwo w zajęciach15
A-L-7Konsultacje1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Ćwiczenia z przeliczania systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny). Analiza literatury na temat podstaw kodu maszynowego i asemblera.3
A-W-2Ćwiczenia z wykorzystaniem rejestrów procesora x86, praktyczne próby budowania algorytmów i ich przekładaniem na kod maszynowy, zapoznanie się z listą skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Ćwiczenia z wykorzystaniem podstawowych operacji logicznych, liczb bez znaku i ze znakiem (kod U2).4
A-W-3Analiza literaturowa dotycząca wielopoziomowej klasyfikacji systemów komputerowych.3
A-W-4Ćwiczenia potwierdzające zachowanie prawa Moore’a na podstawie zdobytych danych historycznych. Ćwiczenia z przeliczania: częstotliwość taktowania urządzeń - okres taktowania.2
A-W-5Analiza literaturowa dotycząca podziału i cech charakterystycznych procesorów CISC i RISC, równoległości na poziomie rozkazów (przetwarzanie potokowe, superskalarne) i na poziomie procesorów (systemy silnie i luźno powiązane).4
A-W-6Samodzielna analiza współczesnych dysków twardych, rynku macierzy RAID, nośników optycznych (CD, DVD, Blu-ray).4
A-W-7Przegląd literatury na temat rodzajów magistral w komputerach klasy PC (od ISA po PCI-Express). Wyszukanie pełnej gamy zastosowań dla złącz USB.5
A-W-8Analiza literatury na temat rodzajów pamięci i ich hierarchii, zasad funkcjonowania pamięci podręcznej, systemu przewidywania skoków warunkowych, wykonywania rozkazów poza kolejnością.3
A-W-9Praktyczne testowanie podstawowych cech własnego systemu operacyjnego (pamięć wirtualna, wielozadaniowość, zarządzanie plikami).2
A-W-10uczestnictwo w zajęciach30
A-W-11Udział w konsultacjach2
A-W-12Udział w zaliczeniu1
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AW_ZIP_D1/1_W01Znajomość zasad funkcjonowania architektury systemów komputerowych na wielu poziomach począwszy od układów logicznych i programowania maszynowego po poziom systemów operacyjnych. Pozwoli to między innymi na wykorzystanie umiejętności samodzielnej oceny i doboru parametrów przy wycenie i projektowaniu wymagań przy kupnie komputerów klasy PC wraz z jego oprzyrządowaniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z cechami charakterystycznymi współczesnych składowych sprzętowych systemów komputerowych.
C-1Zrozumienie zasad działania przetwarzania maszynowego przez poznanie podstaw kodu maszynowego i asemblera - języka programowania bezpośrednio rozumianego przez komputer.
C-2Zdobycie wiedzy na temat wielopoziomowej klasyfikacji systemów komputerowych.
C-4Nabycie podstawowej wiedzy o wybranych cechach systemów operacyjnych.
Treści programoweT-W-9Rodzaje pamięci i ich hierarchia. Zasady funkcjonowania pamięci podręcznej, systemu przewidywania skoków warunkowych, wykonywanie rozkazów poza kolejnością.
T-W-5Podział i cechy charakterystyczne procesorów CISC i RISC.
T-W-8Rodzaje magistral w komputerach klasy PC (od ISA po PCI-Express). Cechy charakterystyczne USB.
T-W-7Charakterystyka współczesnych dysków twardych, macierze RAID i ich kategoryzacja. Nośniki optyczne (CD, DVD, Blu-ray).
T-W-4Prawo Moore’a i jego przydatność w prognozowaniu konstruowania, jak i zakupu komputerów w rozsądnej cenie. Częstotliwość taktowania urządzeń, a wydajność.
T-W-1Przeliczanie systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny). Wykorzystanie potęg dwójki w informatyce i projektowaniu sprzętu komputerowego. Podstawy kodu maszynowego i asemblera - języka programowania bezpośrednio rozumianego przez komputer.
T-W-3Klasyfikacja wielopoziomowa systemów komputerowych. Rys historyczny kolejnych generacji komputerów.
T-W-2Omówienie rejestrów procesora x86, zależność algorytm - kod maszynowy, pojęcie pętli, omówienie skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Podstawowe operacje logiczne, wprowadzenie liczb bez znaku i ze znakiem (kod U2).
