Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona praw autorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona praw autorskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Dział Wynalazczości i Ochrony Patentowej
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Wielecka <Monika.Wielecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z podstawowymi definicjami z zakresu własności intelektualnej
C-2wskazanie możliwości ochrony własnej twórczości i cudzej
C-3wskazanie możliwości korzystania z dóbr własności intelektualnej osób trzecich w świetle przepisów prawa
C-4podniesienie świadomości z zakresu własności intelektualnej u studenta, ale również u osób, z któymi może się dzielić tą wiedzą
C-5uświadomienie istnienia praw własności intelektualnej i ograniczeń w korzystaniu z praw osób trzecich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa.5
T-W-2Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT)2
T-W-3wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych2
T-W-4znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne2
T-W-5Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet)3
T-W-6zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do ustnej "wejściówki" z informacji z poprzednich zajęć8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne na koniec zajęć- pięć pytań
S-3Ocena formująca: pytania sparawdzające wiedzę i umiejętność wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/04_W01
zna podstawowe prawa własności przemysłowej definiuje przedmioty własności przemysłowej definiuje prawa autorskie i przedmioty praw autorskich rozróżnia poszczególne prawa wyłączne własności intelektualnej
ZIP_1A_W13T1A_W10C-5, C-2, C-4, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1S-2, S-1
ZIP_1A_A/04_W02
zna internetowe bazy patentowe wyszukuje w internetowych bazach patentowych
ZIP_1A_W13T1A_W10C-3T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/04_U01
dobiera sposób postępowania ze względu na możliowść ochrony przedmiotów własności intelektualnej wyszukuje przedmioty własnosci przemysłowej w interenetowych bazach patentowych potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej
ZIP_1A_U05, ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U09, T1A_U10InzA_U02, InzA_U03C-3, C-5, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-1S-1
ZIP_1A_A/04_U02
potrafi korzystać z praw osób trzecich (cudzych dóbr intelektualnych) zgodnie z przepisami prawa- wie kiedy i na jakich zasadach może to robić
ZIP_1A_U05, ZIP_1A_U14T1A_U09, T1A_U10InzA_U02, InzA_U03C-3T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/04_K03
jest wrażliwy na naruszenia praw osób trzecich i jest zdolny do przekazywania nabytej wiedzy innym osobom jest zorientowany, że przed realizacją pracy i przed wprowadzeniem produktu/usługi należy upewnić się czy nie narusza się praw osób trzecich
ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K09, ZIP_1A_K06T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-4, C-5T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-2, S-1
ZIP_1A_A/04_K04
jest świadomy możliwości zmian w prawie i konieczności odświeżania wiedzy w tym zakresie odpowiedzialnie korzysta z cudzej wiedzy i własności intelektualnej świadomie podejmuje decyzje o ochronie swoich osiągnięć twórczych dba o przestrzeganie przepisów prawa
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K02T1A_K01, T1A_K05C-4, C-5T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/04_W01
zna podstawowe prawa własności przemysłowej definiuje przedmioty własności przemysłowej definiuje prawa autorskie i przedmioty praw autorskich rozróżnia poszczególne prawa wyłączne własności intelektualnej
2,0nie zna zadnych definicji, nie rozróznia kategorii i praw
3,0zna niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróznia kategorii i praw
3,5zna podstawowe definicje, rozróznia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównac, wskazac róznic
4,0zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównac, wskazac róznic
4,5zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, potrafi porównac niektóre z nich, wskazac róznice pomiesdzy niektórymi z nich
5,0zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, potrafi je porównac, wskazac róznice
ZIP_1A_A/04_W02
zna internetowe bazy patentowe wyszukuje w internetowych bazach patentowych
2,0nie zna baz danych, nie potrafi wyszukiwac w bazach danych
3,0zna niektóre bazy,ma problemy z wyszukiwaniem
3,5zna wiekszosc z podstawowych baz, ma problemy z wyszukiwaniem ale wie co mozna w nich wyszukac, ewentualnie zna wiekszość z podstawowych baz, potrafi w nich wyszukiwac ale nie wie co mozna w nich wyszukac
4,0zna bazy, wie co mozna w nich wyszukac ewentualnie wie jak w nich wyszukiwac
4,5zna bazy, ma problemy z wyszukiwaniem ale wie co mozna w nich wyszukac, ewentualnie zna bazy, potrafi w nich wyszukiwac ale nie wie co mozna w nich wyszukac
5,0zna bazy, wie co i jak wyszukiwać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/04_U01
dobiera sposób postępowania ze względu na możliowść ochrony przedmiotów własności intelektualnej wyszukuje przedmioty własnosci przemysłowej w interenetowych bazach patentowych potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej
