Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Metody identyfikacji i oceny modeli systemów - Przedmiot obieralny III:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody identyfikacji i oceny modeli systemów - Przedmiot obieralny III
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 0,90,60zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,10,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu analizy matematycznej i algebry liniowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zasadami identyfikacji systemów.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania zadania identyfikacji systemów różnego typu.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia modeli matematycznych w oparciu o dane pomiarowe.
C-4Ukształtowanie umiejętności korekty parametrów i struktury modeli matematycznych uzyskanych w wyniku przeprowadzenia zadania identyfikacji.
C-5Ukształtowanie umiejętności określania przydatności i użyteczności modeli uzyskanych w wyniku identyfikacji do dalszych celów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny.1
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do przeprowadzania identyfikacji systemów i badania jakości wybranych modeli systemów.2
T-L-3Planowanie eksperymentu identyfikacyjnego.2
T-L-4Identyfikacja systemów statycznych.2
T-L-5Identyfikacja systemów dynamicznych4
T-L-6Badanie wpływu ilości danych pomiarowych na jakość identyfikacji.2
T-L-7Zastosowanie funkcji wrażliwości w procesie kalibracji parametrów modelu.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Podział metod identyfikacji. Etapy identyfikacji. Eksperyment identyfikacyjny.2
T-W-3Algorytmy identyfikacji systemów. Prosty algorytm identyfikacji. Identyfikacja systemów statycznych oraz dynamicznych metodą najmniejszych kwadratów.3
T-W-4Rekurencyjne metody identyfikacji.2
T-W-5Identyfikacja systemów nieliniowych.2
T-W-6Miejsce i rola weryfikacji, walidacji i testowania w procesie tworzenia modeli systemów. Metody formalne i nieformalne weryfikacji walidacji i testowania.2
T-W-7Analiza wrażliwości. Przydatność i użyteczność modelu.2
T-W-8Zaliczenie wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta).10
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach do laboratoriów.1
A-L-4Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta).8
34
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta).11
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów.
ZIP_1A_W01, ZIP_1A_W04T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-1
ZIP_1A_O/03/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie metody identyfikacji w zależności od rodzaju identyfikowanego systemu.
ZIP_1A_W04, ZIP_1A_W01T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posłużyć się przykładowym oprogramowaniem w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji.
ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U22T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2M-2S-2
ZIP_1A_O/03/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracowywać modele identyfikowanych systemów i przeprowadzać kalibrację tych modeli.
ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U18T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-5, C-4, C-1, C-3, C-2T-L-5, T-L-4, T-W-7, T-L-7, T-W-6, T-L-3, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/03/04_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
ZIP_1A_K01T1A_K01C-2, C-3, C-4, C-5T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów.
2,0Student nie potrafi opisać poszczególnych etapów procesu identyfikacji systemów.
3,0Student potrafi opisać wybrane etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu.
3,5Student potrafi wyliczyć i opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu.
4,0Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu.
4,5Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać etapy procesu identyfikacji systemów różnego typu.
5,0Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów różnego typu zarówno podczas identyfikacji systemów w sensie szerokim jak i wąskim.
ZIP_1A_O/03/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie metody identyfikacji w zależności od rodzaju identyfikowanego systemu.
2,0Student nie umie dobrać algorytmów numerycznych do rozwiązywania zadań identyfikacji systemów.
3,0Student umie zaproponować najprostsze algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji wybranych systemów.
3,5Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji systemów statycznych lub dynamicznych.
4,0Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji systemów statycznych i dynamicznych.
4,5Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania złożonych zadań identyfikacji systemów.
5,0Student umie dobrać klasyczne jak i rekurencyjne algorytmy numeryczne do rozwiązania zadań identyfikacji złożonych systemów różnego typu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posłużyć się przykładowym oprogramowaniem w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji.
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnego oprogramowania w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji.
3,0Student potrafi wykorzystać w minimalnym stopniu wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji.
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji prostych systemów jednego typu.
4,0Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji złożonych systemów jednego typu.
4,5Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji prostych systemów różnego typu.
5,0Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji złożonych systemów różnego typu.
ZIP_1A_O/03/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracowywać modele identyfikowanych systemów i przeprowadzać kalibrację tych modeli.
2,0Student nie potrafi identyfikować modeli systemów.
