Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Inteligentni agenci:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inteligentni agenci | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw systemów internetowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie koncepcji inteligentnego agenta jako systemu informatycznego reprezentującego i zastępującego człowieka w wykonywaniu specyficznych typów zadań. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problematyką wyposażenia systemów agentowych w wiedzę i mechanizmy umożliwiającego korzystanie z niej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zadań wymagających podejścia agentowego oraz wykonania projektu i specyfikacji techniczno-funkcjonalnej inteligentego agenta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Testowanie przykładowych systemów agentowych dostępnych w Internecie. | 2 |
T-L-2 | Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES. | 2 |
T-L-3 | Analiza wybranego środowiska zadaniowego, określanie wartości cech. | 2 |
T-L-4 | Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem ontologii. | 4 |
T-L-5 | Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W oraz reguł. | 2 |
T-L-6 | Wnioskowanie w systemie agentowym. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego. | 3 |
T-W-2 | Środowisko zadaniowe agenta. | 2 |
T-W-3 | Struktury agentów programowych. | 2 |
T-W-4 | Wiedza w systemach agentowych: rola i metody reprezentacji. | 3 |
T-W-5 | Wnioskowanie w systemach agentowych: rola i metody realizacji. | 3 |
T-W-6 | Platformy realizacji systemów agentowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje i zaliczenie zajęć | 3 |
A-L-3 | Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium - 7*2 godz. | 14 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 9 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu wykładu oraz konsultacje | 3 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach |
M-3 | Projekty zespołowe z prezentacją wyników |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D1/6_W01 Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych. | ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D1/6_U01 Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego. | — | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_D1/06_K01 Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej. | ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-2 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D1/6_W01 Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego. |
3,0 | Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego. | |
3,5 | Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory, | |
4,0 | Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania. | |
5,0 | Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D1/6_U01 Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego. | 2,0 | Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych. |
3,0 | Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego. | |
3,5 | Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego. | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym. | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) . | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) oraz zaprezentować przykład przebiegu wnioskowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_D1/06_K01 Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej. | 2,0 | Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu. |
3,0 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników. | |
3,5 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. | |
4,0 | Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. | |
4,5 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole. | |
5,0 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta. |
Literatura podstawowa
- Pechmann P., Wprowadzenie do systemów agentowych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2010
- Bigus J., Bigus J., Constructing Intelligent Agents Using Java, Wiley, 2001
- Wooldridge M., An Introduction to MultiAgent Systems, Wiley, 2009
Literatura dodatkowa
- Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall, 2002