2,0nie zna mozliwości korzystania z cudzych praw wyłacznych, nie zna możliwosci uzyskania ochrony na dobra niematerialne własności intelektualnej
3,0potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania) dla przynajmniej jednego przedmiotu własnosci intelektualnej, zna conajmniej jedna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej, zna podstawowe zródło ochrony programów komputerowych
3,5potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej), zna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własnosci przemysłowej)
4,0potrafi wskazać mozliwosc uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej), zna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własnosci przemysłowej), wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazań zawierajacych programy komputerowe, potrafi wskazac komu i jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej dla conajmniej jednego dobra niematerialnego własnosci intelektualnej
4,5potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej) dla przedmiotów własnosci intelektualnej, zna mozliwosci korzystania z cudzej własnosci intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własnosci przemysłowej), potrafi zinterpretowac informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazan zawierajacych programy komputerowe, potrafi wskazac komu i jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego)
5,0potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej) dla przedmiotów własnosci intelektualnej, zna mozliwosci korzystania z cudzej własnosci intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własnosci przemysłowej), potrafi zinterpretowac informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazan zawierajacych programy komputerowe, potrafi rozróznic własciciela praw majatkowych od własciciela praw osobistych, potrafi wskazac komu jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego), dostrzega korelacje pomiedzy róznymi dobrami własnosci intelektualnej
ZIP_1A_A/04_U02
potrafi korzystać z praw osób trzecich (cudzych dóbr intelektualnych) zgodnie z przepisami prawa- wie kiedy i na jakich zasadach może to robić
2,0student nie posiada elementranej wiedzy na temat własności intelektualnej
3,0student zna podstawowe zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej
3,5student zna podstawowe zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna podstawowe zasady wykluczeń wyłączności
4,0student zna zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna zasady wykluczeń wyłączności
4,5student zna zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna zasady wykluczeń wyłączności, zna zasady dozwolonego użytku, zna podstawowe zasady odpowiedzialności za naruszenia.
5,0student wie na jakich zasadach może korzystać z praw osób trzecich, wie jaka grozi mu odpowiedzialnośc za naruszenia; zna zasady dozwolonego użytku osobistego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/04_K03
jest wrażliwy na naruszenia praw osób trzecich i jest zdolny do przekazywania nabytej wiedzy innym osobom jest zorientowany, że przed realizacją pracy i przed wprowadzeniem produktu/usługi należy upewnić się czy nie narusza się praw osób trzecich
2,0student mie wykazuje aktywności na zajęciach, nie dostrzega i nie uznaje znaczenia praw wyłącznych, trywializuje porządek prawny
3,0student bierze udział w zajęciach, czasami zabiera głos w dyskusji
3,5student bierze udział w zajęciach, czasami zabiera głos w dyskusji, ma świadomość znaczenia praw wyłacznych w pracy zawodowej
4,0student bierze udział w zajęciach, samodzielnie zabiera głos w dyskusji, ma świadomość znaczenia praw wyłacznych w pracy zawodowej
4,5student uzupełnia swoją wiedze z zakresu własności intelektualnej, bierze udział w zajęciach, zabiera głos w dyskusji, rozumie znaczenie praw wyłącznych w pracy zawodowej
5,0student chętnie uzupełnia swoją wiedze z zakresu własności intelektualnej, aktywnie bierze udział w zajęciach, aktywnie zabiera głos w dyskusji, rozumie znaczenie praw wyłacznych w pracy zawodowej
ZIP_1A_A/04_K04
jest świadomy możliwości zmian w prawie i konieczności odświeżania wiedzy w tym zakresie odpowiedzialnie korzysta z cudzej wiedzy i własności intelektualnej świadomie podejmuje decyzje o ochronie swoich osiągnięć twórczych dba o przestrzeganie przepisów prawa
2,0student nie ma kompetencji do podjęcia decyzji o ochronie swojej lub cudzej wiedzy, nie ma świadomości o zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, nie uznaje za konieczne przestrzeganie przepisów prawa, nie zna systemu praw wyłącznych i nie jest w stanie w sposób świadomy korzystać z tego systemu
3,0student stara się podejmować decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, ma ograniczoną świadomośś działania systemu praw wyłącznych własności intelektualnej, co powoduje, że nie jest w stanie w sposób odpowiedzialny korzystać z tego systemu, nie do końca zdaje sobie sprawę ze zmienności prawa
3,5student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, ma świadomośc zmienności prawa, zna systemu praw wyłącznych ale ma ograniczona zdolność korzystania z niego w sposób świadomy
4,0student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, nie są mu obojętne naruszenia praw przez inne osoby, ma świadomośc zmienności prawa, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób świadomy