3,0Student potrafi przeprowadzić identyfikację prostych modeli systemów jednego typu.
3,5Student potrafi przeprowadzić identyfikację prostych modeli systemów różnego typu.
4,0Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów jednego typu.
4,5Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów różnego typu.
5,0Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów różnego typu oraz potrafi przeprowadzić kalibracje modelu w celu osiągnięcia założonych celów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/03/04_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.

Literatura podstawowa

  1. Bubnicki Z., Identyfikacja obiektów sterowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1974
  2. Bielińska E., Finger J., Kasprzyk J., Jegierski T., Ogonowski Z., Pawełczyk M., Identyfikacja procesów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
  3. Popov O., Elementy teorii systemów - systemy dynamiczne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
  4. Wierzbicki A., Modele i wrażliwość układów sterowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2006, III
  2. Rosenwasser E., Yosupov R., Sensitivity of automatic control systems, CRC Press, Washington, 2000
  3. Ljung L., System Identification Theory for the User, Prentice Hall PTR, Upper Saddle River, New York, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny.1
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do przeprowadzania identyfikacji systemów i badania jakości wybranych modeli systemów.2
T-L-3Planowanie eksperymentu identyfikacyjnego.2
T-L-4Identyfikacja systemów statycznych.2
T-L-5Identyfikacja systemów dynamicznych4
T-L-6Badanie wpływu ilości danych pomiarowych na jakość identyfikacji.2
T-L-7Zastosowanie funkcji wrażliwości w procesie kalibracji parametrów modelu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Podział metod identyfikacji. Etapy identyfikacji. Eksperyment identyfikacyjny.2
T-W-3Algorytmy identyfikacji systemów. Prosty algorytm identyfikacji. Identyfikacja systemów statycznych oraz dynamicznych metodą najmniejszych kwadratów.3
T-W-4Rekurencyjne metody identyfikacji.2
T-W-5Identyfikacja systemów nieliniowych.2
T-W-6Miejsce i rola weryfikacji, walidacji i testowania w procesie tworzenia modeli systemów. Metody formalne i nieformalne weryfikacji walidacji i testowania.2
T-W-7Analiza wrażliwości. Przydatność i użyteczność modelu.2
T-W-8Zaliczenie wykładu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta).10
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach do laboratoriów.1
A-L-4Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta).8
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta).11
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
ZIP_1A_W04ma widzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zasadami identyfikacji systemów.
Treści programoweT-W-6Miejsce i rola weryfikacji, walidacji i testowania w procesie tworzenia modeli systemów. Metody formalne i nieformalne weryfikacji walidacji i testowania.
T-W-7Analiza wrażliwości. Przydatność i użyteczność modelu.
T-W-2Podział metod identyfikacji. Etapy identyfikacji. Eksperyment identyfikacyjny.
T-W-5Identyfikacja systemów nieliniowych.
T-W-4Rekurencyjne metody identyfikacji.
T-W-3Algorytmy identyfikacji systemów. Prosty algorytm identyfikacji. Identyfikacja systemów statycznych oraz dynamicznych metodą najmniejszych kwadratów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać poszczególnych etapów procesu identyfikacji systemów.
3,0Student potrafi opisać wybrane etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu.
3,5Student potrafi wyliczyć i opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu.
4,0Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać etapy procesu identyfikacji systemów jednego typu.
4,5Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać etapy procesu identyfikacji systemów różnego typu.
5,0Student potrafi wyliczyć i szczegółowo opisać poszczególne etapy procesu identyfikacji systemów różnego typu zarówno podczas identyfikacji systemów w sensie szerokim jak i wąskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/04_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie metody identyfikacji w zależności od rodzaju identyfikowanego systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W04ma widzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
ZIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia modeli matematycznych w oparciu o dane pomiarowe.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania zadania identyfikacji systemów różnego typu.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zasadami identyfikacji systemów.
Treści programoweT-W-5Identyfikacja systemów nieliniowych.
T-W-3Algorytmy identyfikacji systemów. Prosty algorytm identyfikacji. Identyfikacja systemów statycznych oraz dynamicznych metodą najmniejszych kwadratów.
T-W-4Rekurencyjne metody identyfikacji.
