Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informacyjnych
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,80,26zaliczenie
wykładyW4 15 1,10,44zaliczenie
projektyP4 15 1,10,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacji o: bazy danych, hurtownie danych, Internet, Zarządzanie przedsiębiorstwem, struktura organizacyjna, konstrukcja i technologia produktu/usługi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie problemów związanych z projektowaniem Systemów Informacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Notacja UML6
T-L-2Podejscie do projektowania Systemów Informacyjnych5
T-L-3Przygotowanie projektu wybranego systemu informacyjnego4
15
projekty
T-P-1Analiza zadania do opracowania Systemu Informacyjnego. Wyjaśnienie struktury i celów tworzenia Systemu Informacyjnego na podstawie analizy Systemu Zarządzania przedsiębiorstwa oraz struktury organizacyjnej3
T-P-2Opracowanie modelu referencyjnego w sposób intuicyjny. Opisać elementy modelu: stanowiska pracy i wykonane na nich funkcje, źródła informacji wejściowych, kierunek przekazu informacji przygotowanych, sposób przekazywania informacji2
T-P-3Opracowanie modelu referencyjnego za pomocą jako diagramu przypadków zdarzeń ( UML ). Opracowanie modelu referencyjnego jako schematu funkcyjnego ( ARIS).2
T-P-4Opracowanie modelu infologicznego w postaci sieci obiektów informacyjnych uporządkowanych hierarchiczne w zależności od treści i momentów pojawienia informacji2
T-P-5Przetwarzanie modelu infologicznego do postaci modelu "związków - encji". Ćw.6 Opracowanie ontologii zadaniowej dla wybranego przykładu w postaci sieci semantycznej. Definicja pojęć i relacji pomiędzy nim2
T-P-6Opracowanie projektu Systemu Informatycznego dla wybranego przykładu2
T-P-7Prezentacja i obrona opracowanego projektu Systemu Informatycznego dla wybranego przykładu w postaci: cele i kryterium, model referencyjny, model infologiczny, ontologia, narzędzia informatyczne wykorzystane przy opracowaniu prezentowanego projektu2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie Systemu Informacyjnego. Stosunek Systemu Informacyjnego do Systemu zarządzania oraz do Systemu Informatycznego3
T-W-2Cykl życia Systemu Informacyjnego: projektowanie, budowa, wdrażanie, nadzorowanie i ocena efektywności3
T-W-3Wskaźniki oceny efektywności Systemów Informacyjnych ( transparentność łańcuchów informacji, zgodność tezaurusa specjalistów organizacji a terminologii specjalistycznej używanej w pakietach komercyjnych i innych środków informatycznych, stopień standaryzacji w organizowaniu współdziałania specjalistów i środków informatycznych, eliminacja błędów i ochrona informacji)4
T-W-4Naukowe podstawy Systemów Informacyjnych : koncepcje tworzenia oprogramowania, teoretyczne podstawy inżynierii informacji i inżynierii wiedzy2
T-W-5Analiza dwukierunkowego łańcucha " dane- informacja - wiedza"3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu wraz z prezentacją ostaecznej wersji projektu35
A-L-3konsultacje2
A-L-4Zaliczenie formy zajęć1
53
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie przykładu systemu13
A-P-3konsultacje1
A-P-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń i udział w zaliczeniu (1)5
34
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i studia literaturowe związane z tematyką wykładu15
A-W-4Egzamin2
34

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt laboratoryjny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-3Ocena formująca: Ocena za projekt wykonany w ramach ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/2_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych
ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-W-1, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_D1/2_U02
Student potrafi w sposób świadomy dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do wymagań poszczególnych środowisk pracy systemu informacyjnego
ZIP_1A_U19, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U24, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U29T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-5S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/2_W01
Student posiądzie wiedzę w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedzina systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych i je rozwiazaywac.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_D1/2_U02
Student potrafi w sposób świadomy dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do wymagań poszczególnych środowisk pracy systemu informacyjnego
2,0Student nie potrafi dobierać notacji UML do analizowanego problemu
3,0Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu
3,5Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób intuicyjny. Potrafi opisać elementy modelu: stanowiska pracy i wykonane na nich funkcje, źródła informacji wejściowych, kierunek przekazu informacji przygotowanych, sposób przekazywania informacji
4,0Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób systemowy. Potrafi opisać elementy modelu: stanowiska pracy i wykonane na nich funkcje, źródła informacji wejściowych, kierunek przekazu informacji przygotowanych, sposób przekazywania informacji
4,5Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób systemowy. Student potrafi opracować model infologiczny w postaci sieci obiektów informacyjnych uporządkowanych hierarchiczne w zależności od treści i momentów pojawienia informacji.
5,0Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób systemowy. Student potrafi przetważać model infologiczny do postaci modelu "związków - encji".

