Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem programistycznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektem programistycznym
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 1,90,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z podstaw zarządzania, ekonomii oraz podstawową wiedzę z inżynierii oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Tworzenie zespołów projektowych.2
T-L-2Okreslenie produktu i celu głównego projektu2
T-L-3Wybór modelu cykla życia2
T-L-4Zapoznanie się z głównymi funkcjami MS Project2
T-L-5Przygotowanie środowiska do opisu struktury projektu w wykresie Gantta2
T-L-6WBS. Kamienia milowe2
T-L-7Ustalenie relacji pomiedzy zadaniami w WBS2
T-L-8Zapoznanie się z wykresem sieciowym. Główne parametry wykresu sieciowego2
T-L-9Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów2
T-L-10Struktura kosztów. Ocena ryzyka. Budżet projektu.2
T-L-11Wybór metod kontrolowania i koordynowania prac w projekcie. Sprawozdanie zespołu2
T-L-12Indywidualne projekty - strukturyzacja2
T-L-13Budżetowanie2
T-L-14Sprawozdania2
T-L-15Prezentacje2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarządzaniu projektem2
T-W-2Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami2
T-W-3Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych)2
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne, w których realizuje się projekty2
T-W-5Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele2
T-W-6Klasyfikacja projektów. Cele projektów i ich funkcję2
T-W-7Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia.2
T-W-8Rola wymogów do produktu programistycznego - dokument SRS, jego rola w zarządzaniu jakością produktu2
T-W-9Zarządzanie wymogami. Współpraca z użytkownikami produktu2
T-W-10Planowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu - WBS i inne2
T-W-11Planowanie zasobów i kosztów projektu. Uwzględnienie czynniku czasu2
T-W-12Planowanie zasobów i kosztów projektu. Uwzględnienie czynniku czasu2
T-W-13Zarządzanie ryzykiem projektu programistycznego.2
T-W-14Budżet projektu2
T-W-15Nowoczesne metody zarządzania projektami programistycznymi - wybrane metody zwinne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca samodzielna studentu nad projektami zespołowym i indywidualnym w MS Project22
A-L-3Przygotowanie prezentacji6
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
62
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Udział w zaliczeniu2
58

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja
M-3Pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1AW_O1/9_W2
zna główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi oraz metodyki zwinne
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-15M-4, M-1, M-3S-2, S-1
ZIP_1A_O1/09_W01
Zna modele cyklu życia produktu programistycznego
ZIP_1A_W15T1A_W04C-1T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-5M-3, M-4, M-1S-1, S-2
ZIP_1A_O1/09_W03
zna główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym
ZIP_1A_W15, ZIP_1A_W03T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AU_ZIP_O1/9_U1
umie stosować ogólnie uznane zasady metodologiczne w zarządzaniu projektem programistycznymi oraz dobierać metody zarzadzania zgodne ze specyfiką projektu
ZIP_1A_U07T1A_U12InzA_U04C-1T-L-8, T-L-3, T-L-10, T-W-15, T-L-9, T-L-12, T-L-11M-4S-2, S-1
ZIP_1A_O1/09_U03
Umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów
ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04C-1T-L-3, T-W-5, T-L-11, T-W-7M-4S-2, S-1
ZIP_1A_O1/9_U2
umie zaplanować i kontrolować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu)
ZIP_1A_U18T1A_U08InzA_U01C-1T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-13, T-L-8, T-L-9, T-L-12, T-L-10, T-L-6M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
1AK_ZIP_O1/9_K08
-kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1T-W-3, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-10M-4, M-1, M-2S-2, S-1
ZIP_1AK_O1/9_K03
-postępowanie zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami
ZIP_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-15M-4, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1AW_O1/9_W2
zna główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi oraz metodyki zwinne
2,0Nie jest w stanie wymienić główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi
3,0Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi
3,5Jest w stanie wymienić wiekszość z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi
4,0Jest w stanie wymienić wszysnkie i sformułować niektóre z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi i nazwać metodyki zwinne
4,5Jest w stanie wymienić i sformułować wszystkie przedstawione na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi i nazwać metodyki zwinne
5,0Jest w stanie wymienić i sformułować wszystkie przedstawione na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi, nazwać metodyki zwinne, zaproponować właściwe do projektu
ZIP_1A_O1/09_W01
Zna modele cyklu życia produktu programistycznego
2,0Nie jest w stanie wymienić przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego
3,0Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego
3,5Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego
4,0Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować większość z nich
4,5Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować je
5,0Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego, scharakteryzować je i dobrać właściwy typ do systemu oprogramowania określonego przeznaczenia
ZIP_1A_O1/09_W03
zna główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym
2,0Nie jest e stanie wymienić główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym
3,0Jest w stanie wymienić główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym
3,5Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach głównych standardów stosowanych w zarządzaniu projektem programistycznym
4,0Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i scharakteryzować niektóre z nich
4,5Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i scharakteryzować je
5,0Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym, scharakteryzować niektóre z nich i dobrać do projektu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AU_ZIP_O1/9_U1
umie stosować ogólnie uznane zasady metodologiczne w zarządzaniu projektem programistycznymi oraz dobierać metody zarzadzania zgodne ze specyfiką projektu
2,0Nie umie stosować w zarzadzaniu projektem programistycznym ogólnie uznane zasady metodologiczne zarządzania projektami zgodnie ze specyfiką projektu
3,0Umie stosować w zarzadzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami , ale nie umie ocenić specyfikę projektu programistycznego
