Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie wytwarzania oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie wytwarzania oprogramowania
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza na temat programowania komputerów.
W-2Postawowa umiejętność użytkowania systemów operacyjnych Windows i Linux.
W-3Wskazana znajomość podstaw programowania w dowolnym imperatywnym języku programowani

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania.
C-2Umiejętność doboru optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
C-3Umiejętność praktycznego stosowania i/lub konfigurowania środowiska produkcyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, prezentacja reguł gry dydaktycznej, badanie ankietowe diagnozujące predyspozycje członków grupy.2
T-L-2Przydział ról w grupie, prezentacja harmonogramu prac, przydział pierwszego zadania - ćwiczenia z obsługi i wykorzystania kompilatorów, badania nad cechami kodu wykonywalnego różnych platform2
T-L-3Przydział drugiego zadania - automatyzacja procesu uzyskiwania paczki dystrybucyjnej - ćwiczenia z obsługi narzędzia make.2
T-L-4Przydział trzeciego zadania - ćwiczenia z obsługi narzędzia Ant.2
T-L-5Przydział czwartego zadania - konfiguracja repozytorium projektu, publikacja projektu, ćwiczenia z obsługi SVN.2
T-L-6Przydział piątego zadania - profilowanie kodu na różnych platformach z użyciem różnych narzędzi.2
T-L-7Przydział szóstego zadania - skonfigurowanie systemu BTS dla potrzeb projektu.2
T-L-8Prezentacja wyników projektu, podsumowanie wyników, wspólna ocena pracy grupy.1
15
wykłady
T-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);2
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);3
T-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).2
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).2
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);2
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).2
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielnie realizowanie zadań przydzielonych na zajęciach10
A-L-3Praca nad portalem projektu, publikowanie wyników.5
A-L-4Udział w konsultacjach2
32
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia produkcyjne
M-5Gry dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena tempa i jakości wykonania zadań cząstkowych.
S-2Ocena formująca: Ocena rozwoju portalu projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/8_W01
Znajomośc technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-L-7M-3, M-5, M-2, M-4, M-1S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/8_U01
Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U10, ZIP_1A_U22T1A_U01, T1A_U03, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15InzA_U02, InzA_U07C-2T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-4, M-2, M-1, M-3, M-5S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/8_K01
Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego.
ZIP_1A_K08, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K01T1A_K01, T1A_K05, T1A_K07C-3T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5M-5, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/8_W01
Znajomośc technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
3,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
4,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi skonstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
4,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
5,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania; potrafi aktywnie posługiwać się wskazanym podzbiorem narzędzi, zna ich ograniczenia oraz cykl życia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/8_U01
Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
3,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
4,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu podstawowym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
4,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
5,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego; potrafi administrować zestawem narzędzi wspomagających pracę zespołu programistycznego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/8_K01
Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wykazuje świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
3,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
4,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge; zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
4,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
5,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego; wykazuje aktywna postawę przy wdrażaniu nowych metodyk i technologii

