Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka elektroniczna i społeczeństwo informacyjne - Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka elektroniczna i społeczeństwo informacyjne - Przedmiot obieralny III
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć ogólną informację o technologiach informatycznych i motywacje do ich stosowania. Powinien znać ogólnie pojecia zwiazane ze społeczeństwem informatycznym i interesować się strukturą rynku lokalnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy zasad tworzenia witryny internetowej z wykorzystaniem CMS (takiego jak np. Joomla). Zakładanie własnych kont na serwerach. Poszukiwanie hostingu bezpłatnego. Badania róznych ofert hostingu.4
T-L-2Poszukiwanie pomysłów na witrynę internetową. Tworzenie zespołów projektowych.3
T-L-3Praca w zespole nad witryną internetową. Ustalenie zasad i technik pracy zdalnej.8
15
wykłady
T-W-1Wykłady: Przesłania Tofflera o społeczeństwie informacyjnym. Społeczeństwo informacyjne w Polsce – regulacje prawne i rzeczywistość. Uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Unijne wsparcie rozwoju społeczeństw informacyjnych. Społeczności wykluczone. Prognozy Kurzweila. Kompetencje XXI wieku.4
T-W-2Wstęp do gospodarki elektronicznej. Klasyfikacja e-biznesu, przykłady, podstawy prawne w Polsce i Europie. Perspektywy rozwoju e-gospodarki. Platformy komunikacji biznesowej w Internecie (B2B, B2C…).3
T-W-3Web semantyczny a e-gospodarka. Neurolingwistyczne programowanie w e-gospodarce. Społeczne znaczenie internetowych platform brokerskich. Znaczenie zdalnej edukacji dla e-gospodarki. e-gmina, BIP.2
T-W-4Przykłady rozwiązań technologicznych w e-gospodarce. Rozliczenia w e-gospodarce. Płatności internetowe. Płatności SMS. Portale aukcyjne. Sklepy ointernetowe. Porównywarki. Bilety lotnicze i kolejowe. Serwisy turystyczne. Bankomaty. Planowanie podróży, planowanie ślubu, obsługa pogrzebu itp. Platformy brokierskie, forex, giełdy, betting. Portale społecznościowe. Poczta elektroniczna. Autorespondery. Komunikatory. Ochrona zdrowia. Oszustwa finansowe. Mała firma w sieci. Witryna w sieci. Zastosowanie technologii googlowskich w rozwoju firmy. Poszukiwanie ścieżek finansowania. Znaczenie innowacyjności w e-gospodarce.4
T-W-5Strategie błękitnego oceanu (Kim). Analiza SWOT dla firmy, której rozwój oparty jest na e-gospodarce. Symulacja procesu poszukiwania programu zapewniającego rozwój firmy.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca zespołowa nad projektem w wybranym systemie CMS w ramach zajęć i pracy własnej30
30
wykłady
A-W-1Praca w zespole nad utworzeniem wybranej witryny internetowej10
A-W-2Konsultacje w firmach i instytucjach Szczecina. Poszukiwanie przykładów udanych rozwiazań w obszarze e-gospodarki.10
A-W-3Przygotowanie przezentacji nt wybranej technologii z obszaru e-gospodarki.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/02_W01
Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada.
ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W12, ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W11T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/02_U01
Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp.
ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U10, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-5, T-L-1, T-W-4, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/02_K01
Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego.
ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K09T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/02_W01
Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,0Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,5Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę
4,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, uczy się nowej wiedzy
4,5Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT
5,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT, posługuje sie nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/02_U01
Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp.
2,0Student ma awersje do wszelkich technik i aplikacji IT
3,0Student posługuje sie podstawowymi aplikacjami IT - edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory
3,5Student dobrze posługuje sie aplikacjami IT - edytor tekstów, poczta elektroniczna, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem
4,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować witrynę internetową
4,5Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową
5,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową, zna i posługuje się wybranymi technologiami googlowskimi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/02_K01
Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego.
