Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem wydawniczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektem wydawniczym
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw poligrafii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu metod zarządzania projektami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie specyfiki i metod zarządzania stosowanych w projektach wydawniczych
C-2Nabycie umiejętności zespołowego rozwiązywania typowych problemów wystepujących w projektach wydawniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zespołowa realizacja projektu opracowania koncepcji i wydania dwóch numerów czasopisma wspomagana samodzielnie wybranym informatycznym narzędziem do zarządznia projektami15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje przedsięwzięć w przedsiębiorstwach wydawniczych1
T-W-2Struktura przedsiębiorstwa działającego na rynku wydawnictw i e-wydawnictw2
T-W-3Współpraca z drukarniami i agencjami reklamowymi w projektach wydawniczych2
T-W-4Analiza rynku wydawniczego i marketing wydawnictw2
T-W-5Analiza przykładów różnordnych projektów wydawniczych2
T-W-6Metodyki zarządzania projektem4
T-W-7Narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektem2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zespołowa realizacja zadania projektowego12
A-P-3Przygotowanie prezentacji nt. zrealizowanego projektu3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu (1 godz.)14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
M-3Praca z oprogramowanie wspomagającym zarządzanie projektami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
S-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O2/5_W01
Ma szczegółową wiedzę z zakresu prowadzenia projektów wydawniczych
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O2/5_U01
Ma umiejętność pracy zespołowej przy realizacji zadań projektowych
ZIP_1A_U12T1A_U02C-2T-P-1M-2, M-3S-2, S-1
ZIP_1A_O2/5_U02
Ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem w projektach wydawniczych
ZIP_1A_U27T1A_U02C-2T-P-1M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O2/5_K01
Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za zadania realizowane wspólnie w zespołach projektowych
ZIP_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-2T-W-6, T-W-5, T-P-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O2/5_W01
Ma szczegółową wiedzę z zakresu prowadzenia projektów wydawniczych
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresy zarządzania projektami wydawniczymi.
3,0Zna przebieg procesu wydawniczego publikacji różnego typu
3,5Rozumie różnice pomiędzy procesem wydawniczym publikacji klasycznych i elektronicznych
4,0Zna podstawowe narzędzia promocji i kanały marketingowe stosowane w marketingu wydawnictw
4,5Zna zasady przygotowywania harmonogramu prac wydawniczych i ma wiedzę z zakresu wykorzystania narzędzi wpomagających pracę grupową i zarządzanie projektem
5,0Ma wiedzę z zakresu metodyk zarządzania projektami (PRINCE 2, IPMA)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O2/5_U01
Ma umiejętność pracy zespołowej przy realizacji zadań projektowych
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu prowadzanie i zarządzania pracą zespołową
3,0Potrafi stosować informatyczne narzędzia wspomagające zarządzanie projektem
3,5Potrafi wyróżnić czynności występujące w procesie wydawniczym publikacji różnego typu
4,0Potrafi zaplanować czynności dla przykładowego procesu wydawniczego określonego produktu poligraficznego
4,5Potrafi skonstruować harmonogram prac dla przykładowego procesu wydawniczego określonego produktu poligraficznego
5,0Potrafi skutecznie zrealizować nieduży projekt wydawniczy w kilkuosobowym zespole.
ZIP_1A_O2/5_U02
Ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem w projektach wydawniczych
2,0Brak udstawowych umiejętności z zakresu zarządzania personelem w projektach wydawniczych
3,0Potrafi stosować informatyczne narzędzia wspomagające pracę grupową
3,5Potrafi określić zakres prac wchodzących w skład procesu wydawniczego dla różnego rodzaju publikacji
4,0Potrafi określić kompetencje osób odpowiedzialnych za określone prace w procesie wydawniczym
4,5Potrafi stosować techniki kontrolowania i motywowania członków zespołu projektowego
5,0Potrafi efektywnie współpracować z innymi członkami zespołu projektowego przy realizacji niedużego projektu wydawniczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O2/5_K01
Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za zadania realizowane wspólnie w zespołach projektowych
2,0Brak zainteresowania zagadnieniami współpracy w zespołach projektowych
3,0Jest świadomy wystepowania współodpowiedzialności za realizację projektu przez wszystkich członków zespołu
3,5Rozumie konieczność własnego zaangażowania w realizację zadań projektowych
4,0Rozumie konieczność komunikowania i informowania pozostałych członków zespołu o wynikach jego pracy
4,5Potrafi współpracować przy planowaniu i realizacji zadań projektowych
5,0Posiada świadomość synergii płynącej ze współpracy w ramach zespołu projektowego.

