Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1-czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia -aktywność ruchowa ,praca,wypoczynek, czas wolny -wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka -zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia ,płci -aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości -ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_A/02/01/02_K01
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
ZIP_1A_K05T1A_K02C-1M-1S-1
ZIP_1A_A/02/01/02_K02
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K09, ZIP_1A_K05T1A_K02, T1A_K05C-1M-1S-1
ZIP_1A_A/02/01/02_K03
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K09, ZIP_1A_K05T1A_K02, T1A_K05C-1M-1S-1

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_A/02/01/02_K01
Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
2,0-nie uczęszcza na zajęcia -wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy -nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_A/02/01/02_K02
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy - nie wywiązuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_A/02/01/02_K03
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
  2. J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
  3. J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1-czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia -aktywność ruchowa ,praca,wypoczynek, czas wolny -wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka -zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia ,płci -aktywność ruchowa jako sposób przeciwsdziałania otyłości -ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1-uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/02/01/02_K01Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0-nie uczęszcza na zajęcia -wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy -nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/02/01/02_K02-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
ZIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy - nie wywiązuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_A/02/01/02_K03-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
ZIP_1A_K05ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0