Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Nauka o przedsiębiorstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nauka o przedsiębiorstwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z Makro- i Mikroekonomii. |
W-2 | Znajomość realiów gospodarczych na minimalnym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych (przedsiębiorstw) w warunkach gospodarki rynkowej. |
C-2 | Rozumienie zasad oraz umiejętność ich zastosowania do budowy oraz działalności przedsiębiorstw. |
C-3 | Dobór odpowiednich form działalności gospodarczej. |
C-4 | Umiejętność identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzeń i ich skutków w przedsiębiorstwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do przedmiotu | 1 |
T-A-2 | Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw - geneza i istota | 2 |
T-A-3 | Formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw i ich przekształcenia. | 2 |
T-A-4 | Interesariusze przedsiębiorstwa i ich cele. | 2 |
T-A-5 | Diagnoza dzialalności przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-6 | Sytuacje kryzysowe w przedsiębiorstwach. | 2 |
T-A-7 | Przezwyciężania kryzysu w przedsiębiorstwie | 2 |
T-A-8 | Zaprzestanie działalności i upadłość przedsiębiorstwa. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw. | 1 |
T-W-2 | Funkcje, zakres i zasoby przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-3 | Formy prawno-organizacyjne działalności przedsiębiorstw. | 4 |
T-W-4 | Kierunki zmian w funkcjonowaniu, działalności i rozwoju przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-5 | Otoczenie przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-6 | Kryzys i restrukturyzacja przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-7 | Przekształcenia własnościowe. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do zaliczenia (2 godz.) | 2 |
A-W-3 | Praca własna: zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do egzaminu | 25 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 3 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego |
M-2 | Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie kursu zaliczenie z prezentowanego zakresu wiadomości (w formie pytań). Ocena z przedmiotu = 0,6*zaliczenie części wykładowej + 0,4* ocena z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1AW_ZIP_A/6_W01 Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń. | ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-7, T-A-6, T-A-2, T-A-8, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1AU_ZIP_A/6_U01 Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami. | ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U11 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-4, C-2, C-3 | T-W-2, T-A-8, T-A-7, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1AK_ZIP_A/6_K01 Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne. | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-2, T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
1AW_ZIP_A/6_W01 Efekty zajęć winny kształtować zrozumienie funkcjonowania podmiotów gospodarczych w realiach gospodarki rynkowej. Student winien identyfikować przyczyny zdarzeń gospodarczych, objaśniać ich znaczenie, rozpoznawać ich skutki w odniesieniu do funkcjonowania przedsiębiorstw oraz wskazywać metody korekcji przebiegu zdarzeń. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień nauki o przedsiębiorstwie. |
3,0 | Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych. | |
3,5 | Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów działalności gospodarczej. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwania związków przyczynowych. | |
4,0 | Otrzymana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia związane z działalnością podmiotu gospodarczego. Umożliwia identyfikację, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikację z propozycją zastosowania. | |
4,5 | Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczegółnych składowych struktur, problemów w całość, uzasadnianie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków. Podsumowania w postaci uogólniającej syntezy. | |
5,0 | Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen , interpretacji zjawisk stochastycznych, proponowanych uogólnień na bazie syntez, przewidywań skutków i obrony przyjętych rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
1AU_ZIP_A/6_U01 Zdobyta wiedza poszerza oraz umożliwi studentowi rozpoznanie, następnie uporządkowanie przyczyn i określenie skutków zjawisk oraz zdarzeń gospodarczych związanych z przedsiębiorstwem. Przedmiot buduje umiejętności kierowania/zarządzania przedsiębiorstwem. Zwiększa zasób wiedzy na podstawie której student będzie dobierał formy prowadzenia przedsiębiorstwa, inicjował rozwiązania organizacyjne, określał zasady działalności. Będzie kształtował, dobierał, następnie rozwijał i koordynował komunikację z otoczeniem, w tym w szczególności z pracownikami. | 2,0 | Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w życiu gospodarczym |
3,0 | Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. Elementarne umiejętności uzasadniania rozwiązań, przewidywania skutków, wyjaśniania zależności. | |
3,5 | Wykorzystanie informacji, wiedzy do zastosowania i rozwiązywania problemów. Propozycje obliczeń wskaźników, metod postępowania, budowy struktur i zakresu działania, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Umiejętność analizy składowych problemu (restrukturyzacja, prywatyzacja, system zarządzania). Identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań. | |
4,5 | Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń gospodarczych, otoczenia gospodarczego. Znajdywanie związków pomiędzy zasobami oraz możliwościami gospodarczymi. | |
5,0 | Budowa ocen wartościujących na podstawie interpretacji i obserwacji życia gospodarczego w skali makro i mikro (przedsiębiorstwa). Umiejętność przewidywania i rozważania proponowanych skutków rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
1AK_ZIP_A/6_K01 Rozwój przedsiębiorstw wymusza potrzebę permanentnego dokształcania w różnych formach, z których samokształcenie jest jednym z głównych. Przedmiot wymusza u kończących studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartości i aktywności poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialności za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiągać ten cel niezbędne jest wyzwolenie przedsiębiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrażliwość na stosunki społeczne. | 2,0 | Niska ocena i świadomość przydatności nauki o przedsiębiorstwie w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym. |
3,0 | Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna. | |
3,5 | Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań. | |
4,0 | Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczająca. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn. | |
4,5 | Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętności komunikowania się oraz pracy w zespole. | |
5,0 | Zorganiziwany, pewny i świadomy celu. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy dzialań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji. |
Literatura podstawowa
- Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
- Zb. pod red. J. Lichtarskiego, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2009
- Zb. pod red. J. Lichniak, Nauka o przedsiębiorstwie, Sskoła Główna Handlowa, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa, 2009
- Red. naukowa S. Marek, M. Białasiewicz, Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2008