T-W-6Równoległość na poziomie rozkazów (przetwarzanie potokowe, superskalarne) i na poziomie procesorów (systemy silnie i luźno powiązane).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są pytania testowe i zadania obliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi definiować zdefiniować podział poziomów dotyczących architektury systemów komputerowych.
3,5Student umie rozpoznać rodzaje instrukcji języka maszynowego, w tym instrukcje skoków warunkowych.
4,0Student potrafi zdefiniować zasady działania poszczególnych kategorii macierzy dyskowych.
4,5Student umie porównać składowe części komputera w ramach jednej klasy rozwiązań, rozróżniać rodzaje interfejsów pod względem wymagań transferu danych.
5,0Student potrafi podsumowywać wydajność systemu komputerowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AU_ZIP_D1/1_U01Umiejętność samodzielnej oceny i doboru parametrów przy wycenie i projektowaniu wymagań przy kupnie komputerów klasy PC wraz z jego oprzyrządowaniem (wymagane stałe samokształcenie się). Umiejętność spojrzenia przez pryzmat algorytmów i programów (w tym w języku maszynowym) na system komputerowy jako wydajną maszynę obliczeniową, przetwarzającą i przechowującą dane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat wielopoziomowej klasyfikacji systemów komputerowych.
C-3Zapoznanie się z cechami charakterystycznymi współczesnych składowych sprzętowych systemów komputerowych.
C-4Nabycie podstawowej wiedzy o wybranych cechach systemów operacyjnych.
Treści programoweT-L-2Ćwiczenia z wykorzystaniem rejestrów procesora x86, praktyczne próby budowania algorytmów i ich przekładaniem na kod maszynowy, zapoznanie się z listą skoków warunkowych i innych podstawowych instrukcji. Wykorzystanie wiedzy do zaprojektowania algorytmu i napisania programu rozwiązującego problem sortowania liczb.
T-W-1Przeliczanie systemów liczbowych (binarny, szesnastkowy, dziesiętny). Wykorzystanie potęg dwójki w informatyce i projektowaniu sprzętu komputerowego. Podstawy kodu maszynowego i asemblera - języka programowania bezpośrednio rozumianego przez komputer.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są pytania testowe i zadania obliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi przeliczać systemy liczbowe.
3,5Student potrafi zilustrować przykładem zasadę działania pętli w języku maszynowym.
4,0Student umie budować proste pętle i procedury, zmieniać konstrukcje już istniejących procedur celem dopasowania ich do wykonania żądanego algorytmu.
4,5Student umie analizować aktualny stan rynku sprzętu komputerowego.
5,0Student umie uzasadniać reguły postępu technologicznego i stowarzyszone z tym wymagania rozbudowywanego oprogramowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1AK_D1/1_K01Student ma świadomość potrzeby dokształcania się w temacie zagadnień związanych z budową i zasadą funkcjonowania poszczególnych składowych systemu komputerowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie się z cechami charakterystycznymi współczesnych składowych sprzętowych systemów komputerowych.
C-1Zrozumienie zasad działania przetwarzania maszynowego przez poznanie podstaw kodu maszynowego i asemblera - języka programowania bezpośrednio rozumianego przez komputer.
C-2Zdobycie wiedzy na temat wielopoziomowej klasyfikacji systemów komputerowych.
C-4Nabycie podstawowej wiedzy o wybranych cechach systemów operacyjnych.
Treści programoweT-W-5Podział i cechy charakterystyczne procesorów CISC i RISC.
T-W-7Charakterystyka współczesnych dysków twardych, macierze RAID i ich kategoryzacja. Nośniki optyczne (CD, DVD, Blu-ray).
T-W-9Rodzaje pamięci i ich hierarchia. Zasady funkcjonowania pamięci podręcznej, systemu przewidywania skoków warunkowych, wykonywanie rozkazów poza kolejnością.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są pytania testowe i zadania obliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe cechy współczesnych systemów operacyjnych.
3,5Student potrafi rozpoznawać systemy wieloprocesorowe i wielokomputerowe.
4,0Student potrafi kategoryzować procesory pod względem cech CISC i RISC.
4,5Student potrafi kategoryzować procesory pod względem cech wykorzystania pamięci podręcznych, wielordzeniowości.
5,0Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wydajności systemu komputerowego w odpowiednich kategoriach zastosowań.