Literatura podstawowa

  1. Thomas Woll, Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie, BMR, 1998
  2. Praca zbiorowa, Rynek książki w Polsce 2010 – Wydawnictwa, Biblioteka Analiz, 2010
  3. Praca zbiorowa, Kompendium wiedzy o zarządzaniu projektami, MT&DC, Warszawa, 2006
  4. S. Wilczewski, MS Project 2003 – Zarządzanie projektami, Helion, 2006
  5. Z. Chrościński, Zarządzanie projektem, C.H. Beck, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ken Bradley, Podstawy metodyki PRINCE2, Centrum Rozwiązań Menedżerskich S.A., 2002
  2. B. Zieliński, Microsoft Project 2002 w praktyce, Translator S.C., 2004
  3. Jim Highsmith, APM: Agile Project Management - Jak tworzyć innowacyjne produkty, MIKOM, Warszawa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zespołowa realizacja projektu opracowania koncepcji i wydania dwóch numerów czasopisma wspomagana samodzielnie wybranym informatycznym narzędziem do zarządznia projektami15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje przedsięwzięć w przedsiębiorstwach wydawniczych1
T-W-2Struktura przedsiębiorstwa działającego na rynku wydawnictw i e-wydawnictw2
T-W-3Współpraca z drukarniami i agencjami reklamowymi w projektach wydawniczych2
T-W-4Analiza rynku wydawniczego i marketing wydawnictw2
T-W-5Analiza przykładów różnordnych projektów wydawniczych2
T-W-6Metodyki zarządzania projektem4
T-W-7Narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektem2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zespołowa realizacja zadania projektowego12
A-P-3Przygotowanie prezentacji nt. zrealizowanego projektu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu (1 godz.)14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O2/5_W01Ma szczegółową wiedzę z zakresu prowadzenia projektów wydawniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie specyfiki i metod zarządzania stosowanych w projektach wydawniczych
Treści programoweT-W-1Rodzaje przedsięwzięć w przedsiębiorstwach wydawniczych
T-W-6Metodyki zarządzania projektem
T-W-4Analiza rynku wydawniczego i marketing wydawnictw
T-W-2Struktura przedsiębiorstwa działającego na rynku wydawnictw i e-wydawnictw
T-W-5Analiza przykładów różnordnych projektów wydawniczych
T-W-7Narzędzia informatyczne wspierające zarządzanie projektem
T-W-3Współpraca z drukarniami i agencjami reklamowymi w projektach wydawniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresy zarządzania projektami wydawniczymi.
3,0Zna przebieg procesu wydawniczego publikacji różnego typu
3,5Rozumie różnice pomiędzy procesem wydawniczym publikacji klasycznych i elektronicznych
4,0Zna podstawowe narzędzia promocji i kanały marketingowe stosowane w marketingu wydawnictw
4,5Zna zasady przygotowywania harmonogramu prac wydawniczych i ma wiedzę z zakresu wykorzystania narzędzi wpomagających pracę grupową i zarządzanie projektem
5,0Ma wiedzę z zakresu metodyk zarządzania projektami (PRINCE 2, IPMA)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O2/5_U01Ma umiejętność pracy zespołowej przy realizacji zadań projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zespołowego rozwiązywania typowych problemów wystepujących w projektach wydawniczych
Treści programoweT-P-1Zespołowa realizacja projektu opracowania koncepcji i wydania dwóch numerów czasopisma wspomagana samodzielnie wybranym informatycznym narzędziem do zarządznia projektami
Metody nauczaniaM-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
M-3Praca z oprogramowanie wspomagającym zarządzanie projektami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
S-1Ocena formująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności z zakresu prowadzanie i zarządzania pracą zespołową
3,0Potrafi stosować informatyczne narzędzia wspomagające zarządzanie projektem
3,5Potrafi wyróżnić czynności występujące w procesie wydawniczym publikacji różnego typu
4,0Potrafi zaplanować czynności dla przykładowego procesu wydawniczego określonego produktu poligraficznego
4,5Potrafi skonstruować harmonogram prac dla przykładowego procesu wydawniczego określonego produktu poligraficznego
5,0Potrafi skutecznie zrealizować nieduży projekt wydawniczy w kilkuosobowym zespole.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O2/5_U02Ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem w projektach wydawniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U27ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zespołowego rozwiązywania typowych problemów wystepujących w projektach wydawniczych
Treści programoweT-P-1Zespołowa realizacja projektu opracowania koncepcji i wydania dwóch numerów czasopisma wspomagana samodzielnie wybranym informatycznym narzędziem do zarządznia projektami
Metody nauczaniaM-3Praca z oprogramowanie wspomagającym zarządzanie projektami
M-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
S-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak udstawowych umiejętności z zakresu zarządzania personelem w projektach wydawniczych
3,0Potrafi stosować informatyczne narzędzia wspomagające pracę grupową
3,5Potrafi określić zakres prac wchodzących w skład procesu wydawniczego dla różnego rodzaju publikacji
4,0Potrafi określić kompetencje osób odpowiedzialnych za określone prace w procesie wydawniczym
4,5Potrafi stosować techniki kontrolowania i motywowania członków zespołu projektowego
5,0Potrafi efektywnie współpracować z innymi członkami zespołu projektowego przy realizacji niedużego projektu wydawniczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O2/5_K01Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za zadania realizowane wspólnie w zespołach projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności zespołowego rozwiązywania typowych problemów wystepujących w projektach wydawniczych
Treści programoweT-W-6Metodyki zarządzania projektem
T-W-5Analiza przykładów różnordnych projektów wydawniczych
T-P-1Zespołowa realizacja projektu opracowania koncepcji i wydania dwóch numerów czasopisma wspomagana samodzielnie wybranym informatycznym narzędziem do zarządznia projektami
Metody nauczaniaM-2Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego
S-2Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania zagadnieniami współpracy w zespołach projektowych
3,0Jest świadomy wystepowania współodpowiedzialności za realizację projektu przez wszystkich członków zespołu
3,5Rozumie konieczność własnego zaangażowania w realizację zadań projektowych
4,0Rozumie konieczność komunikowania i informowania pozostałych członków zespołu o wynikach jego pracy
4,5Potrafi współpracować przy planowaniu i realizacji zadań projektowych
5,0Posiada świadomość synergii płynącej ze współpracy w ramach zespołu projektowego.