3,5Umie stosować w zarzadzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu programistycznego
4,0Umie stosować w zarzadzaniu projektem większość z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu, robi błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego
4,5Umie stosować w zarzadzaniu projektem ogólnie uznanye zasady metodologiczne zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu, robi drobne błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego
5,0Umie stosować w zarzadzaniu projektem ogólnie uznanye zasady metodologiczne zarządzania projektami, ocenić specyfikę projektu, dobierać metody zarzadzania projektem programistycznym zgodnie ze jego specyfiką
ZIP_1A_O1/09_U03
Umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów
2,0Nie umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów
3,0słabo umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, bo robi znaczne błędy przy dobrze cyklu życia i standardów
3,5słabo umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, bo przy dobrze cyklu życia i standardów robi błędy
4,0umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, ale wystepują nieznaczne błędy przy dobrze cyklu życia i standardów
4,5umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, wybrać właściwy cykl życia, wystepują nieznaczne błędy przy dobrze standardów
5,0umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez prawidłowy dobór cyklu życia i standardów
ZIP_1A_O1/9_U2
umie zaplanować i kontrolować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu)
2,0Nie umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu)
3,0umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , ale są "grube" błędy w wykresie Gantta
3,5umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project ale są "grube" błędy w wykresie Gantta
4,0umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się tym wykresem w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie
4,5umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta i wykresem sieciowym w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie
5,0umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta i wykresem sieciowym w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie, umie obliczać parametry wykresu sieciowego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
1AK_ZIP_O1/9_K08
-kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
2,0nie jest kreatywny przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
3,0bardzo słaba kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
3,5słaba kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
4,0dobra kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
4,5bardzo dobra kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
5,0kreatywność na poziomioe liderskim przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
ZIP_1AK_O1/9_K03
-postępowanie zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami
2,0nie postępuje zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami
3,0postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z mniejszą częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów
3,5postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów
4,0postępujew zarządzaniu projektami zgodnie z większoszcią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów
4,5postępuje zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami
5,0postępuje zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami prezentując cechy lidera projektu

Literatura podstawowa

  1. PMI, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBoK), Drexel Nill, USA, 2008
  2. Futrell R. i inne, Quality Software Project Management, Printice Hall PTR, NY, 2009
  3. Zieliński B., MS Project-2000PL. Podstawy, MIKOM, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Phleger Sh.L., Atlee J.M., Software Engineering. Theory and practice, Prentice Hall, NY, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Tworzenie zespołów projektowych.2
T-L-2Okreslenie produktu i celu głównego projektu2
T-L-3Wybór modelu cykla życia2
T-L-4Zapoznanie się z głównymi funkcjami MS Project2
T-L-5Przygotowanie środowiska do opisu struktury projektu w wykresie Gantta2
T-L-6WBS. Kamienia milowe2
T-L-7Ustalenie relacji pomiedzy zadaniami w WBS2
T-L-8Zapoznanie się z wykresem sieciowym. Główne parametry wykresu sieciowego2
T-L-9Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów2
T-L-10Struktura kosztów. Ocena ryzyka. Budżet projektu.2
T-L-11Wybór metod kontrolowania i koordynowania prac w projekcie. Sprawozdanie zespołu2
T-L-12Indywidualne projekty - strukturyzacja2
T-L-13Budżetowanie2
T-L-14Sprawozdania2
T-L-15Prezentacje2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarządzaniu projektem2
T-W-2Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami2
T-W-3Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych)2
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne, w których realizuje się projekty2
T-W-5Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele2
T-W-6Klasyfikacja projektów. Cele projektów i ich funkcję2
T-W-7Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia.2
T-W-8Rola wymogów do produktu programistycznego - dokument SRS, jego rola w zarządzaniu jakością produktu2
T-W-9Zarządzanie wymogami. Współpraca z użytkownikami produktu2
T-W-10Planowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu - WBS i inne2
T-W-11Planowanie zasobów i kosztów projektu. Uwzględnienie czynniku czasu2
T-W-12Planowanie zasobów i kosztów projektu. Uwzględnienie czynniku czasu2
T-W-13Zarządzanie ryzykiem projektu programistycznego.2
T-W-14Budżet projektu2
T-W-15Nowoczesne metody zarządzania projektami programistycznymi - wybrane metody zwinne2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca samodzielna studentu nad projektami zespołowym i indywidualnym w MS Project22
A-L-3Przygotowanie prezentacji6
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-5Uczestnictwo w zaliczeniu2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Udział w zaliczeniu2
58
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1AW_O1/9_W2zna główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi oraz metodyki zwinne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja projektów. Cele projektów i ich funkcję
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne, w których realizuje się projekty
T-W-5Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele
T-W-10Planowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu - WBS i inne
T-W-3Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych)
T-W-2Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami
T-W-7Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia.