4,5student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, korzysta z praw osób trzecich, nie są mu obojętne naruszenia praw przez inne osoby, ma świadomość zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób odpowiedzialny
5,0student świadomie i umiejętnie podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, świadomie i umiejętnie korzysta z praw osób trzecich, nie akceptuje naruszeń praw przez inne osoby, ma świadomość zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób odpowiedzialny

Literatura podstawowa

  1. Renata zawadzka, własność intelektualna własność przemysłowa materiały pomocnicze do wykładów z przedmiotu Ochrona własności intelektualnej, Wydawnictwo Uczelniane politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008, 1
  2. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz 1117 z późn. zm., Ustawa prawo własności przemysłowej, Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz 1117 z późn. zm., 2007, tekst jednolity
  3. Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. z .2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., 2006, tekst jednolity

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa.5
T-W-2Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT)2
T-W-3wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych2
T-W-4znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne2
T-W-5Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet)3
T-W-6zaliczenie1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do ustnej "wejściówki" z informacji z poprzednich zajęć8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/04_W01zna podstawowe prawa własności przemysłowej definiuje przedmioty własności przemysłowej definiuje prawa autorskie i przedmioty praw autorskich rozróżnia poszczególne prawa wyłączne własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W13zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-5uświadomienie istnienia praw własności intelektualnej i ograniczeń w korzystaniu z praw osób trzecich
C-2wskazanie możliwości ochrony własnej twórczości i cudzej
C-4podniesienie świadomości z zakresu własności intelektualnej u studenta, ale również u osób, z któymi może się dzielić tą wiedzą
C-1zapoznanie z podstawowymi definicjami z zakresu własności intelektualnej
Treści programoweT-W-3wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych
T-W-4znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne
T-W-2Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT)
T-W-1Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne na koniec zajęć- pięć pytań
S-1Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zadnych definicji, nie rozróznia kategorii i praw
3,0zna niektóre definicje, ewentualnie zna niepełne definicje, nie rozróznia kategorii i praw
3,5zna podstawowe definicje, rozróznia niektóre kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównac, wskazac róznic
4,0zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, ale nie potrafi ich porównac, wskazac róznic
4,5zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, potrafi porównac niektóre z nich, wskazac róznice pomiesdzy niektórymi z nich
5,0zna podstawowe definicje, rozróznia kategorie i praw, potrafi je porównac, wskazac róznice
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/04_W02zna internetowe bazy patentowe wyszukuje w internetowych bazach patentowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W13zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-3wskazanie możliwości korzystania z dóbr własności intelektualnej osób trzecich w świetle przepisów prawa
Treści programoweT-W-5Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna baz danych, nie potrafi wyszukiwac w bazach danych
3,0zna niektóre bazy,ma problemy z wyszukiwaniem
3,5zna wiekszosc z podstawowych baz, ma problemy z wyszukiwaniem ale wie co mozna w nich wyszukac, ewentualnie zna wiekszość z podstawowych baz, potrafi w nich wyszukiwac ale nie wie co mozna w nich wyszukac
4,0zna bazy, wie co mozna w nich wyszukac ewentualnie wie jak w nich wyszukiwac
4,5zna bazy, ma problemy z wyszukiwaniem ale wie co mozna w nich wyszukac, ewentualnie zna bazy, potrafi w nich wyszukiwac ale nie wie co mozna w nich wyszukac
5,0zna bazy, wie co i jak wyszukiwać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/04_U01dobiera sposób postępowania ze względu na możliowść ochrony przedmiotów własności intelektualnej wyszukuje przedmioty własnosci przemysłowej w interenetowych bazach patentowych potrafi zinterpretować informacje zawarte w dokumentacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych w zakresie innowacji technologicznych
ZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3wskazanie możliwości korzystania z dóbr własności intelektualnej osób trzecich w świetle przepisów prawa
C-5uświadomienie istnienia praw własności intelektualnej i ograniczeń w korzystaniu z praw osób trzecich
C-2wskazanie możliwości ochrony własnej twórczości i cudzej
Treści programoweT-W-2Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT)
T-W-4znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne
T-W-5Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet)
T-W-1Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa.