Literatura podstawowa

  1. Free Software Foundation, Inc., The GNU Awk User's Guide, Free Software Foundation, Inc., 2011, http://www.gnu.org/software/gawk/manual/gawk.html (dostęp 2012-02-13)
  2. Free Software Foundation, Inc., GNU Make Manual, Free Software Foundation, Inc., 2010, http://www.gnu. org/software/make/manual/ (dostęp 2012-02-13)
  3. Free Software Foundation, Inc., GCC Manual, Free Software Foundation, Inc., 2010, http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-4.6.2/gcc/ (dostęp 2012-02-13)
  4. Stephane Bailliez et al., Apache Ant Manual, Apache Software Foundation, 2010, http://ant.apache.org/manual/ (dostęp 2012-02-13)
  5. Booch, Rumbaugh, Jacobson, UML przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Collins-Sussman, Fitzpatrick, Pilato, Version Control with Subversion, O'Reilly Media, 2010, http://svnbook.red-bean.com/ (dostęp 2012-02-13)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programem zajęć, prezentacja reguł gry dydaktycznej, badanie ankietowe diagnozujące predyspozycje członków grupy.2
T-L-2Przydział ról w grupie, prezentacja harmonogramu prac, przydział pierwszego zadania - ćwiczenia z obsługi i wykorzystania kompilatorów, badania nad cechami kodu wykonywalnego różnych platform2
T-L-3Przydział drugiego zadania - automatyzacja procesu uzyskiwania paczki dystrybucyjnej - ćwiczenia z obsługi narzędzia make.2
T-L-4Przydział trzeciego zadania - ćwiczenia z obsługi narzędzia Ant.2
T-L-5Przydział czwartego zadania - konfiguracja repozytorium projektu, publikacja projektu, ćwiczenia z obsługi SVN.2
T-L-6Przydział piątego zadania - profilowanie kodu na różnych platformach z użyciem różnych narzędzi.2
T-L-7Przydział szóstego zadania - skonfigurowanie systemu BTS dla potrzeb projektu.2
T-L-8Prezentacja wyników projektu, podsumowanie wyników, wspólna ocena pracy grupy.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);2
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);3
T-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).2
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).2
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);2
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).2
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielnie realizowanie zadań przydzielonych na zajęciach10
A-L-3Praca nad portalem projektu, publikowanie wyników.5
A-L-4Udział w konsultacjach2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/8_W01Znajomośc technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologii i narzędzi wykorzystywanych w różnych fazach wytwarzania oprogramowania.
Treści programoweT-L-6Przydział piątego zadania - profilowanie kodu na różnych platformach z użyciem różnych narzędzi.
T-L-5Przydział czwartego zadania - konfiguracja repozytorium projektu, publikacja projektu, ćwiczenia z obsługi SVN.
T-L-4Przydział trzeciego zadania - ćwiczenia z obsługi narzędzia Ant.
T-L-2Przydział ról w grupie, prezentacja harmonogramu prac, przydział pierwszego zadania - ćwiczenia z obsługi i wykorzystania kompilatorów, badania nad cechami kodu wykonywalnego różnych platform
T-L-3Przydział drugiego zadania - automatyzacja procesu uzyskiwania paczki dystrybucyjnej - ćwiczenia z obsługi narzędzia make.
T-L-8Prezentacja wyników projektu, podsumowanie wyników, wspólna ocena pracy grupy.
T-L-7Przydział szóstego zadania - skonfigurowanie systemu BTS dla potrzeb projektu.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Gry dydaktyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia produkcyjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena tempa i jakości wykonania zadań cząstkowych.
S-2Ocena formująca: Ocena rozwoju portalu projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
3,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach
4,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi skonstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
4,5potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania
5,0potrafi biegle nazwać i opisać zakresy stosowania narzędzi wykorzystywanych przy produkcji oprogramowania, biegle orientuje się w aktualnej ofercie narzędzi przeznaczonych do wykorzystania na różnych platformach; potrafi biegle konstruować środowisko pracy programistów dla małej/średniej organizacji wytwarzającej oprogramowania; potrafi aktywnie posługiwać się wskazanym podzbiorem narzędzi, zna ich ograniczenia oraz cykl życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/8_U01Dobów optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania na poziomie operacyjnym istniejącymi procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U10ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru optymalnego zestawu produktów i technologii w zależności od rodzaju i skali projektu informatycznego.
Treści programoweT-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);
T-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia produkcyjne
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.
S-1Ocena formująca: Ocena tempa i jakości wykonania zadań cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
3,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu
4,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu podstawowym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
4,5potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego
5,0potrafi biegle kompletować narzędzia adekwatne do projektów o różnej skali i różnym przeznaczeniu; potrafi obsługiwać w stopniu zaawansowanym narzędzia wspomagające pracę zespółu programistycznego; potrafi administrować zestawem narzędzi wspomagających pracę zespołu programistycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/8_K01Świadomość roli i wpływi środków technicznych i pozatechnicznych (w tym kompetencji zespołu realizacyjnego) na powodzenie projektu informatycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
ZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Umiejętność praktycznego stosowania i/lub konfigurowania środowiska produkcyjnego.
Treści programoweT-W-3Narzędzia wspomagające automatyzację budowania kodu (make, ant i pokrewne).
T-W-4Narzędzia wspomagające projektowanie i modelowanie oprogramowania (generatory interfejsu oraz modelowanie wizualne).
T-W-6Środowiska RAD i CASE (typowe implementacje, standardy i techniki).
T-W-2Zarządzanie, pielęgnowanie i przechowywanie kodów źródłowych (repozytoria – zasada działania, typowe implementacje, metody dostępu, wykorzystanie w pracy zespołowej);
T-W-7Systemy klasy BTS (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje); systemy klasy SHF (przeznaczenie, zadania, typowe implementacje)
T-W-1Podstawy wiedzy o technikach kompilacji (struktura typowego kompilatora, etapy i produkty kompilacji, narzędzia wspomagające, preprocesory, formaty i środowiska plików wykonywalnych, biblioteki statyczne i dynamiczne, zarządzanie bibliotekami, toolchains);
T-W-5Profilowanie kodu (motywacja, techniki, narzędzia);
Metody nauczaniaM-5Gry dydaktyczne
M-4Ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena rozwoju portalu projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0wykazuje świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
3,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge
4,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge; zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
4,5wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego
5,0wykazuje wyrózniającą świadomość roli narzędzi wspomagających na jakość produktu software'woge; wyróżniająca zdolność do samodzielnego szukania informacji dotyczących najnowszych produktów wspomagających pracę zespołu programistycznego; wykazuje aktywna postawę przy wdrażaniu nowych metodyk i technologii