Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem programistycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektem programistycznym | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Zarządzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z podstaw zarządzania, ekonomii oraz podstawową wiedzę z inżynierii oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Tworzenie zespołów projektowych. | 2 |
T-L-2 | Okreslenie produktu i celu głównego projektu | 2 |
T-L-3 | Wybór modelu cykla życia | 2 |
T-L-4 | Zapoznanie się z głównymi funkcjami MS Project | 2 |
T-L-5 | Przygotowanie środowiska do opisu struktury projektu w wykresie Gantta | 2 |
T-L-6 | WBS. Kamienia milowe | 2 |
T-L-7 | Ustalenie relacji pomiedzy zadaniami w WBS | 2 |
T-L-8 | Zapoznanie się z wykresem sieciowym. Główne parametry wykresu sieciowego | 2 |
T-L-9 | Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów | 2 |
T-L-10 | Struktura kosztów. Ocena ryzyka. Budżet projektu. | 2 |
T-L-11 | Wybór metod kontrolowania i koordynowania prac w projekcie. Sprawozdanie zespołu | 2 |
T-L-12 | Indywidualne projekty - strukturyzacja | 2 |
T-L-13 | Budżetowanie | 2 |
T-L-14 | Sprawozdania | 2 |
T-L-15 | Prezentacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarządzaniu projektem | 2 |
T-W-2 | Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami | 2 |
T-W-3 | Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych) | 2 |
T-W-4 | Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne, w których realizuje się projekty | 2 |
T-W-5 | Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele | 2 |
T-W-6 | Klasyfikacja projektów. Cele projektów i ich funkcję | 2 |
T-W-7 | Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia. | 2 |
T-W-8 | Rola wymogów do produktu programistycznego - dokument SRS, jego rola w zarządzaniu jakością produktu | 2 |
T-W-9 | Zarządzanie wymogami. Współpraca z użytkownikami produktu | 2 |
T-W-10 | Planowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu - WBS i inne | 2 |
T-W-11 | Planowanie zasobów i kosztów projektu. Uwzględnienie czynniku czasu | 2 |
T-W-12 | Planowanie zasobów i kosztów projektu. Uwzględnienie czynniku czasu | 2 |
T-W-13 | Zarządzanie ryzykiem projektu programistycznego. | 2 |
T-W-14 | Budżet projektu | 2 |
T-W-15 | Nowoczesne metody zarządzania projektami programistycznymi - wybrane metody zwinne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca samodzielna studentu nad projektami zespołowym i indywidualnym w MS Project | 22 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji | 6 |
A-L-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-5 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 2 |
58 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja |
M-3 | Pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1AW_O1/9_W2 zna główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi oraz metodyki zwinne | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-15 | M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
ZIP_1A_O1/09_W01 Zna modele cyklu życia produktu programistycznego | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-5 | M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
ZIP_1A_O1/09_W03 zna główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym | ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-4, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1AU_ZIP_O1/9_U1 umie stosować ogólnie uznane zasady metodologiczne w zarządzaniu projektem programistycznymi oraz dobierać metody zarzadzania zgodne ze specyfiką projektu | ZIP_1A_U07 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1 | T-L-8, T-L-3, T-L-10, T-W-15, T-L-9, T-L-12, T-L-11 | M-4 | S-2, S-1 |
ZIP_1A_O1/09_U03 Umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów | ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04 | — | C-1 | T-L-3, T-W-5, T-L-11, T-W-7 | M-4 | S-2, S-1 |
ZIP_1A_O1/9_U2 umie zaplanować i kontrolować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu) | ZIP_1A_U18 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-13, T-L-8, T-L-9, T-L-12, T-L-10, T-L-6 | M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1AK_ZIP_O1/9_K08 -kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-W-3, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-10 | M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ZIP_1AK_O1/9_K03 -postępowanie zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-15 | M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1AW_O1/9_W2 zna główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi oraz metodyki zwinne | 2,0 | Nie jest w stanie wymienić główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi |
3,0 | Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi | |
3,5 | Jest w stanie wymienić wiekszość z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi | |
4,0 | Jest w stanie wymienić wszysnkie i sformułować niektóre z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi i nazwać metodyki zwinne | |
4,5 | Jest w stanie wymienić i sformułować wszystkie przedstawione na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi i nazwać metodyki zwinne | |
5,0 | Jest w stanie wymienić i sformułować wszystkie przedstawione na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi, nazwać metodyki zwinne, zaproponować właściwe do projektu | |
ZIP_1A_O1/09_W01 Zna modele cyklu życia produktu programistycznego | 2,0 | Nie jest w stanie wymienić przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego |
3,0 | Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego | |
3,5 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego | |
4,0 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować większość z nich | |
4,5 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować je | |
5,0 | Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego, scharakteryzować je i dobrać właściwy typ do systemu oprogramowania określonego przeznaczenia | |
ZIP_1A_O1/09_W03 zna główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym | 2,0 | Nie jest e stanie wymienić główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym |
3,0 | Jest w stanie wymienić główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym | |
3,5 | Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach głównych standardów stosowanych w zarządzaniu projektem programistycznym | |
4,0 | Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i scharakteryzować niektóre z nich | |
4,5 | Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i scharakteryzować je | |
5,0 | Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym, scharakteryzować niektóre z nich i dobrać do projektu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
1AU_ZIP_O1/9_U1 umie stosować ogólnie uznane zasady metodologiczne w zarządzaniu projektem programistycznymi oraz dobierać metody zarzadzania zgodne ze specyfiką projektu | 2,0 | Nie umie stosować w zarzadzaniu projektem programistycznym ogólnie uznane zasady metodologiczne zarządzania projektami zgodnie ze specyfiką projektu |
3,0 | Umie stosować w zarzadzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami , ale nie umie ocenić specyfikę projektu programistycznego | |
3,5 | Umie stosować w zarzadzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu programistycznego | |
4,0 | Umie stosować w zarzadzaniu projektem większość z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu, robi błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego | |
4,5 | Umie stosować w zarzadzaniu projektem ogólnie uznanye zasady metodologiczne zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu, robi drobne błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego | |
5,0 | Umie stosować w zarzadzaniu projektem ogólnie uznanye zasady metodologiczne zarządzania projektami, ocenić specyfikę projektu, dobierać metody zarzadzania projektem programistycznym zgodnie ze jego specyfiką | |
ZIP_1A_O1/09_U03 Umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów | 2,0 | Nie umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów |
3,0 | słabo umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, bo robi znaczne błędy przy dobrze cyklu życia i standardów | |
3,5 | słabo umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, bo przy dobrze cyklu życia i standardów robi błędy | |
4,0 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, ale wystepują nieznaczne błędy przy dobrze cyklu życia i standardów | |
4,5 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, wybrać właściwy cykl życia, wystepują nieznaczne błędy przy dobrze standardów | |
5,0 | umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez prawidłowy dobór cyklu życia i standardów | |
ZIP_1A_O1/9_U2 umie zaplanować i kontrolować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu) | 2,0 | Nie umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu) |
3,0 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , ale są "grube" błędy w wykresie Gantta | |
3,5 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project ale są "grube" błędy w wykresie Gantta | |
4,0 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się tym wykresem w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie | |
4,5 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta i wykresem sieciowym w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie | |
5,0 | umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta i wykresem sieciowym w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie, umie obliczać parametry wykresu sieciowego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
1AK_ZIP_O1/9_K08 -kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | 2,0 | nie jest kreatywny przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki |
3,0 | bardzo słaba kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | |
3,5 | słaba kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | |
4,0 | dobra kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | |
4,5 | bardzo dobra kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | |
5,0 | kreatywność na poziomioe liderskim przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki | |
ZIP_1AK_O1/9_K03 -postępowanie zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami | 2,0 | nie postępuje zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami |
3,0 | postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z mniejszą częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów | |
3,5 | postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów | |
4,0 | postępujew zarządzaniu projektami zgodnie z większoszcią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów | |
4,5 | postępuje zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami | |
5,0 | postępuje zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami prezentując cechy lidera projektu |
Literatura podstawowa
- PMI, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBoK), Drexel Nill, USA, 2008
- Futrell R. i inne, Quality Software Project Management, Printice Hall PTR, NY, 2009
- Zieliński B., MS Project-2000PL. Podstawy, MIKOM, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Phleger Sh.L., Atlee J.M., Software Engineering. Theory and practice, Prentice Hall, NY, 2006