T-W-3wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna mozliwości korzystania z cudzych praw wyłacznych, nie zna możliwosci uzyskania ochrony na dobra niematerialne własności intelektualnej
3,0potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania) dla przynajmniej jednego przedmiotu własnosci intelektualnej, zna conajmniej jedna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej, zna podstawowe zródło ochrony programów komputerowych
3,5potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej), zna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własnosci przemysłowej)
4,0potrafi wskazać mozliwosc uzyskania ochrony dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej), zna mozliwosc korzystania z cudzej własnosci intelektualnej dla kilku przedmiotów własnosci intelektualnej (chronionych prawem autorskim i prawem własnosci przemysłowej), wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazań zawierajacych programy komputerowe, potrafi wskazac komu i jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej dla conajmniej jednego dobra niematerialnego własnosci intelektualnej
4,5potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej) dla przedmiotów własnosci intelektualnej, zna mozliwosci korzystania z cudzej własnosci intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własnosci przemysłowej), potrafi zinterpretowac informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazan zawierajacych programy komputerowe, potrafi wskazac komu i jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego)
5,0potrafi wskazac mozliwosc uzyskania ochrony (sposób postepowania dla utworów i przedmiotów własnosci przemysłowej) dla przedmiotów własnosci intelektualnej, zna mozliwosci korzystania z cudzej własnosci intelektualnej (zarówno w przypadku prawa autorskiego jak i prawa własnosci przemysłowej), potrafi zinterpretowac informacje zawarte w dokumentacji patentowej, wyszukuje w bazach danych przedmioty własnosci przemysłowej, zna mozliwosci ochrony programów komputerowych i rozwiazan zawierajacych programy komputerowe, potrafi rozróznic własciciela praw majatkowych od własciciela praw osobistych, potrafi wskazac komu jakie prawa wyłaczne przysługuja w zaleznosci od sytuacji prawnej (zarówno dla własnosci przemysłowej jak i prawa autorskiego), dostrzega korelacje pomiedzy róznymi dobrami własnosci intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/04_U02potrafi korzystać z praw osób trzecich (cudzych dóbr intelektualnych) zgodnie z przepisami prawa- wie kiedy i na jakich zasadach może to robić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych w zakresie innowacji technologicznych
ZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3wskazanie możliwości korzystania z dóbr własności intelektualnej osób trzecich w świetle przepisów prawa
Treści programoweT-W-1Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa.
T-W-4znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne
T-W-5Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet)
T-W-3wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych
T-W-2Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne na koniec zajęć- pięć pytań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada elementranej wiedzy na temat własności intelektualnej
3,0student zna podstawowe zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej
3,5student zna podstawowe zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna podstawowe zasady wykluczeń wyłączności
4,0student zna zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna zasady wykluczeń wyłączności
4,5student zna zasady wyłączności praw na dobrach niematerialnych własności intelektualnej, zna zasady wykluczeń wyłączności, zna zasady dozwolonego użytku, zna podstawowe zasady odpowiedzialności za naruszenia.
5,0student wie na jakich zasadach może korzystać z praw osób trzecich, wie jaka grozi mu odpowiedzialnośc za naruszenia; zna zasady dozwolonego użytku osobistego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/04_K03jest wrażliwy na naruszenia praw osób trzecich i jest zdolny do przekazywania nabytej wiedzy innym osobom jest zorientowany, że przed realizacją pracy i przed wprowadzeniem produktu/usługi należy upewnić się czy nie narusza się praw osób trzecich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4podniesienie świadomości z zakresu własności intelektualnej u studenta, ale również u osób, z któymi może się dzielić tą wiedzą
C-5uświadomienie istnienia praw własności intelektualnej i ograniczeń w korzystaniu z praw osób trzecich
Treści programoweT-W-4znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne
T-W-1Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa.