T-W-15Nowoczesne metody zarządzania projektami programistycznymi - wybrane metody zwinne
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie wymienić główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi
3,0Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi
3,5Jest w stanie wymienić wiekszość z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi
4,0Jest w stanie wymienić wszysnkie i sformułować niektóre z przedstawionych na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi i nazwać metodyki zwinne
4,5Jest w stanie wymienić i sformułować wszystkie przedstawione na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi i nazwać metodyki zwinne
5,0Jest w stanie wymienić i sformułować wszystkie przedstawione na wykładach główne zasady metodologiczne zarządzania projektami programistycznymi, nazwać metodyki zwinne, zaproponować właściwe do projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/09_W01Zna modele cyklu życia produktu programistycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-W-2Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami
T-W-8Rola wymogów do produktu programistycznego - dokument SRS, jego rola w zarządzaniu jakością produktu
T-W-9Zarządzanie wymogami. Współpraca z użytkownikami produktu
T-W-7Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia.
T-W-5Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie wymienić przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego
3,0Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach typy modelów cyklu życia produktu programistycznego
3,5Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego
4,0Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować większość z nich
4,5Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego oraz scharakteryzować je
5,0Jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach typy modeli cyklu życia produktu programistycznego, scharakteryzować je i dobrać właściwy typ do systemu oprogramowania określonego przeznaczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/09_W03zna główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-W-5Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele
T-W-3Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych)
T-W-2Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest e stanie wymienić główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym
3,0Jest w stanie wymienić główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym
3,5Jest w stanie wymienić niektóre z przedstawionych na wykładach głównych standardów stosowanych w zarządzaniu projektem programistycznym
4,0Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i scharakteryzować niektóre z nich
4,5Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym i scharakteryzować je
5,0Jest w stanie wymienić przedstawione na wykładach główne standardy stosowane w zarządzaniu projektem programistycznym, scharakteryzować niektóre z nich i dobrać do projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AU_ZIP_O1/9_U1umie stosować ogólnie uznane zasady metodologiczne w zarządzaniu projektem programistycznymi oraz dobierać metody zarzadzania zgodne ze specyfiką projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie uwzględniania zasad zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-L-8Zapoznanie się z wykresem sieciowym. Główne parametry wykresu sieciowego
T-L-3Wybór modelu cykla życia
T-L-10Struktura kosztów. Ocena ryzyka. Budżet projektu.