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P., Inżynieria Systemów Informacyjnych, WNT, Warszawa, 1999
  2. D. Schwartz, Encyclopedia of Knowledge Management, Idea, 2006

Literatura dodatkowa

  1. INFORMATION SCIENCE, DAVID G. LUENBERGER, Princeton University Press, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Notacja UML6
T-L-2Podejscie do projektowania Systemów Informacyjnych5
T-L-3Przygotowanie projektu wybranego systemu informacyjnego4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza zadania do opracowania Systemu Informacyjnego. Wyjaśnienie struktury i celów tworzenia Systemu Informacyjnego na podstawie analizy Systemu Zarządzania przedsiębiorstwa oraz struktury organizacyjnej3
T-P-2Opracowanie modelu referencyjnego w sposób intuicyjny. Opisać elementy modelu: stanowiska pracy i wykonane na nich funkcje, źródła informacji wejściowych, kierunek przekazu informacji przygotowanych, sposób przekazywania informacji2
T-P-3Opracowanie modelu referencyjnego za pomocą jako diagramu przypadków zdarzeń ( UML ). Opracowanie modelu referencyjnego jako schematu funkcyjnego ( ARIS).2
T-P-4Opracowanie modelu infologicznego w postaci sieci obiektów informacyjnych uporządkowanych hierarchiczne w zależności od treści i momentów pojawienia informacji2
T-P-5Przetwarzanie modelu infologicznego do postaci modelu "związków - encji". Ćw.6 Opracowanie ontologii zadaniowej dla wybranego przykładu w postaci sieci semantycznej. Definicja pojęć i relacji pomiędzy nim2
T-P-6Opracowanie projektu Systemu Informatycznego dla wybranego przykładu2
T-P-7Prezentacja i obrona opracowanego projektu Systemu Informatycznego dla wybranego przykładu w postaci: cele i kryterium, model referencyjny, model infologiczny, ontologia, narzędzia informatyczne wykorzystane przy opracowaniu prezentowanego projektu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie Systemu Informacyjnego. Stosunek Systemu Informacyjnego do Systemu zarządzania oraz do Systemu Informatycznego3
T-W-2Cykl życia Systemu Informacyjnego: projektowanie, budowa, wdrażanie, nadzorowanie i ocena efektywności3
T-W-3Wskaźniki oceny efektywności Systemów Informacyjnych ( transparentność łańcuchów informacji, zgodność tezaurusa specjalistów organizacji a terminologii specjalistycznej używanej w pakietach komercyjnych i innych środków informatycznych, stopień standaryzacji w organizowaniu współdziałania specjalistów i środków informatycznych, eliminacja błędów i ochrona informacji)4
T-W-4Naukowe podstawy Systemów Informacyjnych : koncepcje tworzenia oprogramowania, teoretyczne podstawy inżynierii informacji i inżynierii wiedzy2
T-W-5Analiza dwukierunkowego łańcucha " dane- informacja - wiedza"3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu wraz z prezentacją ostaecznej wersji projektu35
A-L-3konsultacje2
A-L-4Zaliczenie formy zajęć1
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie przykładu systemu13
A-P-3konsultacje1
A-P-4Przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń i udział w zaliczeniu (1)5
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i studia literaturowe związane z tematyką wykładu15
A-W-4Egzamin2
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/2_W01Student posiądzie wiedzę w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie problemów związanych z projektowaniem Systemów Informacyjnych.
Treści programoweT-L-2Podejscie do projektowania Systemów Informacyjnych
T-W-1Pojęcie Systemu Informacyjnego. Stosunek Systemu Informacyjnego do Systemu zarządzania oraz do Systemu Informatycznego
T-L-1Notacja UML
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedzina systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych i je rozwiazaywac.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_D1/2_U02Student potrafi w sposób świadomy dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do wymagań poszczególnych środowisk pracy systemu informacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U19potrafi zidentyfikować i rozwiązać podstawowy problem techniczny, technologiczny lub organizacyjny związany z procesem produkcji
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U24ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie problemów związanych z projektowaniem Systemów Informacyjnych.
Treści programoweT-P-2Opracowanie modelu referencyjnego w sposób intuicyjny. Opisać elementy modelu: stanowiska pracy i wykonane na nich funkcje, źródła informacji wejściowych, kierunek przekazu informacji przygotowanych, sposób przekazywania informacji
T-P-3Opracowanie modelu referencyjnego za pomocą jako diagramu przypadków zdarzeń ( UML ). Opracowanie modelu referencyjnego jako schematu funkcyjnego ( ARIS).
T-P-4Opracowanie modelu infologicznego w postaci sieci obiektów informacyjnych uporządkowanych hierarchiczne w zależności od treści i momentów pojawienia informacji
T-W-5Analiza dwukierunkowego łańcucha " dane- informacja - wiedza"
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekt laboratoryjny
S-3Ocena formująca: Ocena za projekt wykonany w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobierać notacji UML do analizowanego problemu
3,0Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu
3,5Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób intuicyjny. Potrafi opisać elementy modelu: stanowiska pracy i wykonane na nich funkcje, źródła informacji wejściowych, kierunek przekazu informacji przygotowanych, sposób przekazywania informacji
4,0Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób systemowy. Potrafi opisać elementy modelu: stanowiska pracy i wykonane na nich funkcje, źródła informacji wejściowych, kierunek przekazu informacji przygotowanych, sposób przekazywania informacji
4,5Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób systemowy. Student potrafi opracować model infologiczny w postaci sieci obiektów informacyjnych uporządkowanych hierarchiczne w zależności od treści i momentów pojawienia informacji.
5,0Student potrafi dobrać notacji UML do analizowanego problemu. Student potrafi opracować model referencyjny w sposób systemowy. Student potrafi przetważać model infologiczny do postaci modelu "związków - encji".