T-W-2Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT)
T-W-3wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych
T-W-5Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne na koniec zajęć- pięć pytań
S-1Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student mie wykazuje aktywności na zajęciach, nie dostrzega i nie uznaje znaczenia praw wyłącznych, trywializuje porządek prawny
3,0student bierze udział w zajęciach, czasami zabiera głos w dyskusji
3,5student bierze udział w zajęciach, czasami zabiera głos w dyskusji, ma świadomość znaczenia praw wyłacznych w pracy zawodowej
4,0student bierze udział w zajęciach, samodzielnie zabiera głos w dyskusji, ma świadomość znaczenia praw wyłacznych w pracy zawodowej
4,5student uzupełnia swoją wiedze z zakresu własności intelektualnej, bierze udział w zajęciach, zabiera głos w dyskusji, rozumie znaczenie praw wyłącznych w pracy zawodowej
5,0student chętnie uzupełnia swoją wiedze z zakresu własności intelektualnej, aktywnie bierze udział w zajęciach, aktywnie zabiera głos w dyskusji, rozumie znaczenie praw wyłacznych w pracy zawodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/04_K04jest świadomy możliwości zmian w prawie i konieczności odświeżania wiedzy w tym zakresie odpowiedzialnie korzysta z cudzej wiedzy i własności intelektualnej świadomie podejmuje decyzje o ochronie swoich osiągnięć twórczych dba o przestrzeganie przepisów prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4podniesienie świadomości z zakresu własności intelektualnej u studenta, ale również u osób, z któymi może się dzielić tą wiedzą
C-5uświadomienie istnienia praw własności intelektualnej i ograniczeń w korzystaniu z praw osób trzecich
Treści programoweT-W-5Informacja patentowa i badania patentowe, w tym poszukiwania w bazach patentowych dostępnych on-line (polskie bazy, bazy OHIM, bazy WIPO, esp@cenet)
T-W-1Przedmioty własności intelektualnej. Prawo autorskie – podstawy (Konwencja berneńska), definicje; rodzaje praw (autorskie osobiste i autorskie majątkowe); długość praw wyłącznych; pola eksploatacji utworu; licencje, przeniesienie prawa; możliwości ochrony programów komputerowych; dozwolony użytek osobisty i publiczny. Licencja GNU. Copyright- copyleft. Haker, cracker a przepisy prawa.
T-W-3wzór użytkowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony wzór przemysłowy- definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych
T-W-2Prawo własności przemysłowej podstawy systemu (Konwencja paryska, porozumienie TRIPS) Wynalazk- definicja, zdolność patentowa, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwości ochrony programów komputerowych w kategorii wynalazek; Procedura uzyskiwania patentu w Europejskim Urzędzie Patentowym (Konwencja o patencie europejskim) oraz przed urzędami zagranicznymi oraz w systemie międzynarodowym (PCT)
T-W-4znak towarowy definicja, zdolność ochronna, procedura zgłoszeniowa w Urzędzie Patentowym RP, prawo wyłączne i zakres ochrony; możliwość uzyskania praw wyłącznych wspólnotowych i międzynarodowych; (Porozumienie madryckie) inne przedmioty własności przemysłowej- topografie układów scalonych i oznaczenia geograficzne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pytania sprawdzające wiedzę i umiejętności wyciągania wniosków na podstawie informacji przekazanych na poprzednich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma kompetencji do podjęcia decyzji o ochronie swojej lub cudzej wiedzy, nie ma świadomości o zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, nie uznaje za konieczne przestrzeganie przepisów prawa, nie zna systemu praw wyłącznych i nie jest w stanie w sposób świadomy korzystać z tego systemu
3,0student stara się podejmować decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, ma ograniczoną świadomośś działania systemu praw wyłącznych własności intelektualnej, co powoduje, że nie jest w stanie w sposób odpowiedzialny korzystać z tego systemu, nie do końca zdaje sobie sprawę ze zmienności prawa
3,5student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, ma świadomośc zmienności prawa, zna systemu praw wyłącznych ale ma ograniczona zdolność korzystania z niego w sposób świadomy
4,0student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, nie są mu obojętne naruszenia praw przez inne osoby, ma świadomośc zmienności prawa, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób świadomy
4,5student podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, korzysta z praw osób trzecich, nie są mu obojętne naruszenia praw przez inne osoby, ma świadomość zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób odpowiedzialny
5,0student świadomie i umiejętnie podejmuje decyzje o ochronie lub rezygnacji z ochrony swojej wiedzy, świadomie i umiejętnie korzysta z praw osób trzecich, nie akceptuje naruszeń praw przez inne osoby, ma świadomość zmienności prawa i konieczności aktualizacji wiedzy, zna systemu praw wyłącznych korzysta z niego w sposób odpowiedzialny