T-W-6Miejsce i rola weryfikacji, walidacji i testowania w procesie tworzenia modeli systemów. Metody formalne i nieformalne weryfikacji walidacji i testowania.
T-W-2Podział metod identyfikacji. Etapy identyfikacji. Eksperyment identyfikacyjny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobrać algorytmów numerycznych do rozwiązywania zadań identyfikacji systemów.
3,0Student umie zaproponować najprostsze algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji wybranych systemów.
3,5Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji systemów statycznych lub dynamicznych.
4,0Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania prostych zadań identyfikacji systemów statycznych i dynamicznych.
4,5Student umie dobrać algorytmy numeryczne do rozwiązania złożonych zadań identyfikacji systemów.
5,0Student umie dobrać klasyczne jak i rekurencyjne algorytmy numeryczne do rozwiązania zadań identyfikacji złożonych systemów różnego typu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posłużyć się przykładowym oprogramowaniem w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zasadami identyfikacji systemów.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania zadania identyfikacji systemów różnego typu.
Treści programoweT-L-5Identyfikacja systemów dynamicznych
T-L-4Identyfikacja systemów statycznych.
T-L-7Zastosowanie funkcji wrażliwości w procesie kalibracji parametrów modelu.
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do przeprowadzania identyfikacji systemów i badania jakości wybranych modeli systemów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnego oprogramowania w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji.
3,0Student potrafi wykorzystać w minimalnym stopniu wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia procesu identyfikacji.
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji prostych systemów jednego typu.
4,0Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji złożonych systemów jednego typu.
4,5Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji prostych systemów różnego typu.
5,0Student potrafi wykorzystać wybrane oprogramowanie w celu przeprowadzenia identyfikacji złożonych systemów różnego typu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/04_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracowywać modele identyfikowanych systemów i przeprowadzać kalibrację tych modeli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności określania przydatności i użyteczności modeli uzyskanych w wyniku identyfikacji do dalszych celów.
C-4Ukształtowanie umiejętności korekty parametrów i struktury modeli matematycznych uzyskanych w wyniku przeprowadzenia zadania identyfikacji.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zasadami identyfikacji systemów.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia modeli matematycznych w oparciu o dane pomiarowe.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania zadania identyfikacji systemów różnego typu.
Treści programoweT-L-5Identyfikacja systemów dynamicznych
T-L-4Identyfikacja systemów statycznych.
T-W-7Analiza wrażliwości. Przydatność i użyteczność modelu.
T-L-7Zastosowanie funkcji wrażliwości w procesie kalibracji parametrów modelu.
T-W-6Miejsce i rola weryfikacji, walidacji i testowania w procesie tworzenia modeli systemów. Metody formalne i nieformalne weryfikacji walidacji i testowania.
T-L-3Planowanie eksperymentu identyfikacyjnego.
T-L-6Badanie wpływu ilości danych pomiarowych na jakość identyfikacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikować modeli systemów.
3,0Student potrafi przeprowadzić identyfikację prostych modeli systemów jednego typu.
3,5Student potrafi przeprowadzić identyfikację prostych modeli systemów różnego typu.
4,0Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów jednego typu.
4,5Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów różnego typu.
5,0Student potrafi przeprowadzić identyfikację złożonych modeli systemów różnego typu oraz potrafi przeprowadzić kalibracje modelu w celu osiągnięcia założonych celów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/03/04_K01W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyboru właściwej metody rozwiązania zadania identyfikacji systemów różnego typu.
C-3Ukształtowanie umiejętności tworzenia modeli matematycznych w oparciu o dane pomiarowe.
C-4Ukształtowanie umiejętności korekty parametrów i struktury modeli matematycznych uzyskanych w wyniku przeprowadzenia zadania identyfikacji.
C-5Ukształtowanie umiejętności określania przydatności i użyteczności modeli uzyskanych w wyniku identyfikacji do dalszych celów.
Treści programoweT-L-5Identyfikacja systemów dynamicznych
T-L-4Identyfikacja systemów statycznych.
T-L-3Planowanie eksperymentu identyfikacyjnego.
T-L-7Zastosowanie funkcji wrażliwości w procesie kalibracji parametrów modelu.
T-L-6Badanie wpływu ilości danych pomiarowych na jakość identyfikacji.
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do przeprowadzania identyfikacji systemów i badania jakości wybranych modeli systemów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.