T-W-15Nowoczesne metody zarządzania projektami programistycznymi - wybrane metody zwinne
T-L-9Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów
T-L-12Indywidualne projekty - strukturyzacja
T-L-11Wybór metod kontrolowania i koordynowania prac w projekcie. Sprawozdanie zespołu
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie stosować w zarzadzaniu projektem programistycznym ogólnie uznane zasady metodologiczne zarządzania projektami zgodnie ze specyfiką projektu
3,0Umie stosować w zarzadzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami , ale nie umie ocenić specyfikę projektu programistycznego
3,5Umie stosować w zarzadzaniu projektem mniejszą część z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu programistycznego
4,0Umie stosować w zarzadzaniu projektem większość z ogólnie uznanych zasad metodologicznych zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu, robi błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego
4,5Umie stosować w zarzadzaniu projektem ogólnie uznanye zasady metodologiczne zarządzania projektami, potrafi ocenić specyfikę projektu, robi drobne błędy przy dobrze metod zarzadzania zgodnie ze specyfiką projektu programistycznego
5,0Umie stosować w zarzadzaniu projektem ogólnie uznanye zasady metodologiczne zarządzania projektami, ocenić specyfikę projektu, dobierać metody zarzadzania projektem programistycznym zgodnie ze jego specyfiką
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/09_U03Umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-L-3Wybór modelu cykla życia
T-W-5Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele
T-L-11Wybór metod kontrolowania i koordynowania prac w projekcie. Sprawozdanie zespołu
T-W-7Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez dobór właściwego cyklu życia i standardów
3,0słabo umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, bo robi znaczne błędy przy dobrze cyklu życia i standardów
3,5słabo umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, bo przy dobrze cyklu życia i standardów robi błędy
4,0umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, ale wystepują nieznaczne błędy przy dobrze cyklu życia i standardów
4,5umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym, wybrać właściwy cykl życia, wystepują nieznaczne błędy przy dobrze standardów
5,0umie zarządzać jakością produktu w projekcie programistycznym przez prawidłowy dobór cyklu życia i standardów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/9_U2umie zaplanować i kontrolować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-L-7Ustalenie relacji pomiedzy zadaniami w WBS
T-L-5Przygotowanie środowiska do opisu struktury projektu w wykresie Gantta
T-L-4Zapoznanie się z głównymi funkcjami MS Project
T-L-13Budżetowanie
T-L-8Zapoznanie się z wykresem sieciowym. Główne parametry wykresu sieciowego
T-L-9Przydzielenie zasobów. Struktura zasobów
T-L-12Indywidualne projekty - strukturyzacja
T-L-10Struktura kosztów. Ocena ryzyka. Budżet projektu.
T-L-6WBS. Kamienia milowe
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project oraz korzystać z instrumentów kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie (wykres Gantta, wykres sieciowy, budżet projektu)
3,0umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , ale są "grube" błędy w wykresie Gantta
3,5umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project ale są "grube" błędy w wykresie Gantta
4,0umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się tym wykresem w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie
4,5umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta i wykresem sieciowym w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie
5,0umie zaplanować działalność projektową w pakiecie MS Project , stworzyć wykres Gantta bez błędów oraz posługiwać się wykresem Gantta i wykresem sieciowym w celu kontroli i koordynowania dziłalności w projekcie, umie obliczać parametry wykresu sieciowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształcenia1AK_ZIP_O1/9_K08-kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-W-3Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych)
T-L-2Okreslenie produktu i celu głównego projektu
T-W-6Klasyfikacja projektów. Cele projektów i ich funkcję
T-L-3Wybór modelu cykla życia
T-W-10Planowanie projektu: struktury stosowane w planowaniu projektu - WBS i inne
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest kreatywny przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
3,0bardzo słaba kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
3,5słaba kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
4,0dobra kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
4,5bardzo dobra kreatywność przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
5,0kreatywność na poziomioe liderskim przy formułowaniu celów projektów i kształtowaniiu metodologii zarządzania projektem z uwzględnieniem jego specyfiki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1AK_O1/9_K03-postępowanie zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-11. Nabywanie przez studentów wiedzy o zasadach metodologicznych, standardach i nowoczesnych metodach zarzdzania projektami programistycznymi 2. Przyswojenie przez studentw nawyków i umiejtności korzystania z technologii informatycznych wspomagajacych procesy planowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projekcie programistycznym
Treści programoweT-W-5Organizacje wspierające zarządzanie projektami programistycznymi: standardy i modele
T-W-2Standard PMBOK (9 obszarów wiedzy) i jego rola w zarządzaniu projektami
T-W-9Zarządzanie wymogami. Współpraca z użytkownikami produktu
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne, w których realizuje się projekty
T-W-7Fazy realizacji projektu, cykl życia produktu programistycznego. Modele cyklu życia.
T-W-3Kompetencje menedżerów projektów programistycznych (informatycznych)
T-W-15Nowoczesne metody zarządzania projektami programistycznymi - wybrane metody zwinne
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie stopnia osiagnięcia efektów kształcenia podczas zaliczenia
S-1Ocena formująca: ocena okresowa osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie postępuje zgodnie z głównymi zasadami teoretycznymi i standardami w zarządzaniu projektami
3,0postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z mniejszą częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów
3,5postępuje w zarządzaniu projektami zgodnie z częścią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów
4,0postępujew zarządzaniu projektami zgodnie z większoszcią przedstawionych na wykładach zasad teoretycznchi i standardów
4,5postępuje zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami
5,0postępuje zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami teoretycznymi i standardami prezentując cechy lidera projektu