2,0Student ma niewłasciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny
4,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, chetnie rozważa działania przedsiebiorcze
4,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy
5,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy w sektorze IT lub wysokich technologii

Literatura podstawowa

  1. Muszyński Jerzy, Społeczeństwo informacyjne Szkice politologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006
  2. Szewczyk A., Społeczeństwo informacyjne. Problemy rozwoju, Difin, Warszawa, 2007
  3. Dziuba Dariusz Tadeusz, Gospodarki nasycone informacją i wiedzą, Nowy Dziennik sp. z o.o., Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy zasad tworzenia witryny internetowej z wykorzystaniem CMS (takiego jak np. Joomla). Zakładanie własnych kont na serwerach. Poszukiwanie hostingu bezpłatnego. Badania róznych ofert hostingu.4
T-L-2Poszukiwanie pomysłów na witrynę internetową. Tworzenie zespołów projektowych.3
T-L-3Praca w zespole nad witryną internetową. Ustalenie zasad i technik pracy zdalnej.8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady: Przesłania Tofflera o społeczeństwie informacyjnym. Społeczeństwo informacyjne w Polsce – regulacje prawne i rzeczywistość. Uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Unijne wsparcie rozwoju społeczeństw informacyjnych. Społeczności wykluczone. Prognozy Kurzweila. Kompetencje XXI wieku.4
T-W-2Wstęp do gospodarki elektronicznej. Klasyfikacja e-biznesu, przykłady, podstawy prawne w Polsce i Europie. Perspektywy rozwoju e-gospodarki. Platformy komunikacji biznesowej w Internecie (B2B, B2C…).3
T-W-3Web semantyczny a e-gospodarka. Neurolingwistyczne programowanie w e-gospodarce. Społeczne znaczenie internetowych platform brokerskich. Znaczenie zdalnej edukacji dla e-gospodarki. e-gmina, BIP.2
T-W-4Przykłady rozwiązań technologicznych w e-gospodarce. Rozliczenia w e-gospodarce. Płatności internetowe. Płatności SMS. Portale aukcyjne. Sklepy ointernetowe. Porównywarki. Bilety lotnicze i kolejowe. Serwisy turystyczne. Bankomaty. Planowanie podróży, planowanie ślubu, obsługa pogrzebu itp. Platformy brokierskie, forex, giełdy, betting. Portale społecznościowe. Poczta elektroniczna. Autorespondery. Komunikatory. Ochrona zdrowia. Oszustwa finansowe. Mała firma w sieci. Witryna w sieci. Zastosowanie technologii googlowskich w rozwoju firmy. Poszukiwanie ścieżek finansowania. Znaczenie innowacyjności w e-gospodarce.4
T-W-5Strategie błękitnego oceanu (Kim). Analiza SWOT dla firmy, której rozwój oparty jest na e-gospodarce. Symulacja procesu poszukiwania programu zapewniającego rozwój firmy.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca zespołowa nad projektem w wybranym systemie CMS w ramach zajęć i pracy własnej30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca w zespole nad utworzeniem wybranej witryny internetowej10
A-W-2Konsultacje w firmach i instytucjach Szczecina. Poszukiwanie przykładów udanych rozwiazań w obszarze e-gospodarki.10
A-W-3Przygotowanie przezentacji nt wybranej technologii z obszaru e-gospodarki.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/02_W01Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W12ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W11zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.
Treści programoweT-W-1Wykłady: Przesłania Tofflera o społeczeństwie informacyjnym. Społeczeństwo informacyjne w Polsce – regulacje prawne i rzeczywistość. Uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Unijne wsparcie rozwoju społeczeństw informacyjnych. Społeczności wykluczone. Prognozy Kurzweila. Kompetencje XXI wieku.
T-W-2Wstęp do gospodarki elektronicznej. Klasyfikacja e-biznesu, przykłady, podstawy prawne w Polsce i Europie. Perspektywy rozwoju e-gospodarki. Platformy komunikacji biznesowej w Internecie (B2B, B2C…).
T-W-3Web semantyczny a e-gospodarka. Neurolingwistyczne programowanie w e-gospodarce. Społeczne znaczenie internetowych platform brokerskich. Znaczenie zdalnej edukacji dla e-gospodarki. e-gmina, BIP.
Metody nauczaniaM-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,0Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie
3,5Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę
4,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, uczy się nowej wiedzy
4,5Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT
5,0Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT, posługuje sie nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/02_U01Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania na poziomie operacyjnym istniejącymi procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIP_1A_U10ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.
Treści programoweT-W-5Strategie błękitnego oceanu (Kim). Analiza SWOT dla firmy, której rozwój oparty jest na e-gospodarce. Symulacja procesu poszukiwania programu zapewniającego rozwój firmy.
T-L-1Podstawy zasad tworzenia witryny internetowej z wykorzystaniem CMS (takiego jak np. Joomla). Zakładanie własnych kont na serwerach. Poszukiwanie hostingu bezpłatnego. Badania róznych ofert hostingu.
T-W-4Przykłady rozwiązań technologicznych w e-gospodarce. Rozliczenia w e-gospodarce. Płatności internetowe. Płatności SMS. Portale aukcyjne. Sklepy ointernetowe. Porównywarki. Bilety lotnicze i kolejowe. Serwisy turystyczne. Bankomaty. Planowanie podróży, planowanie ślubu, obsługa pogrzebu itp. Platformy brokierskie, forex, giełdy, betting. Portale społecznościowe. Poczta elektroniczna. Autorespondery. Komunikatory. Ochrona zdrowia. Oszustwa finansowe. Mała firma w sieci. Witryna w sieci. Zastosowanie technologii googlowskich w rozwoju firmy. Poszukiwanie ścieżek finansowania. Znaczenie innowacyjności w e-gospodarce.
T-L-3Praca w zespole nad witryną internetową. Ustalenie zasad i technik pracy zdalnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma awersje do wszelkich technik i aplikacji IT
3,0Student posługuje sie podstawowymi aplikacjami IT - edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory
3,5Student dobrze posługuje sie aplikacjami IT - edytor tekstów, poczta elektroniczna, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem
4,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować witrynę internetową
4,5Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową
5,0Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową, zna i posługuje się wybranymi technologiami googlowskimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/02_K01Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne.
Treści programoweT-L-2Poszukiwanie pomysłów na witrynę internetową. Tworzenie zespołów projektowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma niewłasciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
3,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny
4,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, chetnie rozważa działania przedsiebiorcze
4,5Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy
5,0Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy w sektorze IT lub wysokich technologii